Emil Boc a devenit pe Facebook o instituție, una promovată cu resursele Primăriei

Primăria Cluj-Napoca, sub această denumire, nu are o pagină oficială de Facebook. Pagina existentă este una neoficială și „nu este afiliată sau susţinută de nicio persoană asociată cu Primăria Cluj-Napoca.” De altfel, această pagină neoficială are doar 1 185 de aprecieri. Pagina este folosită de către angajatele Biroului Mass-media doar pentru ca acestea să își dea check-in-uri. 

Pe Facebook mai există și pagina Municipiul Cluj-Napoca, apreciată de 810 persoane. Aceasta este descrisă drept „pagina Primăriei Municipiului Cluj-Napoca”. Postările recente, având ca tematică activitatea primarului, sunt redistribuite de pe pagina persoanei publice Emil Boc.

Pe „Municipiul Cluj-Napoca” reprezentanții Primăriei mai postează și diverse anunțuri utile publicului larg, public inexistent însă pentru că sub aceste postări nu există decât foarte puține reacții. Și transmisiile live ale Consiliului Local sunt puse pe această pagină, însă, cel mai probabil, le urmăresc doar câteva zeci de oameni, dacă analizăm activitatea sub formă de like-uri sau de comentarii. 

Postările pe „Municipiul Cluj-Napoca” sunt multe și dese, însă, fiindcă pagina oficială a municipalității nu este promovată, informațiile ajung la foarte puține persoane. 

Altfel stau lucrurile când vorbim despre pagina oficială a primarului, apreciată de peste 70 000 de oameni. 

Conform descrierii, „Emil Boc” nu este pagina oficială a Primăriei, ci a primarului, însă secțiunea „site web” este completată cu site-ul municipalității, www.primariaclujnapoca.ro. Postările promovează, în principal, activitatea publică a lui Emil Boc, în calitate de primar:

„Pe această pagină și pe website-ul Primăriei Cluj-Napoca public constant informații despre activitatea în calitate de Primar al Municipiului Cluj-Napoca”, scrie Emil Boc pe pagina sa oficială de Facebook.

Postările de pe pagina lui Emil Boc au sute de distribuiri, mii de like-uri și zeci de comentarii. Emil Boc folosește resursele Primăriei (angajați care îi gestionează pagina, fotograf) pentru a își promova electoral imaginea pe o pagină de Facebook ce pare a Primăriei, dar nu e, care pare a lui Emil Boc, dar care conține informații despre activitatea municipalității, a instituției care devine astfel una cu primarul, în percepția publică.

Peste 70 000 de persoane primesc zilnic informații prin intermediul acestei pagini prin care primarul își face o continuă campanie electorală, cu ajutorul angajaților din subordinea sa. Emil Boc se identifică cu instituția pe care o conduce, imaginea sa este inserată populist în orice postare, o ingenioasă strategie prin care li se induce clujenilor ideea că Boc e Primăria și Primăria Cluj-Napoca este Emil Boc.

Ziar de Cluj a adresat Primăriei Cluj-Napoca o cerere oficială prin care am solicitat informații privind gestionarea celor două pagini de Facebook -  Municipiul Cluj-Napoca și Emil Boc: cine realizează fotografiile pentru fiecare dintre cele două pagini, cine se ocupă de gestionarea acestor pagini, dacă persoana este angajată a Primăriei Cluj-Napoca.

În răspuns la solicitarea noastră, angajații Biroului Mass-media ne-au transmis următoarele:

„Pagina Emil Boc este spațiul oficial în social media în care comunică cu utilizatorii interesați primarul Emil Boc.

Pagina Municipiul Cluj-Napoca a fost creată numai în acest an de către Biroul mass-media în vederea comunicării prin intermediul acestui canal  de comunicare a informațiilor administrative de interes pentru clujeni.

Visit Cluj este o pagină Facebook creată în scopul promovării orașului nostru ca destinație interesanta pentru turism.

Toate postările pe aceste pagini instituționale utilizează materiale foto-video relizate de către angajații Biroului mass-media și, în anumite circumstanțe, ale altor persoane, cu precizarea sursei și cu acordul prealabil al acesteia.

Materialele foto și video produse de angajații instituției care au în  fișa postului aceste atribuții sunt utilizate atât în promovarea  activității instituționale a reprezentanților Primăriei, cât și pentru comunicarea informațiilor de interes public pentru persoanele abonate pe aceste pagini Facebook. De asemenea, materialele se utilizează pentru comunicare prin toate canalele media (webpage, Jurnalul municipal, diverse tipărituri, afișe, pliante etc.) materiale video de prezentare a orașului și activității instituției, precum și pentru orice tip de  activitate care implică nevoia de păstrare a imaginilor de la momentul organizării evenimentului (ședințe de Consiliu Local, întâlniri de lucru, delegații oficiale, probe în procese, manifestări publice, parteneriate cu organizații locale, naționale sau internaționale etc).”

Așadar, pagina de Facebook a primarului Emil Boc, până anul acesta, când a fost creată și pagina „Municipiul Cluj-Napoca”, a fost singura pagină oficială de Facebook prin intermediul căreia materialele realizate de către angajații Primăriei erau postate pe cea mai utilizată rețea socială. Astfel, Emil Boc, în calitatea sa de persoană publică, de primar și de candidat la Primăria Cluj-Napoca, a beneficiat constant de sprijinul logistic al instituției pe care o conduce, în tot ceea ce a însemnat promovare.

Cu toate că angajații Biroului Mass-media din cadrul Primăriei Cluj-Napoca consideră pagina Emil Boc una instituțională, Emil Boc nu poate fi considerat o instituție (cu toate că imaginea sa a fost contopită propagandistic cu cea a instituției pe care o conduce), ci, cel mult, o persoană publică, aflată temporar în fruntea unei instituții. O persoană publică ce utilizează resursele instituției al cărei lider este, pentru promovarea sa electorală. 

Este legal sau nu ca primarul municipiului Cluj-Napoca să folosească resursele Primăriei pentru promovarea sa, în calitate de persoană publică? Aceasta este întrebarea la care instituțiile abilitate ar trebui să răspundă. 

Adauga comentariu