Din oras

Din 2007, la Turda și Câmpia Turzii, centurile ocolitoare se construiesc mai mult din vorbe

Lipsa centurilor ocolitoare în orașele din județul Cluj a fost menționată încă din 2007 în Planul Local de Acțiune pentru Mediu, dar în majoritatea cazurilor, problema a rămas nerezolvată. De exemplu, în cazul municipiilor Turda și Câmpia Turzii, abia ieri s-a aprobat asocierea dintre Consiliul Județean și primăriile celor două orașe. Dejul rămâne în continuare fără centură, dar cu promisiuni verbale de realizare a unui astfel de drum.

“Problema absenţei centurilor de ocolire pentru traficul rutier de tranzit în localităţile: Cluj-Napoca, Turda, Câmpia Turzii, Gherla, Huedin şi Dej a fost menţionată şi de Planul Local de Acţiune pentru Mediu – judeţul Cluj, încă din 2007, acest document programatic fiind preluat ulterior de Strategia de dezvoltare a Județului Cluj 2014-2020. Chiar dacă în anumite municipii au fost construite între timp centuri şi/sau drumuri ocolitoare care să rezolve, parţial sau complet, aceste deficienţe, în cazul municipiilor Turda şi Câmpia Turzii, aceste elemente infrastructurale sunt încă la stadiul de idee, exacerbând în continuare aglomerarea şoselelor în perioadele de vârf şi lipsa fluenţei traficului”, scrie în proiectul de hotărâre privind asocierea dintre Consiliul Județean și cele două municipii.

Conform aceluiași document, în ciuda faptului că la sfârșitul anului 2008 au fost dați în exploatare primii 41 km din Autostrada A3 sectorul Turda-Gilău, la aceasta adăugându-se în anul 2010 încă 11 km între Turda și Câmpia Turzii din aceeași autostradă, iar în 2018 aceasta crescând la 68 km prin extinderea A3 până la Nădășelu și adăugarea unui sector din A10, între limita județului Alba și Turda, este evidentă presiunea covârşitoare pe care traficul auto actual o pune pe infrastructura rutieră din această zonă a judeţului Cluj.

Conform Studiului de Fundamentare privind Transporturile și căile de comunicație aferent P.A.T.J. Cluj, observarea distribuției în plan teritorial a traficului rutier la nivelul județului Cluj pentru anii 2015, 2020, 2025 și 2030 scoate în evidență o tendință clară de creșterea a traficului în zona centrală a județului (Municipiul Cluj-Napoca și ZMCN) precum și pe DN 1 între Cluj-Napoca și Turda, DN 1C între Cluj-Napoca și Dej. Presiunea menţionată se manifestă păgubitor şi prin incidenţa numărului de accidente rutiere, sectoarele cu valori ridicate ale acestui indicator incluzând şi zona dintre Câmpia Turzii și Turda, Câmpia Turzii și Luncani pe DN 15.

Dacă în cazul celor două municipii, lucrurile au început să se miște, Dejul nici măcar nu a fost luat în calcul de autorități. În ședința de Consiliu Județean de ieri, consilierul Vasile Sălătioan a vorbit despre necesitatea unui astfel de drum ocolitor și pentru Dej.

„Este aglomerație foarte mare în zonă și ar trebui o centură. Există un studiu de fezabilitate cu patru poduri care ajunge undeva pe zona străzii Bistriței, au fost făcute și demersuri pentru proiectul tehnic, dar s-a blocat odată cu noua guvernare”, a declarat Sălătioan.

Alin Tișe, președintele Consiliului Județean a precizat că nu sunt fonduri pentru un proiect de o asemenea anvergură, dar va discuta totuși cu primarul. Atâta doar că mandatul lui Costan Morar se încheie curând și rămâne de văzut dacă va mai câștiga încă unul.

„Voi discuta cu primarul din Dej pentru a vedea cum susține el un asemenea proiect și dacă este posibil, dar mă întreb unde ar putea fi făcut un astfel de proiect pentru că acolo avem Someșul. Noi nu am avut niciodată o poziție legată de centura Dejului, nu există resurse financiare pentru astfel de proiecte, dar este o oportunitate să luăm bani europeni pentru proiecte importante, iar pe infrastructura rutieră sunt fonduri mari. Sunt sigur că domnul Morar Costan va susține acest proiect în mandatul următor”, a declarat Tișe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *