Din oras

Experiment – Cum ești tratat ca turist de angajații centrelor de informare turistică

În Cluj-Napoca există două centre de informare turistică. Am vrut să aflăm cât sunt de amabili angajații și dacă sunt sau nu utile cele două birouri, susținute din bani publici.

Dacă ești turist și ajungi în Cluj-Napoca, vrei să știi ce poți vizita. Ca orice turist, “aterizezi” pierdut în spațiu, în centrul orașului. Te uiți în stânga și în dreapta, scrollezi pe telefon eventuale obiective turistice sau cauți punctele de informare turistică. Dacă apelezi la varianta a doua, ai noroc, cele două centre de informare turistică sunt în buricul târgului, la vedere. Am fost curioși să aflăm cum este să fii turist în Cluj-Napoca, cât de amabili sunt angajații celor două centre de informare turistică, dacă sunt sau nu utile pentru turiști, dacă se justifică banul public cheltuit pentru plata salariilor angajaților și banii investiți în amenajarea spațiului și a materialelor de promovare.

Pentru aceasta, am jucat rolul unui turist, care nu știe nimic despre Cluj-Napoca. Punct de plecare: Centrul Național de Informare și Promovare Turistică de pe strada Memorandumului, din interiorul Muzeului Etnografic. Prima încăpere, prima probă: testarea celor două infochioșcuri. Unul dintre ele dă rateuri, nu răspunde cum trebuie la atingerea ecranului, al doilea își face datoria. Sunt postate aceleași informații de pe site-ul Centrului de Informare, multe sunt despre obiective turistice din județ.

A doua încăpere, a doua probă: trei angajați. Începe discuția. „Bună ziua, aș dori niște informații despre obiectivele turistice din Cluj-Napoca”, „Din păcate, noi vă putem oferi mai mult informații despre obiectivele din județ, dar avem totuși câteva și din municipiu. Doriți în română sau în altă limbă?”. Și dialogul pe tema obiectivelor turistice continuă, timp în care angajatul Centrului de Informare Turistică caută printre pliantele și broșurile de pe rafturi. Colega lui îi vine în ajutor și oferă „turistei” o hartă a municipiului și una a județului. La final, în nici 15 minute, informațiile oferite sunt atât de multe încât ar fi imposibil să te descurci, ca turist care nu cunoaște deloc orașul, fără o hartă în mână și un braț de broșuri.

E adevărat, broșurile conțin mai mult informații din județ, dar suficiente și din municipiu, pentru un tur în centru. „Vă îndrum spre Centrul de Informare Turistică de pe bulevardul Eroilor numărul 6. Acolo sunt doar informații despre Cluj-Napoca. Este foarte aproape de aici, la cinci minute”, spune angajatul Centrului de Informare Turistică de pe Memorandumului, după ce i se pare că nu are pliante și broșuri de ajuns.

Cu un braț de materiale informative și două hărți la purtător, următoarea oprire, Centrul de Informare Turistică de pe bulevardul Eroilor. Un singur angajat la birou, alții se văd în spate, după paravane. Înainte ca eu, turista, să apuc să întreb ceva, angajatul Centrului de Informare mi se adresează cu zâmbetul pe buze, cum îi șade bine unei persoane al cărei scop este să îl facă pe turist să se întoarcă în Cluj: „Bună ziua, cu ce pot să vă ajut?”. „Sunt în vizită în Cluj-Napoca și aș vrea să văd orașul. Ce îmi puteți recomanda? Aveți pliante, broșuri?”. Tânărul de la birou îmi oferă mai întâi o hartă pe care încercuiește locația în care ne aflăm și apoi îmi explică unde sunt principalele obiective turistice din centru. Pliante și broșuri se pot lua cu sacoșa, sunt foarte multe, în limba română, germană, engleză, maghiară. Conținutul lor este suficient pentru un turist care nu are răbdare să citească o întreagă istorie a orașului și a obiectivelor turistice. Tânărul este dispus să îmi ofere orice altă informație, după ce mă lasă să aleg pliante și broșuri.

Dincolo de amabilitatea angajaților centrelor de informare și a multitudinii de materiale informative, turistul ar putea avea neplăcuta surpriză să găsească necondordanțe între obiectivele frumos colorate din broșuri și realitate. De exemplu, din lista de 14 muzee, unele sunt închise parțial sau total, iar altele sunt într-o stare jalnică; Parcul Cetățuia este frumos în fotografii, în realitate este în paragină; Cimitirul Central nu are niciun traseu turistic printre mormintele personalităților și monumentele funerare; Turnul Pompierilor este închis. Și lista rămâne deschisă.  

Peste 420.000 de turiști, anul trecut

Potrivit datelor centralizate de Direcția Județeană de Statistică, în județul Cluj, în perioada 1 ianuarie – 31 octombrie 2016, au fost cazaţi 423.564 turişti, din care 87.010 turişti străini (reprezentând 20,5% din totalul turiştilor). Comparativ cu aceeaşi perioadă din 2015, numărul turiştilor străini a crescut cu 11,8%.
Cei mai mulţi turişti străini provin din: Ungaria (13.265), Germania (10.067), Italia (8.294), Franţa (6.284), Polonia (5.800). 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *