Reprezintă o soluție amânarea plății facturilor la utilități? Sau e amânarea unei soluții?

Senatul a adoptat marți un proiect care prevede posibilitatea amânării plăţii facturilor la utilităţi pentru o perioadă de trei luni. Iniţiativa legislativă va merge acum la Camera Deputaţilor, care va avea rolul de for decizional.

Cei care au intrat în şomaj, în șomaj tehnic sau care pur şi simplu nu mai au bani să își plătească utilitățile, ar putea solicita amânarea plăţii facturilor, dacă inițiativa va trece și de votul deputaților.

Conform stiripesurse.ro, „persoanele fizice sau firmele vor putea solicita amânarea plăţii la utilităţi (apă, energie, gaze, salubritate, servicii telefonice şi de internet, cablu TV) pentru persoanele fizice şi pentru firme pentru o perioadă de trei luni, urmând ca după această perioadă sumele care se adună pentru plată să fie eşalonate pe o perioadă de 12 luni.

Cererea de amânare a plăţii trebuie să fie însoţită de o declaraţie pe proprie răspundere prin care va trebui să se detalieze cazul/motivul imposibilităţii de plată, sub sancţiunea răspunderii penale privind falsul în declaraţii.

De asemenea, la expirarea perioadei de trei luni, beneficiarii de servicii de utilităţi vor plăti sumele scadente, eşalonat, pe o perioadă de 12 luni de la expirarea perioadei, fără a li se percepe dobânzi şi penalităţi de întârziere”.

I-ar ajuta această măsură pe români? Pe termen scurt, da. Pe termen lung, însă, facturile pe care ar trebui să le plătească ar fi mai mari și, în condițiile unei crize sau recesiuni economice, se ridică întrebarea de unde ar avea bani să plătească și ce se va întâmpla cu cei care, în continuare, vor fi în imposibilitatea de plată?

Când e vorba de facturi, lucrurile se reduc la simpla matematică, cea mai concludentă opinie fiind cea a cifrelor. Să calculăm, la valori medii, ce înseamnă facturile lunare pentru utilități, care este suma amânată și reeșalonată pe trei luni și cu cât ar crește suma totală de plată din luna a patra, când aceasta ar conține și procentul reeșalonat al facturilor amânate:

Întreținerea la bloc, ce conține apă rece, salubritate, femeia de serviciu ș.a. – 150 de lei/lună

Gazul, pentru cei care au centrală de apartament – 150 de lei pe lună

Curentul – 70 de lei/lună

Internet și cablu TV – 80 de lei/lună

Abonamentul la telefon – 50 de lei/lună

Total: 500 de lei/lună

Dacă amânăm plata pentru 3 luni, acumulăm o datorie amânată de 1 500 de lei. Dacă aceasta se reeșalonează pe 12 luni, înseamnă că vom plăti lunar 125 de lei în plus, începând cu luna a patra, în care vom avea de plată 500 de lei, facturile curente, plus 125 de lei plata reeșalonată a facturilor amânate. Vom avea de plată un total de 625 de lei.

E mult, e puțin 125 de lei în plus pe lună? Pentru cine are acum 500 de lei să își plătească utilitățile, poate că nici 625 de lei pe lună nu ar fi o sumă imposibilă. Dar, cine nu are nici acum și nici în următoarele 3 luni 500 de lei pentru plata utilităților, de unde va avea 625 de lei peste 3 luni? Se prognozează o creștere economică, creșteri de salarii, care să le permită salariaților plata unor cheltuieli mai mari?

În plus, facturile la utilități ar putea crește acum, când stăm toată ziua acasă și consumăm mai mult. Centrala, pe care o puneam pe minimum dimineața când plecam la serviciu, acum va funcționa pe durata întregii zile, fiindcă stăm în casă și, cel mai probabil, nu stăm în frig, să ne îmbolnăvim. Stând acasă toată ziua consumăm și mai multă apă, iar acest consum va însemna o factură mai mare la întreținere. Consumăm și mai mult curent. Până acum, eram plecați 10-12 ore pe zi de acasă, iar în acest interval nu consumam și făceam o economie care se vedea în facturile de utilități.

Pe lângă plata utilităților, trebuie să ținem cont și de cheltuielile pe care le au românii cu ratele la bănci, dar trebuie să ne gândim și la alte aspecte financiare. De exemplu, în momentul în care cabinetele stomatologice se vor redeschide, unii vor fi nevoiți să plătească și costisitoare tratamente dentare, care, la rândul lor, au fost amânate acum, dacă nu au reprezentat urgențe. Cei care au nevoie de diverse investigații medicale, care au fost amânate în această perioadă, le vor efectua după ce restricțiile impuse acum vor înceta. Iar totul costă.

Printr-o solicitare datată 20 martie 2020, președintele ANCOM, Sorin Grindeanu, le solicita furnizorilor de rețele și servicii de comunicații electronice suspendarea procedurii de deconectare a utilizatorilor.

Conform stiripesurse.ro, în solicitarea către furnizorii de rețele și servicii de comunicații electronice, președintele ANCOM Sorin Grindeanu scrie că în contextul pandemiei COVID-19, „rețelele și serviciile publice de comunicații electronice sunt principalul mijloc de realizare a comunicațiilor între cetățeni, între autoritățile statului, între acestea și agenții economici implicați în implementarea deciziilor stabilite, precum și între autoritățile statului și populație în ceea ce privește informările publice.

Având în vedere recomandările oficiale privind limitarea interacțiunii umane, izolarea persoanelor suspecte de a fi contractat virusul și posibilitate de restrângere a mobilității persoanelor sau chiar impunerea izolării la domiciliu, poate exista riscul ca utilizatorii de servicii de comunicații electronice să nu poată plăti serviciile contractate”.

„Vă solicităm ca, în caz de neplată a facturilor, să nu dați curs procedurii de suspendare a serviciilor sau de deconectare a utilizatorilor de la rețeaua de comunicații electronice pe perioada instituirii stării de urgență pe teritoriul României”, le transmitea furnizorilor președintele ANCOM.

Bineînțeles că nesuspendarea în caz de neplată este un ajutor imediat pentru orice român aflat în imposibilitatea de plată. Legea promovată de Senat vine cu un sprijin în plus în acest sens, prin posibilitatea amânării facturilor cu 3 luni. Însă, întrebarea care se ridică este ce urmează după ajutorul imediat?

Facturile amânate vor trebui plătite, chiar și eșalonat. Pentru cei care, în continuare, nu vor avea banii necesari, pentru că li s-au redus veniturile (în urma concedierilor, scăderilor salariale, șomajului tehnic ce poate presupune venituri mai mici, șomajului etc.), ce măsuri de sprijin vor fi adoptate?

Vor putea furnizorii de utilități să susțină, în continuare, clienții care nu vor putea plăti, sau le vor întrerupe gazul, curentul, apa, internetul, telefonul, cablul, după încetarea stării de urgență, ori după cele 3 luni de amânare?

Sunt întrebări la care, în acest moment, nimeni nu ar putea oferi un răspuns cert, dar la care autoritățile și operatorii privați ar trebui să se gândească. După amânarea facturilor și reeșalonarea lor, pentru a nu își pierde clienții aflați în imposibilitate de plată, în cazul unei recesiuni sau crize economice, operatorii economici ar trebui să vină cu un pachet nou de măsuri – reduceri de facturi, oferte mai convenabile financiar ș.a. Iar statul ar trebui să gândească și să implementeze măsuri economice pe termen mediu și lung, fiindcă simpla amânare reprezintă doar o soluție de moment.

Este, cu adevărat, o soluție amânarea plății facturilor la utilități? Sau e doar amânarea unei soluții reale, sustenabile, pe termen lung, pentru problema celor care nu mai au bani să își plătească facturile?

Adauga comentariu