In vizor

Emil Boc nu stie ca autostopul e interzis prin lege si s-ar da cu UBER: "Pe vremuri veneam de la Huedin la Cluj cu ocazie"

Razboiul UBER e abia la inceput. Taximetristii au facut front comun pentru a scoate din oras serviciul de ride sharing. Despre legalitate si ilegalitate s-a tot vorbt in spatiul public, s-a analizat, s-au dat declaratii, pentru ca dintr-o declaratie a edilului Emil Boc sa aflam ca sperantele taximetristilor in respectarea legii de catre municipalitate sunt cam pe muchie de cutit.

Ieri seara, Emil Boc a vorbit pe pagina sa personala de Facebook si despre problema UBER. Tindem sa credem ca nu ar fi abordat acest subiect daca nu ar fi fost asaltat de zeci de intrebari pe aceasta tema. Initial, a incercat sa se disculpe, declarandu-i unui cetatean, vizibil deranjat de aceasta problema, ca i-a mai raspuns la intrebari de nenumarate ori.

„Imi amintesc ca v-am raspuns chiar pe public la foarte multe intrebari, domnu Feurdean, ori de cate ori mi-ati scris v-am raspuns, poate nu l-ati vazut”, i-a raspuns Emil Boc lui Stelian Feurdean

In final, a venit si intrebarea despre UBER si caracterul ilegal al serviciului. La care edilul a scapat din mana gogoasa. Lucrurile s-au rezolvat de la sine, asa cum este el obisnuit.

”Eu am spus foarte clar ca nu am autorizat si nu autorizez functionarea acestui serviciu Uber la Cluj. Dupa aceea m-am uitat in lege si am vazut ca nu au nevoie de nicio aprobare. Nu e nevoie pentru a functiona de nicio autorizatie de la Primarie. Singura noastra relatie este cu serviciul de taximetrie al Clujului, pe care il asiguram prin standul de taxi, prin autorizari si prin respectarea celorlalte prevederi legale. 
 
Am mai discutat o data cu Politia Locala si ceea ce putem face este sa nu lasam ca in standurile de taxi sau domeniul public sa fie ocupat de cei care practica serviciul Uber sau alte firme alternative. Standurile de taxi sunt pentru taximetrele acreditate.
 
Doar Politia Nationala poate opri in trafic pe cineva pentru a vedea daca are sistemul Uber sau aplicatia. Au fost transmise sesizari si catre Politia municipiului. In weekend, Politia a aplicat 4 amenzi de cate 25.000 de lei si in consecinta si-au facut datoria.”

Nu stim, efectiv, ce fel de legi citeste primarul dar e clar ca nu le citeste pe cele care trebuie. Edilul a declarat voalat ca serviciul functioneaza legal pentru ca are caracter de ride sharing, numai ca acest ride-sharing se face nu la comanda, ci pe traseu bine stabilit – adica acolo unde se duce soferul, un fel de „ia-ma, nene”, nu unde vrea clientul. Cum ar fi sa se urce unul la „ia-ma, nene” si sa-i zica soferului care vrea la Alba Iulia, ca el vrea la Satu Mare? Cam seamana a deturnare cu luare de ostatici, nu? Lasand gluma, Boc ne-a povestit cum venea de la Huedin la Cluj cu ocazia. Pe vremea aceea era legal. Acum, potrivit legilor romanesti, sa mergi cu ocazia e ilegal. Si serviciul de ride sharing este ilegal, in fond, e tot un fel de autostop.

„Din cate am inteles, pozitia Uber este ca nu este un serviciu de taxi, ci unul care nu e reglementat de lege, un serviciu de sharing. Cam cum faceam noi pe vremuri cand mergeam la ocazie. Eu veneam de la Huedin la Cluj cu ocazie. Urmeaza ca legislatia sa se pronunte si sa ne spuna ce serviciu este acesta. Din punctul nostru de vedere noi nu putem opri pe nimeni in trafic, dar acest lucru este facut de politia nationala, iar noi vom veghea la respectarea standurilor de taxi”.

Sa-l rugam pe primar sa mai cteasca legea. Asa poate afla ca autostopul, sau ocazia, cum ii mai spunem, este interzisa categoric prin lege. In fapt, legea e foarte clara si nu mai are nevoie de nicio norma sau reglementare legala. Dar nu e o problema. Il ajutam noi pe edil si ii punem la dispozitie (din nou), legea in toata splendoarea ei. In speranta ca data viitoare sa nu il mai prinda nepregatit intrebarile incomode ale cetatenilor si sa evite sa mai faca gafe.

” Art. 7.
(1) Transportul in regim de taxi sau transportul in regim de inchiriere se executa numai de catre transportatori autorizati, care detin autorizatii taxi valabile, in cazul transportului in regim de taxi, sau copii conforme valabile, in cazul transportului in regim de inchiriere, eliberate in conditiile prezentei legii, pentru fiecare autovehicul utilizat.
(2) Este interzis transportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fara a detine pentru acesta, dupa caz, autorizatie taxi valabila sau copie conforma valabila, potrivit prevederilor alin. (1).
(3) Este interzis transportul public, contra cost, de marfuri sau de bunuri cu un autovehicul cu masa maxima autorizata de cel mult 3,5 tone, fara a detine pentru acesta autorizatie taxi valabila, potrivit prevederilor alin. (1), ori alta autorizatie valabila”, sementioneaza in Legea nr. 129/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, publicata in Monitorul Oficial nr. 396 din 5 iunie 2015

Legea in cauza vorbeste despre practici ilicite care afecteaza activitatile economice ale intreprinderilor autorizate, lucru pe care foarte multa lume l-a sesizat inca de cand au inceput sa apara zvonurile cu intrarea UBER in Cluj. Potrivit legii, aceste practici, indiferent ca vorbim de autostop, ride sharing sau „ia-ma nene”, determina efecte negative asupra bugetului de stat, prin diminuarea veniturilor incasate de taxe. In plus, ele au efecte si asupra sigurantei circulatiei rutiere. Cu toate acestea, se pare ca Emil Boc e in urma cu legile si prevederile acestora.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *