In vizor

Epopeea unui proiect ratat – bike sharing. ADR-NV sustine ca proiectul "se desfasoara normal!"

Proiectul european de realizare a unui sistem de bike-sharing in Cluj-Napoca, in urma caruia 540 de biciclete ar fi trebuit sa circule deja intre Cluj-Napoca, Floresti si Apahida, iar oamenii ar fi trebuit sa poata inchiria gratuit aceste biciclete de la cele 50 de statii self-service, este in continuare blocat. In conditiile in care termenul de finalizare initial a fost august 2013, iar primaria a cerut mai multe amanari, ADR-NV, Organismul Intermediar in perioada de implementare, sustine ca obligatiile contractuale “sunt in derulare normala”. Singura conditie este ca perioada de implementare sa nu depaseasca sub nicio forma sfarsitul anului viitor.

Proiectul european de bike-sharing a fost aprobat in 2011 si are o valoare totala de 17,6 milioane de lei, din care 13,4 suma nerambursabila. El prevede instalarea a 50 de statii self-service de biciclete, dintre care 44 in Cluj-Napoca si sase in Apahida si Floresti, si achizitionarea a 540 de biciclete.

Initial, termenul de finalizare a fost august 2013, insa proiectul a suferit o serie de amanari. Ziar de Cluj a scris in repetate randuri motivele pentru care primaria nu a fost in stare sa duca la bun sfarsit acest proiect.

Intr-unul din cazuri, a fost vorba de lucrari suplimentare, in valoare de 1,5 milioane de lei, la proiectul retelei de biciclete.

Responsabilii proiectului “retea de statii self service de inchiriere de biciclete” s-au adus aminte in al 12-lea ceas, dupa ce proiectul trebuia finalizat in august 2013, ca nu au licitat toate lucrarile si ca e nevoie de suplimentare.
Asa ca au lansat o noua procedura pentru “borduri pentru delimitarea pistelor de biciclete, procurarea si asternerea de mixtura asfaltica, (alta decat cea aflata in listele initiale, necesara acolo unde pistele de biciclete se intersecteaza cu trasee sau accese auto), taierea si decuparea carosabilului pentru a obtine spatiu necesar pentru amenajarea pistelor; lucrari de amenajare a drenului pentru scurgerea apelor din preajma pistelor; amplasarea de elemente pentru siguranta circulatiei”. Toate acestea vor costa aproape 1,5 milioane de lei, aceasta fiind suma la care s-a incheiat contractul cu societatea Ceziana Star SRL.

Apoi, a fost vorba de blocarea unor licitatii, dupa cum am scris aici.  In continuare, licitatia pentru intretinerea sistemului de bike-sharing, contract evaluat la 7,2 milioane de lei, este blocata. Acest contract era, practic, ultimul pas inainte de implementarea proiectului in Cluj-Napoca. Insa firmele care s-au inscris la licitatie contesta, pe rand, rezultatul dat de comisia de evaluare. Ultima contestatie a fost depusa de RADP Cluj, castigatorul initial al licitatiei, inca din 9 octombrie 2014, insa CNSC nu a raspuns acestei contestatii.

Am aratat si cum bicicletele europene ruginesc in depozitele RADP Cluj. Acestea au costat 14 milioane de lei si sunt tinute, inca din vara acestui an,
in depozitele Regiei Autonome a Domeniului Public. O parte dintre ele sunt tinute “sub cheie”, in timp ce altele zac, pur si simplu, printre fiare si ustensile. Intre timp, statiile de bike-sharing au ajuns sa fie vandalizate, iar receptia acestor lucrari nu s-a facut inca.

Cu toate acestea, primaria Cluj-Napoca, beneficiar al proiectului si direct raspunzator, nu a primit nicio sanctiune pentru aceste intarzieri si nereguli.
 

Ziar de Cluj a intrebat Agentia de Dezvoltare Regionala Nord-Vest, in calitate de Organism Intermediar in perioada de implementare, despre felul in care a fost monitorizat acest proiect si eventualele urmari ale intarzierii lui. Singura concluzie este aceea ca perioada de implementare nu trebuie sa depaseca sub nicio forma data de 31 decembrie 2015.

“Beneficiarul va fi singurul raspunzator in fata Autoritatii de Management POR si a Organismului Intermediat pentru indeplinirea obligatiilor asumate prin Contract, pentru implementarea Proiectului si pentru realizarea obiectivelor prevazute Cererea de finantare.

ADR-NV, ca organism intermediar, in perioada de implementare a unui proiect, monitorizeaza, din punct de vedere tehnic si financiar, implementarea proiectelor si transmite catre Autoritatea de Management rapoarte tehnice de progres; primeste cererile de pre-finantare/plata/rambursare de la beneficiari, le analizeaza si verifica din punct de vedere tehnic si financiar realitatea, regularitatea si legalitatea tuturor cheltuielilor efectuate de beneficiar, pe baza procedurilor relevante si le transmite Autoritatii de Management; efectueaza verificarea pe teren in conformitate cu procedurile de verificare”, arata institutia.

Ce se intampla in cazul nerespectarii de catre Beneficiar a prevederilor contractului de finantare?  Doar Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice poate decide rezilierea unilaterala a Contractului printr-o notificare scrisa. In aceasta situatie, Beneficiarul – in speta primaria Cluj-Napoca – are obligatia restituiri in intregime a sumelor deja primite in cadrul Contractului,in conditiile prevazute la art.14 din contractul de finantare.

“In cazul in discutie, proiectul este in perioada de implementare, iar obligatiile contractuale sunt in derulare normal”, mai arata ADR-NV.

De asemenea, un proiect cu finantare eruropeana poate fi considerat ca fiind “compromis” in doua situatii, insa proiectul bike-sharing de la Cluj nu se incadreaza in nici una dintre instante, arata ADR-NV.

Prima este situatia in care Beneficiarul nu a inceput implementarea proiectului intr-un termen de sase luni de la data intrarii in vigoare a Contractului. In acest caz, acesta va fi reziliat de catre AM POR, fara a mai fi necesara punerea in intarziere sau vreo alta formalitate in acest sens, cu obligatia pentru Beneficiar de a restituiri in intregime sumele deja primite in cadrul Contractului.

De asemenea, in situatia in care Beneficiarul nu transmite la Organismul Intermediar nicio cerere de prefinantare/rambursare in termen de maxim 12 luni de la data semnarii prezentului Contract. In acest caz, Organismul Intermediar poate propune AM POR rezilierea contractului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *