Erori grave ale modernizării liniei de tramvai ies la iveală abia acum, la cinci ani de la inaugurare. Oamenii sunt umiliți cu soluții temporare, propuse de CTP Cluj-Napoca

O problemă aparent banală a unui pensionar (Vasile Galoș – 68 de ani), imobilizat în fotoliu rulant scoate la iveală niște erori grave ale proiectului de modernizare a liniei de tramvai, o investiție în valoare de peste 18 milioane de euro, bani europeni. 

Acum, la cinci ani distanță de la inaugurarea liniei de tramvai, reabilitată total, Primăria ar trebui să spargă peroanele și să le refacă astfel încât persoanele imobilizate în fotoliu rulant să poată urca în tramvai, fără ajutorul altora. În urmă cu câteva zile, Ziar de Cluj a semnalat faptul că peroanele sunt prea înalte pentru a putea fi scoasă rampa pentru persoanele în fotoliu rulant plus că distanța dintre peron și vagoane este mult prea mare ca să poată fi pusă rampa. 

În urma discuțiilor dintre echipele Ziar de Cluj, NCN și conducerea Companiei de Transport Public (CTP), Liviu Neag, directorul CTP și-a trimis doi reprezentanți pe teren ca să rezolve problema pensionarului Vasile Galoș. Deși Liviu Neag a declarat inițial că între peron și vagoane distanța este de cel mult 10 centimetri, reprezentantul CTP a admis faptul că distanța este de 20 de centimetri, așa cum spune pensionarul. Aici intervin trimișii lui Neag în teren. 

Punctul de întâlnire între toți cei implicați în acest caz a fost stația de tramvai din Mănăștur, de la Minerva. Ca și cum nu ar fi nicio problemă faptul că linia de tramvai a fost prost gândită și din această cauză persoanele în fotolii rulante nu pot urca în tramvaie, unul dintre reprezentanții CTP Cluj-Napoca aproape că l-a acuzat de rea voință pe Vasile Galoș, pensionarul care nu poate urca în tramvai. 

“Posibilitatea ca să urce în tramvai există. Poate să urce cu spatele, iar vatmanii noștri sunt toți instruiți, în momentul în care văd o persoană cu handicap, să meargă să îi ajute, indiferent că e stație cu peron sau fără. Din informațiile pe care le dețin eu, domnul Galoș nu a dorit să urce în mijlocul de transport, vatmanii i-au propus să îl ajute și dânsul a spus că nu dorește să urce. Nici măcar o dată nu a dorit să urce. De trei ori s-a întâmplat până acum”, a susținut Sorin Dezmean, șef autobază tramvaie CTP Cluj-Napoca. 

Trebuie precizat faptul că problema nu este a bărbatului imobilizat în fotoliu rulant, ci a Primăriei care a făcut prost proiectul și a CTP-ului care are tendința să dea vina tocmai pe victima din acest scenariu. Vasile Galoș vrea doar să nu fie umilit și să poată urca în tramvai fără ajutorul vatmanilor. Ca să nu mai vorbim de faptul că acel cărucior cântărește peste 90 de kg. 

“Eu vreau să fim corecți. Eu vreau să se scoată rampa. De ce nu se scoate? Jos pălăria față de vatmani. Știu care e treaba dar să nu îmi zică mie vatmanul că roțile noastre nu știu cum se învârt. Am vrut să-i dovedesc domnului Neag că minte. De ce nu acceptați că nu e făcută treaba ca lumea? S-a renovat strada, am vorbit și la Primărie și o doamnă mi-a spus: domnu’ Galoș, vă rog frumos să nu ne dați la televiziuni, că noi nu am știut că sunt mai înalte rampele decât actualele tramvaie. Eu am fost cu un vatman până la gară, în fiecare stație nu se poate scoate rampa, de la gară și înapoi”, a declarat Vasile Galoș. 

pensionar invalid

După câteva minute de discuții mai încinse între pensionar și șeful autobazei de tramvaie, acesta din urmă a fost nevoit să recunoască faptul că rampa lovește peronul și din acest motiv nu e scoasă. 
Deși în plan era testarea rampei, în final, angajații CTP au abandonat ideea de a testa rampa cu Vasile Galoș și s-au grăbit să plece, nu înainte de a-i face o promisiune pensionarului în cărucior.

“Peroanele sunt făcute după anumite standarde. Pe viitor se va opta pentru o soluție mult mai simplă la celelalte tramvaie. Rampa va fi manuală și atunci se va rabata. Putem să găsim o soluție cu serviciul tehnic, dacă nu doriți să deranjați vatmanul, o să facem o rampă mobilă pe care să o punem să puteți urca fără să vă ajute cineva”, a declarat Sorin Dezmean, șeful autobazei de tramvaie. 

Soluția de compromis ar fi doar temporară, dar e aberant să se ajungă la așa ceva din moment ce specialiștii din Primărie și din CTP au avut la dispoziție timp berechet acum 5-6 ani când s-a făcut modernizarea liniei de tramvai. 

 

 

Adauga comentariu