Facultate. Emotii. Anxietate. O doctoranda studiaza la UBB felul in care emotiile ii schimba pe studenti

Perioada studentiei este una de tranzitie, asa ca poate reflecta foarte bine legatura dintre emotiile unei persoane si anumite probleme psihologice cum ar fi emotiile. Aceasta este premisa de la care pleaca studiul pe care Diana Candea, o tanara doctoranda din Targu Lapus il efectueaza in acest moment prin sondarea a aproximativ 100 de “boboci” de la Universitatea “Babes-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca. 

Tanara maramureseanca locuieste in Cluj-Napoca de 7 ani, odata cu inceperea facultatii. Este student doctorand in anul doi in cadrul scolii Doctorale ”Psihodiagnostic si Interventii Psihologice Validate stiintific”, sub coordonarea prof.dr. Aurora Szentagotai, in cadrul UBB.

“Am ales Psihologia pentru ca intotdeauna mi-am dorit sa am o profesie care sa imi permita sa ajut alte persoane. Consider ca imi ofera sansa de a face acest lucru fiind totodata o profesie interesanta si niciodata plictisitoare. Am ales sa fac facultatea la Cluj pentru ca stiam ca facultatea de psihologie este cea mai buna din tara.

Dupa primii ani de facultate m-am convins ca Psihologia este domeniulin care vreau sa activez si totodata am descoperit partea de cercetare, avand oportunitatea de a participa la diverse astfel de proiecte”, a marturisit ea, pentru Ziar de Cluj.

Acest studiu face parte din proiectul sau de doctoratin care isi propune sa investigheze relatia dintre diverse emotii si anumite probleme psihologice cum ar fi tulburarile de anxietate. 

“Avand in vedere ca studentia este o perioada de tranzitie, precum si faptul ca literatura de specialitate arata ca in acesti ani apar schimbari la diferite niveluri (de exemplu, la nivel cognitiv, emotional), mi-am propus ca in acest studiu sa studiez maniera in care emotiile fluctueaza de-a lungul acestei perioade precum si relatia cu alte aspecte psihologice, cum ar fi modul in care imi reglez emotiile pe care le simt. Studiul se adreseaza studentilor de anul 1, indiferent de universitate sau specializare. Ne adresam studentilor de anul 1 deoarece vrem sa vedem felul in care aceste aspecte se modifica pana la finalul facultatii”, a precizat ea.

Chestionarul pe care ei il completeaza astfel contine intrebari care vizeaza emotiile pe care respondentii le simt in anumite situatii precum si felul in care se raporteaza la acestea. Intrebarile folosite fac parte din scale psihologice standardizate si validate, acestea fiind utilizate de specialisti pentru a evalua aceste aspecte.

“Ne propunem sa vedem cum se modifica emotiile de-a lungul studentiei, in special emotiile nesanatoase ori disfunctionale, precum si relatia acestora cu alte aspecte psihologice cum ar fi reglarea lor”, a punctat tanara cercetatoare.

Studentii vor completa aceste scale la 4 momente de timp, in perioada decembrie 2014-ianuarie 2015, la 6 luni de la prima completare, la un an si doi ani de la prima completare. In felul acesta se vor putea studia fluctuatiile de-a lungul a doi ani.

“Ne propunem sa inrolam aproximativ 200 de studenti de anul 1. Inca suntem in proces de recrutare, am reusit sa ajungem la jumatate din numarul propus. Studiu se va incheia dupa doi ani, cand vom avea colectate toate datele si vom putea sa analizam evolutia de-a lungul acestei perioade. Face parte din proiectul meu de doctorat, scopul final acela de a identifica modalitati eficiente de a reduce emotiile nesanatoase/disfunctionale.
 Studiul ne va permite sa vedem evolutia emotiilor nesanatoase in acesta perioada si in final sa gasim modalitati eficiente de a le contracara. In urmatorul studiu imi propun sa testez eficienta a doua strategii menite sa reduca aceste emotii disfunctionale”, a dezvaluit Candea.

Planurile de viitor ale doctorandei cuprind finalizarea proiectului de doctorat si apoi inceperea unei cariere in cercetare. 

“Totodata, activez ca si psiholog clinician si psihoterapeut la cabinetul meu individual si imi doresc sa investesc mai mult si in aceasta parte.

Deocamdata nu m-am gandit sa lucrez in afara tarii deoarece in cadrul scolii doctorale am conditii de studiu si cercetare foarte bune, similare cu cele din cadrul unui laborator de cercetare din strainatate. Mi-ar placea, totusi, sa merg pentru o perioada limita de timp la o universitate din strainatate (mobilitate de cercetare sau studii post-doctorale) deoarece astfel de experiente te ajuta sa formezi colaborari internationale si sa cunosti oameni cu renume in domeniu”, a incheiat ea. 

In urma participarii la acest studiu , participantii au ocazia sa primeasca un feedback individualizat cu privire la starea lor emotionala, felul de a gandi precum si modul in care acestea s-au schimbat de-a lungul anilor de facultate.

Adauga comentariu