Din oras

Emil Boc și filosofia numărului de mașini pe cap de locuitor. De vină pentru aglomerație ar fi și apetența clujenilor pentru multe autoturisme

Primarul Emil Boc a ținut, marți dimineața, o adevărată prelegere despre istoria automobilului, despre filosofia de viață a europenilor și despre tendința românilor și implicit a clujenilor de a-și arăta potența financiară prin numărul de mașini pe care îl dețin. De aici, tragem o concluzie: Boc le transmite subtil clujenilor să mai renunțe la mașini și să meargă pe jos, cu bicicleta și cu autobuzul așa cum fac europenii. Nimic rău în asta, doar că nu așa se rezolvă problemele din trafic, e nevoie și de implicarea Primăriei.

“Sper că lumea s-a cam obișnuit și a văzut ce înseamnă trafic și cred că și studenții care au mai multă predilecție spre mobilitatea alternativă decât mașina să aibă alte opțiuni. Toate analizele și cărțile de specialitate spun două lucruri: în țările dezvoltate, și aici mă refer în special la țările din vestul Europei, America, Canada și alte țări importante ale lumii, până în secolul XIX s-au dezvoltat orașe care au avut un anumit stil de viață coerent, dar revoluția automobilului le-a schimbat radical și s-a ajuns la paradoxuri, la mașini care pot merge cu 200 km/oră să se ajungă să se circule în oraș la viteza unei șarete, a unei căruțe din cauza aglomerației. Și atunci, deja de prin anii ‘80 – ‘90, de prin Copenhaga, dar și din alte orașe, și-au dat seama că au ajuns la o limită de sufocare și atunci au trecut la demersul invers: zone pietonale, zonele centrale au fost luate de la trafic și au fost transformate în zone pietonale, s-a încurajat transportul în comun, cu linii dedicate, s-a încurajat transportul acesta de sharing, s-au creat sisteme intermodale adică mai mergi cu bicicleta, te duci cu mașina, apoi iei autobuzul, mai mergi pe jos, dacă e cazul cum e la Londra, iei metroul”, a spus Boc, la postul de radio Realitatea FM.

A făcut apoi o comparație cu orașe precum Berlin și Munchen, unde a scăzut numărul de mașini.

„Compar acum cu emerging countries, țări în curs de dezvoltare, cum suntem noi. Uitați cum s-a întâmplat în Europa, numărul proprietarilor de autoturisme este în continuă descreștere. Între 2007 și 2013, vânzarea de autoturisme a scăzut cu 25%, în 2011, numărul bicicletelor a fost pentru prima dată mai mare decât cel al mașinilor după cel de-al doilea război mondial. În 2015, densitatea mașinilor a scăzut pentru prima dată în Berlin, iar în Munchen, patria BMW-ului, numărul de autoturisme a scăzut ușor. Acest lucru se datorează scăderii interesului pentru mașini a tinerei generații. În România, semnul de prosperitate este câte mașini ai în familie. Ei au trecut prin faza asta, acum s-a întors reversul medaliei. Dar observ ca și în România parcă tendința este ca și tinerii să nu mai aibă mașină ca semn al prosperității”, a mai afirmat primarul.

Așa că, locuitorii Clujului să o lase mai ușor cu umblatul cu mașina. Doar așa fac și europenii. Dacă Primăria nu a găsit încă soluții pentru decongestionarea traficului, poate renunțarea la mașină este soluția.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *