Edgar Quinet, strada care s-a transformat intr-un cartier pe care Emil Boc nu vrea sa si-l asume

Una din cele mai tinere zone ale Clujului are un drum ca vai de el, fara trotuare, locuri de joaca pentru cei mici si, mai grav, fara iluminat public. Panorama e uluitoare: de sub padure se ivesc blocuri peste case, gradini peste garaje, curti desenate in forme fantasmagorice, strabatute de campuri inecate in tufe si mizerie. Si, mai presus de toate, in tot acest furnicar se construieste frenetic si se vinde in draci.

De pe varianta Zorilor-Manastur, zona strabatuta de strada Edgar Quinet pare un tort urias desenat cu nuante de roz, mov, verde si galben de un copil care atunci descopera culorile. Valceaua abrupta care se intindea sub padure s-a umplut de constructii in doar cativa ani. Fara nici un plan, fara nici o simetrie, fara nici o linie dreapta.

“Nu dezvoltatorii sunt de vina pentru drumul prost si problemele cu deszapezirea pe strada asta! A fost printre primele din Cluj care au avut mai intai utilitati si apoi blocuri. E usor pentru cei de la primarie sa dea vina pe dezvoltatori, in loc sa rezolve problema “, este de parere un taximetrist, care se jura ca ar nu exista sa aiba colegi care refuza comenzile de pe Edgar Quinet.

Blocuri mari care promit de departe locuinte mai spatioase decat in oras se insira pe o fasie de teren din alt film.

Chiar in capatul strazii se lucreaza de zor la un bloc aflat sub un mal de pamant amenintator.

Pe de o parte drum noroios, pe de alta, asfalt fisurat. Vaierul unei ambulantei rasuna razbate printre blocuri de undeva din oras. Din orasul adevarat, caci e aici nu prea se vad amenajari urbane. Printre blocuri se plimba multe mamici cu copilasii in brate, in timp ce altele isi plimba pruncii in carucior de-a lungul drumului de ciment, pe langa balarii.

Nu exista pe aici nici un parculet pentru copii, nici urma de vreun tobogan, leagan sau macar ceva bancute.

“Anu’ asta a fost cum a fost pe strada noastra, pentru ca nu am avut prea multa zapada. Anul trecut, in schimb, a fost ceva de groaza. Parca ne-am izolat la capatul lumii, printre nameti”, spune o mamica iesita cu bebelusul in soarele de langa bloc.

Prietena cu care sta de vorba, si ea cu un copil mic in brate, spune ca nu a prins iarna cea grea, insa o afecteaza mult alta problema.

“Noi nu avem aici iluminat public. Cum apune soarele, cum ramanem in bezna. Aseara am iesit un pic, dar am stat numai langa bloc, nu m-am putut indeparta. S-au facut cereri si plangeri, dar se vede ca degeaba”, adauga tanara.

Un bunic venit din oras sa stea cu nepotelul s-a asezat cu el pe un zid de beton. Este singura alternativa de "recreere" din apropiere.

Toata strada e presarata de gunoaie, fie pe langa tomberoane, fie presarate prin iarba uscata de la marginea drumului.

Din loc in loc, au fost amplasate cutii de lemn in care a fost candva nisip si sare, insa acum sunt bune doar pentru aruncarea gunoaielor.

Nu exista nici un trotuar. Totul e inclinat, intrarile in parcari sunt abrupte si dintr-o parte in alta a strazii ai de urcat pieptis pante ametitoare. Multe din apartamente au inca tipla pe termopane. In mijlocul blocurilor domina stalpii de inalta tensiune, in lumea civilizata amplasati in afara zonelor locuite.

Strada Radu Gyr e o himera: nu are asfalt, e strajuita de un teren viran cu maciesi si incalceli fioroase de tufe si da intr-un fel de poteca strajuita de un gard de sarma.

Parcarile sunt improvizatii pe maluri de pamant.

Cineva a facut o mica terasa la marginea padurii.

O dovada zdrobitoare ca zona a fost uitata de puternicii momentului e lipsa afiselor si panourilor electorale. Doar doua bannere cu Daniel Buda au fost uitate la marginea padurii, ca niste cadavre, de la europarlamentare.

Totul e presarat de moloz, mormane de ciment intarit, terenuri imprejmuite cu o banda de carpe si lemne putrezite.

Cu toate astea, peste tot rasar anunturi de vanzari, de apartamente, terenuri sau case. E o zona cu potential si cu preturi ridicate, o zona “buna”, chiar daca se ofera conditii pentru lumea a treia. 

Comentarii

io

06.11.2014 09:30

de ce nu spuneti ca strada Radu Gyr da in strada domnului consilier local, fost viceprimar, Adrian Popa? Strada respectiva fiind asfaltata si iluminata (din cate pare pe bani publici) cu toate ca somehow este strada privata, si nu cu una, ci cu doua bariere! detalii aici: http://clujul-nimanui.tumblr.com/post/99976532981/adrian-popa-si-str-morics-zsigmond

Claudiu

06.11.2014 09:44

Pai daca vrei sa stai langa padure trebuie sa faci unele compromisuri.... 

Radu Bogdan

06.11.2014 12:34

Comentariul tau nu isi are rostul! Ti se pare normal sa nu ai lumina pe strada noaptea?  Nu mai vorbesc de drum.

Edgar de pe Edg...

06.11.2014 10:46

In primul rand oamenii si-au luat teapa..inclusiv eu promisiuni de genul se va asfalta in curand de catre consturctor. Legea zice ca pentru a putea prelua un drum de catre primarie el trebuie adus la normele standard sa indeplineasca letimea necesara ect. asta e obligatia constructorului. Nu stiu exact ce prevede legea insa daca nu e deja asa eu nu as da aprobari de constructie pana cand drumul de acces nu respecta normele legale.Poate asa si scrie in lege insa pana la urma aprobarile au fost date de apostu stim noi cum..primaria zice ca nu poate prelua pentru ca drumul nu respecta normele legale (are acoperire legala) asta inseamna ca nu exista patrula de politie nu exista iluminat asfaltat dezapezit decat in ca de urgenta.Constructorul da din umeri zice ca primaria trebuie sa preia drumul..iar oamenii sunt prinsi la mijloc..intre un fost primar spgar puscarias care a dat aprobabri pe spaga si un constructor care s-a vazut cu sacii in caruta si noroc bun. dupa nr 26 pe edgar wuinet era promsi un parc avand in vedere ca sunt linii de tensiune si nu se poate constuir bloc..nimic. Acum  vine si partea cealalta propietarul prost.La un moment dat s-a pus in discutie sa asfaltam noi drumul ..constructorul vine cu 50% iar locatarii 50% undeva maxim 100 de euro de persoana ...oamenii nu au vrut. 80% au masini daca fiecare ar face un calcul cat ar baga in masina pe an din cauza drumului ar iesi cu siguranta peste 100 de euro..dar asa e unde nu e minte nu ai de unde sa ceri. Acum s-au strans semnaturi de la toti locatarii pentru sensibilizarea autoritatilor dar pana la urma dupa lege ca vrem nu vrem primaria are dreptate...urmatorul pas va si actionarea in justitie a constructorului si al primariei ...parerea ema primaria o sa castige prcesul pentru ca are acoperire legala construtorul o sa piarda..dar procesele astea o sa dureze ani la rand iar oamenii care locuiesc in zona au de suferit. Asa ca cei care locuiti pe edgar quinet ganditi-va daca nu e mai bine totusi sa punem mana de la mana sa audcem drumul la standarul normal si apoi il concesionam..da nu e treaba naostra teoretic insa daca noi nu ne mobilizam or sa treaca ani buni pana se va misca ceva.A da si ultima disputa e ca dupa anid e zile constructorii au facut rost de acetele drumului le-au dus la primarie insa nimeni nu vrea sa plateasca taxele notariale care din ce am intelese sunt cateva mii de euro..iar in momentul de fata..aici e disputa..nu stiu exact cine trebuie sa le plateasca asa ca nu ma pronunt a cui e vina insa ...nici unul (propieta - primarie) nu vrea sa isi asume aceasta taxa.

claus

06.11.2014 16:54

....au distrus padurea si intreaga aia zona frumoasa. vorbeau parinti de cutiile de chibrituri / blocurile manasturlui dar vad ca salbaticia capitalista intrece niste limite care nu credeam ca pot fi atinse. taiati in continuare padurea, construiti, construiti si stati in conditiile acelea. sunt de vina in primul rand constructorii, in al doilea rand primaria ca lasa astfel de proiecte sa fie facute statul roman pt ca te obliga sa alegi solutia ieftina si proasta si nu in ultimul rand clientii ca accepta compromisuri de genul asta. 

iani

07.11.2014 08:19

zicea piticul ca la anu, aceasta strada este in proiect... si il cred pentru ca peste 2 ani sunt alegeri pentru primarie :)

Adauga comentariu