Execuția lucrărilor la Autostrada Transilvania „poate să înceapă deja”, cu bani publici. Fondurile vor fi decontate ulterior prin PNRR

Primii bani din Planul Național de Redresare și Reziliență ar putea veni abia în toamna acestui an. 

Unele proiecte incluse în PNRR pot începe cu bani publici, iar decontarea investițiilor ar putea fi făcută ulterior din banii europeni destinați României din planul european de relansare economică, iar aceasta întrucât aprobarea planului „va mai dura câteva luni”, potrivit ministrului Fondurilor Europene, Cristian Ghinea. 

România a depus luni la Bruxelles Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), iar acesta urmează să fie aprobat de Uniunea Europeană.

„Sunt absolut convins că la cât de mult am muncit și ce dialog intens am avut cu Comisia în perioada de predepunere, planul va fi aprobat.

Va mai dura câteva luni, este un proces de aprobare pe 11 criterii, întâi în Comisia Europeană, apoi în Consiliul UE și la toamnă vom avea planurile aprobate, a declarat Cristian Ghinea în cadrul unei intervenții.

România va primi 14,2 miliarde de euro sub formă de granturi și 15 miliarde de euro sub formă de împrumuturi.

Banii care vor fi alocați de Uniunea European prin PNRR trebuie accesați până cel târziu la 31 decembrie 2023, iar proiectele finanțate prin acest program trebuie finalizate până la 31 decembrie 2026. În caz contrar, sumele trebuie returnate. 

Primii bani din PNRR ar putea veni în octombrie

Fondurile din PNRR ar putea veni abia din toamna acestui an, din luna octombrie.

Potrivit ministrului Fondurilor Europene, România nu trebuie să aștepte acest termen pentru a demara proiectele.

Sunt proiecte care deja au început și care, atunci când vor veni banii din PNRR, doar îi decontăm.

A7, marele proiect de autostradă, este la procesul de licitație.

Dacă va dura puțin și vor începe să lucreze acolo, iată că putem avea un proiect.

Autostrada din Transilvania, care este pusă în PNRR, poate să înceapă deja, a susținut Ghinea.

Ministrul Fondurilor Europene nu a făcut însă precizări suplimentare cu privire la tronsoanele A3 unde lucrările pot demara sau pot fi continuate.

„Sunt proiecte depuse de primării pentru creșe, care pot să înceapă pe bugetul de stat și apoi, când PNRR va fi aprobat, decontăm de acolo.

Pe regulament ni se permite să finanțăm și proiecte care au început în acest an, deci nu trebuie să așteptăm să avem aprobarea formală.

Acele proiecte la care știm 100% că nu sunt probleme – și la creșe nu sunt probleme – pot să înceapă”, a adăugat Cristian Ghinea. 

Conform Asociației Pro Infrastructura, șantierul Autostrăzii A3 de la Nădășelu (nordul Clujului) până la Zimbor (în județul Sălaj) se conturează tot mai bine.

„UMB a câștigat licitația pentru 42 km din Autostrada Transilvania, lungime similară cu aceea executată de americanii de la Bechtel în urmă cu un deceniu.

În prezent există autorizație de construire doar pe teritoriul județului Cluj, aproximativ 18 km. După finalizarea recentă a exproprierilor așteptăm cu interes proiectul constructorului și obținerea autorizației pe restul sectoarelor”, semnalează Pro Infrastructura. 

Autostrada trebuie să fie gata la finalul lui 2023, conform contractului, iar ritmul de lucru oferă premise pentru ca termenul să fie respectat. Stadiul lucrărilor este aproximativ 5%, potrivit Pro Infrastructura. 

România a reușit să depună cu întârziere, luni, Planul Național de Redresare și Reziliență, pentru a fi aprobat de Uniunea Europeană.

Aprobarea definitvă a PNRR poate dura câteva luni, fiind necesară analiza acestui plan de relansare economică atât în cadrul Comisiei Europene, cât și a Consiliului UE. 


 

 

 

 

sursa foto: asociatiaproinfrastructura/facebook.com

Adauga comentariu