Editorial

Emil Boc se plimbă pe hârtie şi cu desene pe asfalt dezvoltând municipiul „încoace şi încolo”. Mai mult încolo, decât încoace

Zice Emil Boc (nici nu mai contează unde şi o să vă explic de ce), citez: „Așa cum ați fost, probabil, mulți dintre dumneavoastră în Uniunea Europeană și ați văzut că din orice oraș mare iei un tren rapid și te miști încoace și încolo pe o distanță de 100 de km. Și asigură această mobilitate a forței de muncă, mobilitatea locuirii și o deschidere a Clujului, pentru că el nu mai poate rămâne captiv doar în interior. Asta o spun de atâta amar de vreme și acum trecem la treabă. Să gândim viitorul Clujului pe termen mediu și lung.”

Trecând peste faptul că majoritatea celor din Mărăşti şi din Dâmbu Rotund nici până Între Lacuri nu au ajuns (şi viceversa), dară-mi-te-n „uie”, Emil Boc o fi umblat zilele acestea în sertarul notat „2009” în care zac la prăfuit diverse proiecte şi a dat peste cel al trenului metropolitan făcut de Banca Mondială, după un proiect din anii 70 ai secolului trecut, făcut sub Nea’ Ceaşcă.

Şi o fi fost invitat undeva unde i s-a pus un microfon sub nas. Iar dacă-i pui lui Boc un microfon în faţă, din reflex începe să mitralieze vorbe. Microfonul e pentru Boc becul pavlovian al discursului politicianist.

Dar ce se întâmplă dacă îi pui în faţă o coală de hârtie? Desenează.

Dacă-i pui în faţă oraşul? Da, desenează.

Tot oraşul e un desen. Înfigi un par într-o intersecţie şi vine Boc să-ţi vopsească un cerculeţ în jurul lui. Aşa se naşte investiţia de viitor pe termen mediu şi lung denumită „sens giratoriu a la Cluj”.

Daţi-i lui Boc o găletuşă cu vopsea şi o bidinea şi vă vopseşte oraşul numai în culori pentru piste de biciclete. Daţi-i lui Boc un trenuleţ şi se va juca cu clujenii de-a trenul metropolitan. Asta când îl plimbă pe birou. Când îl plimbă pe sub birou (tiu-tiu! tiu-tiuuu!) şi scăunele, trenuleţul devine, fireşte, metrou.

Daţi-i o şurubelniţă şi acces la priză şi vă va electrifica calea ferată până la Episcopia Bihorului.

Nu-l lăsaţi pe Boc să se joace cu Lego când e pe lângă ştampila cu semnătura lui, aia cu care aprobă cu da sau nu diverse investiţii imobiliare. Că pune blocuri în curtea caselor şi case pe bloc – şi-i place.

Nu-i daţi creioane colorate când e pe lângă Planul Urbanistic General, pe lângă cel de Dezvoltare, Zonal sau de Detaliu. Că, cu limbuţa, spânzurând printre dinţişori, extrem de preocupat şi încruntat să nu rateze detalii, desenează liniuţe tremurate, dar extrem de viu colorate, care se transformă în harababuri urbanistice precum cele din Cartierul „Bună Ziua” şi Cartierul „Europa”, unde nu mai poţi deosebi blocul de casă şi strada de curte.

Sau în legături cu Autostrada Transilvania, sau în Centuri de Diamant, sau în căi de acces către diverse investiţii ce curg „încoace şi încolo” nu din cauză că terenul e instabil şi încoace şi încolo, ci din cauză că picăturile de sudoare căzute pe planşe de pe fruntea primarului (încoace şi încolo, de la atâta încordare), au căzut peste liniuţe şi le-au scurs culoarea. Pe teren „citim” transpunerea în viaţă de către constructor a viziunii primarului: curge linia pe planşă, curge şi pe tren. Se termină liniuţa undeva, undeva se va termina şi lucrarea în teren.

La Cluj se munceşte, nu se gândeşte.

Cum vă ziceam, nu-i puneţi lui Boc un microfon în faţa gurii. Că cască gura şi vă mitraliază cu vorbe. Şi de îndată trece la treabă, după ce a ameninţat că o face ani şi ani de zile. Şi odată ne croieşte cu viitorul peste faţă de nici nu mai vedem prezentul, dară-mi-te când naiba au trecut 16 ani şi ne-am trezit tot cu el, dar şi cu tot oraşul colorat.

Ia încercaţi să rezolvaţi măcar pe degeţele următoarea ecuaţie simplă: pentru un amărât de pod de nici un kilometru lungime, marele desenator de viitoruri (încoace şi încolo) Emil Boc, dă termen de execuţie 2 ani. Care poate se respectă, poate nu – contează că s-a vorbit frumos despre proiect.

Metroul, de exemplu (despre care, acum, că Boc are jucărie nouă, trenul metropolitan, nu vom mai auzi curând), are 14 kilometri încolo. Tot 14 are şi încoace. Dar mai are, de colo, colo, 14 staţii cu înălţimi de măcar 5 – 6 – 10 metri, scări rulante, lungimi şi lăţimi – chestii de excavat, de pus pereţi, tavan, instalaţii, başca golurile dintre staţii şi alea cu lungimi, lăţimi şi înălţimi, plus zugrăvit. Başca şine, curbe la şine, instalaţii electrice, ghidaje, alea, alea, ce mai, lucrare complexă, mai complexă decât amărâţii ăia de 1,5 kilometri de drum de acces la Centrul de Inovaţii şi defuncta Buftea de Cluj şi care de 5 ani încă nu este gata…

Ce mai încoace şi încolo, în cât timp credeţi că s-ar putea face cei 14 kilometri de metrou?

Ca să nu mai vorbesc de calitatea lucrărilor. Că singura lucrare subterană dată urbei de către un oarecare Şurubaru, care de 6 ani haleşte banii publici degeaba din postura de „sitimenajăr”, este „Pasajul de la Gară”, care este o mizerie de tunel subteran iluminat (neterminat nici acum conform parametrilor promişi: scări rulante, lift persoane cu handicap), plin de igrasie, prin care curge apa, un fel de budă publică pentru boschetari… La fel ca măreţele parkinguri terminate şi recepţionate în bătaie de joc anul trecut.

Că Boc, dacă a fost lăsat să vorbească, a zis că, în 11 ani, ne vom vedea viitorul direct în prezent, cu peron pe partea dreaptă. Când dacă ar face 14 poduri de 1 kilometru i-ar trebui 28 de ani. Iar dacă ar face 14 kilometri de drum de acces către defuncta Buftea de Cluj din Lomb, i-ar trebui aproape 47 de ani (14 : 1,5 x 5 = 46,66).

Şi nici atunci s-ar putea să nu fie gata şi ar trebui să dea banii înapoi din buzunarele noastre.

Dar zic că meritaţi să-l aveţi pe Boc primar încă 28 până la 47 de ani. Să vă crească din vorbe orgoliul de a fi „fruncea” „Arghialului”, doar că trageţi în piept aer cu miros de varză putrezită-n borhot şi ouă clocite de la Pata Rât, calitatea unu cu spade.

Doar aşa vă mirosea şi la mica şi la ticu-n tindă. De la cloacă veniţi, la cloacă ajunşi. Dar măcar sclipeşte de la vopsea.

Şi, gata!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *