Durerea de spate: cauze si tratament

Aproape toata lumea are o problema cu spatele la un moment dat. Durerea de spate aduce anual multi oameni in cabinetul medical. Din fericire, puteti face cate ceva pentru prevenirea problemelor de spate.

 

 

Coloana vertebrala, sau asa-numitul os al spatelui, nu este formata dintr-un os ci mai multe, numite vertebre. Acestea sunt legate intre ele prin benzi fibroase, rezistente numite ligamente. Coloana vertebrala a adultului normal este alcatuita din 7 vertebre cervicale (gat), 12 vertebre toracale (portiunea de mijloc a spatelui) si 5 vertebre lombare voluminoase (portiunea inferioara a spatelui). Vertebrele lombare sunt cele mai mari pentru ca ele sprijina cea mai mare parte a greutatii corpului. Osul sacral (sacrum), format din cinci vertebre care au fuzionat, este localizat inferior de vertebrele lombare. Ultimele trei vertebre si ele fuzionate, sunt numite coccis sau osul cozii.

 

 

Maduva spinarii este alcatuita in total de 31 de perechi de nervi spinali la nivelul gatului si al spatelui. Intre vertebre si aproape de punctul de iesire a fiecarei perechi de nervi spinali sunt discurile intervertebrale ce servesc drept pernite sa “absorbante de socuri”, impiedicand vertebrele tari si osoase sa se loveasca una de alta atunci cand mergem, alergam sau sarim. Coloana vertebrala este sprijinita de muschi elastici, care se contracta sau se relaxeaza pentru a va ajuta sa va ridicati, intoarceti, aplecati sau intindeti. Tendoanele ataseaza muschii de oase. Muschii abdomenului si ai trunchiului sprijina, protejeaza si mobilizeaza coloana.

 

 

O data cu varsta, coloana poate deveni rigida si isi poate pierde flexibilitatea. Discurile se uzeaza si spatiile dintre vertebre se ingusteaza. Aceste modificari fac parte din procesul de imbatranire, dar nu sunt obligatoriu dureroase.

 

 

Cauzele durerilor de spate.  Partea inferioara a spatelui sustine cea mai mare parte a greutatii corporale. Este sediul celor mai multe dureri de spate pentru persoanele cu varste intre 20-50 de ani. Dar intinderile musculare si ligamentare pot afecta oricare parte a gatului. Cele mai obisnuite surse ale durerii de spate pot fi una sau mai multe incordari (suprasolicitari) musculoare sau intinderi (supratensionari) ligamentare. Cauza poate fi:

 

 

-    ridicare incorecta;
-    un efort fizic brusc mai intens;
-    un accident, o leziune in timpul practicarii sportului sau o cadere;
-    lipsa tonusului muscular;
-    greutate excesiva, in special in jurul mujlocului;
-    pozitia de dormit, mai ales daca dormiti pe abdomen;
-    o perna care va forteaza gatul intr-un unghi nefiresc;
-    mentinerea unei pozitii fixe un timp indelungat; pozitiile “asezat” si “stand in picioare” incorecte;
-    mentinerea receptorului telefonului cu ajutorul umarului;
-    o servieta, poseta sau geanta de umar grele;
-    un portofel voluminos in buzunar din spate care incomodeaza pozitia ”asezat”;
-    mentinerea pozitiei aplecat spre inainte un timp indelungat;
-    stres si tensiune zilnica;
-    crestere ponderala normala sau excesiva in cursul sarcinii.

 

 

Autotratament. O data cu varsta, tonusul muscular tinde sa scada si spatele devine din ce in ce mai predispus la suferinte sau leziuni. Daca puteti ramane flexibili si rezistent si daca va mentineti muschii abdominali puternici, aveti mari sanse sa evitati problemele de spate. 10-15 minute pe zi de intinderi si tonificari exersate cu atentie, va pot ajuta.

 

 

Vindecarea va fi mult mai accelerate daca puteti continua activitatile uzuale intr-un ritm mai lent, evitand ce ar fi putut determina durerea initiala. Cu ingrijiri adecvate, intinderea musculara sau ligamentara se va ameliora constant din primele 2 saptamani. Majoritatea durerilor de spate se atenueaza in 6 saptamani, iar cele foarte grave pana la 12 saptamani.

 

 

In ingrijirea acasa urmati aceste etape:

 

 

-    initial folositi aplicatii reci pentru ameliorarea durerii. Ifasurati un pachet de gheata intr-un servet de panza. Tineti-l pe aria dureroasa 15 minute de patru ori pe zi. Nu aplicati njiciodata gheata direct pe piele;
-    o pozitie foarte confortabila este aceea intins cu spatele pe podea, soldurile si genunchii flectati si picioarele ridicate;
-    odihniti-va bine, dar evitati sa stati in pat indelungat; mobilizarea moderata va mentine muschii puternici si flexibili;
-    evitati activitatea / miscarea care a determinat intinderea musculara;
-    evitati sa ridicati greutati mari, sa impingeti sau sa trageti, aplecarile repetate si intoarcerile;
-    dupa 48 de h puteti folosi caldura locala (baie calda, aplicatii calde, o perna electrica, o lampa de incalzit) pentru a relaxa muschii durerosi si tensionati;
-    incepeti gradat cateva exercitii usoare de intindere; evitati miscarile bruste sau viguroase care ar putea intensifica durerea;
-    folositi analgezice obisnuite (fara prescriptie);
-    masajul ar putea fi benefic, mai ales pentru spasme musculare, dar evitati presiunea directa pe coloana;
-    puteti folosi o proteza de sustinere (corset sau curea lata, blanuita). Ea va poate ameliora durerea, furnizeaza caldura locala, confort si sustinere.

 

 

Asistenta medicala. Daca durerea de spate sau de gat nu s-a ameliorat vizibil dupa 72 de h de autoingrijire, consultati medicul. Solicitati in acest sens ingrijiri medicale daca durerea:

 

 

-    este intensa sau sfasietoare;
-    este rezultatul unei cazaturi sau al unei lovituri la nivelul spatelui;
-    determina slabiciune sau amorteala in unul sau in amandoua picioarele;
-    a debutat recent si este insotita de febra inexplicabila;
-    este urmarea unei leziuni care determina durere la nivelul gatului. De unde iradiaza in membrele superioare si inferioare.

 

 

Traseul majoritatii nervilor corpului traverseaza coloana, Cateodata, durerea de gat si spate poate fi determinatea de o problema localizata in alta parte a corpului. Medicul curant poate apela la cateva teste pentru determinarea cauzei durerii.

 

 


Adauga comentariu