Din oras

Doctorul de piane de la Cluj: “Un pian este ca un om; fiecare are personalitatea lui”

Ovidiu Moldovan are 57 de ani si “vindeca” piane de peste 20 de ani. Este corepetitor la Opera Romana din Cluj-Napoca si, in timpul liber, acordeaza si repara piane. Pana acum, prin mainile maestrului au trecut peste 3.000 de piane si pianine. Acordeurul clujean a lucrat, de-a lungul carierei, sale cu numerosi pianisti de renume international, printre care si Richard Clayderman. 

“Simti momentul in care acordezi instrumentul, in care il reglezi, ca ii imbunatatesti calitatea, ca il redai la viata, il pui pe o linie de plutire. Fiecare instrument are personalitatea lui. Nu sunt doua la fel”, dezvaluie Ovidiu Moldovan,  in timp ce se pregateste sa “vindece” un Rossler nemtesc, facut in anii ’60, “un pian foarte bun datorita faptului ca inca mai merge” de la Opera Romana. 

Cu o migala de maestru, dezvoltata in cei peste 20 de ani de cand repara si acordeaza piane peste tot in tara, spune simplu ca pentru a fi acordeur trebuie pasiune, cunostere si precizie de chirurg intr-ale sunetului. A lucrat la Iasi, Bucuresti, Constanta, a facut reparatii capitale la instrumentele Opera din Bucuresti. Vreo doi sau trei ani a lucrat la Deva, Petrosani unde lua pianele, le curata, le ungea, practic, facea „tot ce trebuie sa se faca la un instrument ca sa ii readuca performantele„. Are chiar si o trusa speciala cu care se deplaseaza pentru „consultatii”. 

„Se pune un diagnostic, ca si la un om bolnav, care e batran si are mai multe boli. Nu zici ca l-am consultat in 15 minute. L-am consultat, l-am consultat, dar el saracul mai are dureri si dincolo si dincolo si atunci dureaza mai mult de jumatate de ora. Si la instrumente, si la piane e ca la oameni. Cu cat e mai batran cu atat are mai multe probleme”, spune maestrul in timp ce fixeaza o pana pe o coarda a pianului. 

Consultatia – acordajul tine o ora, insa in timpul lui se mai pot descoperi si alte probleme. 

“Primul diagnostic e dezacordarea. Dupa aceea vin partile tehnice. Cand incepi sa-l desfaci si sa vezi ce si cum, atunci constati mai multe treburi care pot aparea pe parcurs. (…)  O axa a iesit, sunt multe, foarte multe la care trebuie sa fii atent. Daca lasi o axa gresita, se agraveaza in lant lucrurile: se deplaseaza ciocanelul, se uzeaza gresit ciocanelul, merge intr-o parte. Trebuie facut cam tot ce se vede. (…) Reparatia capitala inseamna ca trebuie schimbat cam tot: corzi, cuie, ciocanele. Pianele mai lungi, de 2.75 cum sunt pianele de concert, acolo costurile sunt mai mari, insa depinde si cu ce piese se fac reparatiile. Sunt piese mai ieftine, altele mai scumpe. O manopera e in jur de 3, 4, 5 mii de euro”, arata acordeurul clujean.

Vorbeste lent si pare sa rezoneze cu fiecare instrument pe care pune mana: dincolo de toate este pianist. A absolvit Academia de Muzica din Cluj-Napoca in 1980, iar meseria de acordeur o face din pasiune.

In tara sunt vreo 30 de acordeuri, iar la Opera din Cluj-Napoca se simte ca acasa: canta tot ce se poate canta si are un repertoriu de peste 60 de opere. Lucreaza de 33 de ani aici. In plus, are suficienti „pacienti” de vizitat la Cluj-Napoca. Un acordaj costa intre 100 si 150 de lei.

“Exista cam 4-500 de piane in Cluj. (…) Acum suntem trei acordeuri, insa a fost o perioada cand eram singurul din Cluj si fugeam de colo-colo. (…) La Opera Romana sunt vreo 10-12 instrumente, la Opera Maghiara la fel. Am Scoala de muzica de pe Horea unde fac intretinerea instrumentelor si acolo sunt vreo 15. Am Scoala Populara unde sunt vreo 7-8 instrumente, deci lunar cam trebuie sa trec pe la ele. Ma mai cheama cand mai sunt incidente: se mai blocheaza o clapa cu un creion, o agrafa, asta e service-ul. Este foarte mult de lucru pentru ca sunt piane multe si iti ia foarte mult de lucru, or eu sunt angajat la Opera din Cluj si mai vreau sa am timp si pentru mine, sa ma relaxez: sa ma pun la pian si sa cant”, recunoaste Moldovan.

De-a lungul vremii s-a perfectionat pe langa mari acordeuri din strainatate si a lucrat si cu Richard Clayderman cand compozitorul francez a concertat la Cluj-Napoca. A fost nemultumit pentru ca sunetul pentru care a „preparat” pianul din foaierul Operei Romane a fost distorsionat in boxe.

„Am fost foarte atent. Nu poti sa te prezinti oricum. Mi-am preparat pianul din foaier, care a fost dus pe scena. Acolo am fost atent ca sa se aclimatizeze, vine instrumentul prin frig, in hol. L-am acordat si sus, l-am acordat si jos, l-am acordat si inainte de concert. Am fost foarte foarte atent, pentru ca te reprezinta un instrument din acesta. Nu trebuie sa auda nimeni ca un sunet parca nu ar fi la locul lui. Apoi, il intrebi si pe pianist daca e multumit. Contracronometru. Acolo s-a intamplat un lucru care a estompat calitatea pianului: au pus microfoane, vreo 6-8-10 si practic l-au facut un instrument electronic, ca si orgile. Practic, pianul nu mai suna ca un pian, era alt sunet. Era sunetul pianului dus prin difuzoare. Nu mai avea sunetul natural, „bio”, regreta acordeurul din Cluj-Napoca.

Grija pentru pacienti

“Pacientul” trebuie sa stea in conditii optime: la o temperatura si o umidate constante, de aceea incearca sa-si invete clientii sa-si protejeze instrumentele.

“Pianele reactioneaza. Perioada din noiembrie pana in aprilie este cea mai sensibila pentru ele. Dilatarea corzilor se face in functie de temperatura. Trebuie sa le protejezi: sa le pui intr-o zona in care si receala si caldura sa vina la fel. Langa un calorifer, risti sa ai mari surprize cat mai repede. (…) Trebuie urmarita si umiditatea din camera. E foarte importanta, mai ales iarna cand sunt caloriferele in functiune, cand este incalzire prin pardoseala. E un diagnostic foarte grav pentru instrumente. Un pian rezista 7-10 ani in asemenea conditii, insa nu mai mult”, atentioneaza specialistul acordeur. 

De-a lungul vremii a primit numeroase oferte de a lucra in Belgia, Anglia sau Canada, insa le-a refuzat sonor, inca de pe vremea cand acordeurii primeau viza pentru strainatate mai repede decat medicii. 

„Nu am vrut sa plec si nu am vrut sa plec pentru ca fara pian nu ma pot lasa. Nu ma arde chiar asa de tare sa repar piane, cat sa cant. (…) Si pe plan mondial e o meserie facuta de foarte putini, insa iti trebuie pasiune, cunostinte. Trebuie sa stii si muzica. Multi spuneau ca nu trebuie sa fii din lumea muzicala, insa nu e adevarat. Trebuie sa fii din lumea muzicala pentru ca asta este muzica, sunt sunete”, incheie gratios maestrul clujean, in timp ce regleaza ultima clapa cu cheia.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *