In vizor

Emil Boc, despre Trenul Metropolitan: „Creăm stații noi, care n-au existat înainte… Și acum trecem la treabă, să gândim viitorul Clujului pe termen mediu și lung”

„Ați fost, probabil, mulți dintre dumneavoastră în Uniunea Europeană și ați văzut că din orice oraș mare iei un tren rapid și te miști încoace și încolo pe o distanță de 100 de km”, a declarat Emil Boc. Pentru a permite această mobilitate a forței de muncă, dar și a locuirii – „încoace și încolo”, proiectul trenului metropolitan va include și realizarea de noi stații de la Gârbău la Tetarom, Aeroport ori Piața 1 Mai. „Acum trecem la treabă, să gândim viitorul Clujului pe termen mediu și lung”, a adăugat primarul Emil Boc. 

În cadrul unei intervenții la un post de radio local, edilul Clujului a realizat un tablou al proiectului trenului metropolitan din Cluj prin valorificarea căii ferate existente. Acest obiectiv este alăturat unui alt proiect, electrificarea căii ferate Cluj-Episcopia Bihor. 

Electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Oradea-Episcopia Bihor este un proiect în valoare de 1,8 miliarde de euro și urmează să fie finanţat din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), licitaţia pentru execuţie urmând să aibă loc în aprilie-mai 20201.

Potrivit autorităților locale, proiectul trenului metropolitan va reprezenta o deschidere a Clujului, iar prin realizarea Centurii Metropolitane, mobilitatea va cunoaște o dezvoltare coerentă. 

„Aici nu folosim decât infrastructura actuală de cale ferată care acum se modernizează toată, de la Cluj la Episcopia Bihor și devine electrificată. 

Deci, noi, când vorbim de tren metropolitan, nu vorbim de drum, ca să nu le confundăm proiectele. 

Proiectul trenul metropolitan operaționalizează infrastructura de cale ferată existentă. Noi ce facem acuma?

Creem stații noi, care n-au existat înainte. Și la Gârbău, și la Tetarom la intrare în Cluj, și la Aeroport, și la Piața 1 Mai la Clujana. 

Sunt stații care n-au existat și acuma vor fi stații și de-o parte și de alta.

Se vor achiziționa vagoane, se va stabili un operator de către Ministerul Transporturilor și care va opera pe această rută, va fi un program inclus în mersul trenurilor. 

Așa cum ați fost, probabil, mulți dintre dumneavoastră în Uniunea Europeană și ați văzut că din orice oraș mare iei un tren rapid și te miști încoace și încolo pe o distanță de 100 de km. 

Și asigură această mobilitate a forței de muncă, mobilitatea locuirii și o deschidere a Clujului, pentru că el nu mai poate rămâne captiv doar în interior.

Asta o spun de atâta amar de vreme și acum trecem la treabă. 

Să gândim viitorul Clujului pe termen mediu și lung. 

Iar orizontul nostru este, repet, în mare, de la Huedin la Dej, dar sînt câteva zone pe care ne concentrăm acuma, de 49 de km, pur și simplu care vor face obiectul în prima etapă, a unei mobilități mult mai rapide cu acest tren metropolitan. 

Și care fructifică actuala cale ferată existentă.

Gândiți-vă că se rezolvă, până la urmă, și problema existentă de la Tăietura Turcului. Am reușit acest proiect major, cu pasajul, care astăzi ne sufoacă în zona Tăietura Turcului toată activitatea economică și pune greutăți de locuire. 

Un pasaj de 25 de milioane de euro, până la urmă, care va asigura continuitate. Și proiectul acesta inclus în cadrul proiectului de electrificare a căii ferate Cluj-Oradea. 

Un proiect mare, mare al Clujului, alături de Centura Metropolitană, care e altceva. 

Și aici avem toate inelele de legătură stabilite, astfel încât din orice parte a Clujului vii sau din orice zonă a țării vii, nu mai intri în Cluj-Napoca. E cale de ocolire externă prin inelul de circulație care se face în afara Clujului”, a declarat Emil Boc la un post de radio local. 

Consilierii locali urmează să aprobe includerea unei alte comune în proiectul trenului metropolitan, alături de Bonțida – Jucu – Apahida – Cluj-Napoca – Baciu va fi inclusă și zona Gârbău. 

Tot potrivit autorităților locale, prin acest demers de includere a Gârbăului în proiect, cei care vin pe autostradă vor avea posibilitatea să își lase autoturismul, dacă va fi realizat și un Park&Ride, și să utilizeze trenul metropolitan. 

Trenul Metropolitan reprezintă o investiție estimată la o valoare totală de 5.669.949.835 lei și va fi finanțată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, prin fonduri europene nerambursabile și rambursabile prin Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR) 2021-2027, de la bugetul de stat prin bugetul de credite al Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC), precum și din alocații de la bugetul local prin UAT municipiul Cluj-Napoca și UAT comuna Florești și alte surse legal constituite. 

Obiectivul va avea o lungime de 14,40 km și 14 stații. 

În plină stare de urgență, primarul Emil Boc semna contractul pentru realizarea studiului de prefezabilitate și a studiului de fezabilitate pentru metrou și tren metropolitan. 

Valoarea contractului este de 7,4 MILIOANE EURO și a fost atribuit asocierii SVS Engineering Italia – Cistra Franța – Metrans România.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *