După ce și-a bătut joc de Bike Sharing, Primăria alocă bani pentru Bike Sharing 2. Bicicliștii sunt total nemulțumiți

Pistele de biciclete din Cluj-Napoca, Florești și Apahida sunt trasate la mișto, dar cu toate acestea, reprezentanții Primăriei sunt mulțumiți și spun că Bike Sharing este finalizat. Atât de bine li se pare că arată pistele din oraș încât vor să facă un Bike Sharing 2.

În proiectul de buget local pe anul acesta este prevăzută alocarea a 8,9 milioane lei pentru rețea de stații self service de închiriere biciclete, etapa II. Pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic sunt alocați 350.000 lei. În total vor fi investiți aproximativ 2 milioane euro. Valoarea proiectului a fost estimată, anul trecut, de primarul Emil Boc la suma de 10 milioane euro, mare parte din fonduri urmând să fie alocate din bani europeni.

În loc să investească bani într-un proiect nou, Primăria mai bine s-ar orienta spre actualul proiect care teoretic este încheiat, dar în realitate este mai mult o caricatură, făcut doar ca să fie consumați banii europeni. Acest lucru îl spun chiar bicicliștii, care au urmărit îndeaproape modul în care a fost realizat proiectul Bike Sharing.

“De principiu, se impune realizarea Bike Sharing 2 pentru că actualul proiect Bike Sharing este unul pilot ca dimensiune. Este important ca idee, dar la cantitatea aceea de biciclete și câteva zeci de stații nu se simte în mobilitatea din oraș. Proiectul trebuia continuat demult, din primul an. Pe de altă parte, proioritar ar fi să se ocupe de infrastructura din oraș și să îl pună la punct pe cel existent, să funcționeze cum trebuie și abia apoi să facă extinderea lui. Se grăbesc puțin și pun carul înaintea boilor”, este de părere Radu Mititean, directorul executiv al Clubului de Cicloturism Napoca.

Reprezentanții Primăriei spun că proiectul este finalizat și există piste atât în Florești cât și în Apahida.

“Proiectul este finalizat, fiind realizați toți indicatorii privind numărul de kilometri de piste de biciclete propuși. Proiectul Bike Sharing prevedea ințial un număr total de 59,75 kilometri de pistă din care 18,8 kilometri de pistă dedicată (pistă nou construită sau pistă delimitată prin marcaje rutiere). Obiectivul proiectului referitor la pistele dedicate pentru biciclişti, atât cele edificate prin marcaj rutier, cât şi cele de tip pistă construcţie nouă, a fost revizuit ulterior datorită excluderii anumitor tronsoane din cadrul proiectului, preponderent pe raza comunei Florești, partener în cadrul proiectului. Ca urmare a acestui fapt s-a încheiat un act adițional la contractul de finanțare prin care indicatorii privind pistele de biciclete au fost reduși la un număr total de 51,053 kilometri de pistă din care 10,103 kilometri de pistă dedicată. În cadrul proiectului s-au realizat un număr total de 51,053 km de pistă din care 10.103 km de pistă dedicată (pistă nou construită sau pistă delimitată prin marcaje rutiere)”, se arată într-un răspuns transmis de reprezentanții Biroului Mass-Media din cadrul Primăriei, la solicitarea Ziar de Cluj.

În realitate, proiectul este gata doar pe hârtie. Pistele făcute în Florești și Apahida sunt la mișto, inutile. Încep nicăieri și se termină nicăieri și au fost trasate doar ca să iasă la numărătoare.

Primul proiect a fost făcut prematur pentru că marea problemă este cum se circulă în oraș, sunt piste care încep nicăieri și se termină nicăieri, sunt înguste. Problema este că nici nu vin din urmă ca să rezolve problemele. Proiectul de bike sharing este din 2009, documentația a fost făcută din 2010 și trebuia să fie gata în 2011- 2012, dar de abia l-au inaugurat în noiembrie 2015. Și aceea a fost o inaugurare ca la noi pentru că nu erau toate stațiile gata și pistele icomplete. Pistele din Apahida și Florești nici până astăzi nu sunt făcute, ar trebui să dea banii înapoi, dar tot amână. Proiectul în mod normal este eșuat. În Florești au făcut niște piste aiurea. Este una care începe pe strada Tăuțului, au luat un trotuar pe care l-au vopsit și au spus că acela este trotuar și se termină la o intersecție, nici măcar nu este pe direcția spre Cluj-Napoca. La fel este și cu pista spre Apahida. Au desenat pe strada Cantonului, de la Pata Rât, începe nicăieri și se termină nicăieri”, explică Radu Mititean.

Nici în oraș pistele nu sunt mai bune. Mare parte din ele au fost făcute doar ca să iasă la numărătoare și să se justifice banul cheltuit.

“Și în oraș au făcut piste pe niște străduțe înguste, în cartiere, pe care circulă numai riveranii, cum ar fi strada Fabricii de Zahăr, pe o stradă înfundată, cu dublu sens, delimitată. Au făcut piste inutile numai ca să iasă la statistică. Cumva, la o întâlnire cu niște experți străini, oficiali din Primărie au recunoscut că motivația a fost că aceasta era una dintre extrem de puținele linii de finanțare care era 98% nerambursabilă și pe ei i-a interesat mai ales să ia banii și să fie primul oraș din România cu proiect de bike sharing”, mai spune directorul executiv al Clubului de Cicloturism Napoca.  

Proiectul Bike Sharing 2 ar urma să se deruleze pe o perioadă de zece ani. În tot acel timp, poate se vor remedia și erorile actualului Bike Sharing.

Adauga comentariu