Dieta macrobiotica

Folosita la scara larga de-a lungul istoriei sub diverse forme, de catre toate culturile si civilizatiile importante, dieta macrobiotica se bazeaza nu doar pe alimentatia echilibrata, ci si pe intelegerea aprofundata a evolutiei biologice si spirituale a omului, a conditiilor actuale ale ambientului si ale atomosferei, a corelarii Pamantului cu Soarele, a traditiilor ancestrale, a reperarii materiei prime si a altor consideratii de ordin practic.


Dieta macrobiotica nu e o practica rigida si fixa, ci mai degraba o schema flexibila si dictata de bunul-simt, care se refera la modul de alimentatie si care variaza in functie de clima, ambient, starea sanatatii, sex, varsta, grad de activitate si nevoi personale.


Dieta macrobiotica este de fapt un mod de viata, in armonie cu natura si mediul inconjurator; ea pune in prim plan vointa si libertatea de a alege, tinand cont ca fiecare persoana decide modul in care va aplica aceste principii, devenind responsabila pentru ceea ce mananca. Printre adeptii ei se numara si celebritati, precum Gwyneth Paltrow sau Madonna.


Istoric.
Dieta macrobiotica face parte dintr-un sistem filozofic mai amplu, provenind din Orient, care promoveaza sanatatea si echilibrul natural al vietii. Ea a fost creata prin anii 1920 de catre filozoful japonez George OHSAWA pentru a se vindeca de boala care suferea.


Dieta macrobiotica se bazeaza pe conceptul oriental de yin si yang – doua forte opuse si complementare, care guverneaza toate aspectele vietii. Pentru a mentine un echilibru natural in viata, cele doua forte trebuie sa fie echilibrate, in special prin dieta. Iar dieta macrobiotica este axata pe evitarea alimentelor care contin o cantitate in exces din yin sau yang, in favoarea celor care contin cele doua forte in proportii egale. Toate alimentele sunt clasificate in functie de gustul si de textura lor: alimentele yin sunt mai dulci, iar cele yang, mai sarate.


Cerealele integrale.
Cheia principala in aceasta dieta consta in folosirea cerealelor integrale (ca orezul integral, orzul, meiul, porumbul etc.) ca fel de baza. Peste tot in lume, toate civilizatiile si culturile apuse au recunoscut importanta alimentelor integrale, considerandu-le sursa vietii lor.


In societatea moderna, cerealele au fost inlocuite in mare parte de carnuri, produse din pui, derivate din lapte si alte mancaruri de origine animala, cu consecinte in dauna sanatatii publice. In vederea inlaturarii acestei tendinte catre degenerarea biologica si spirituala, societatea moderna incepe sa redescopere importanta fundamentala a cerealelor integrate (inclusiv a derivatelor lor, ca fibrele si taratele). In ultimii ani, toate marile asociatii medicale si stiintifice din lume au dat indicatii privitoare la o dieta optima, subliniind necesitatea folosirii tot mai dese a cerealelor integrale, a zarzavaturilor, legumelor si a altor tipuri de hrrana naturala si ecologica si diminuarea corespondenta a folosirii carnii, produselor din pui, oualor, lactatelor, zaharurilor si carbohidratilor rafinati si a tuturor acelor tipuri de alimente modificate chimic.


Scopul macrobioticii este acela de a conserva in stare de perfecta sanatate rasa umana si de a crea o noua specie – homo spiritus -, care sa poata trai o evolutie constanta in directia a noi dimensiuni ale sanatatii, fericirii si pacii.


Componente nutritive. Practica dietei macrobiotice are urmatoarele caracteristici nutritive:


1.    Mai multi carbohidrati complecsi, mai putine zaharuri simple.
2.    Mai multe proteine nobile vegetale, mai putine proteine animale.
3.    Consum mai mic de grasimi, mai multe grasimi nesaturate si mai putine grasimi saturate.
4.    Mare atentie la echilibrul diverselor vitamine, saruri minerale al alti fractori nutritivi.
5.    Folosirea hranei cultivate cu ingrasaminte organice, asadar alimente naturale de buna calitate, obtinute prin tehnici mai mult traditionale de prelucrare a hranei si folosirea mai rara a hranei modificate artificial si chimic.
6.    Consum mare de alimente in forma integrala si consum mic de alimente rafinate in intregime sau partial.
7.    Consum mare de alimente bogate in fibre naturale si consum mic de alimente devitalizate.


Proportia alimentelor in procente:


-    Cereale integrale: 50-60 %;
-    Zarzavaturi: 20-25 %’;
-    Legume si alge: 5-10 %;
-    Ciorbe: 5-10 %.


Avantaje.
Sustinuta de cele mai importante asociatii stiintifice si medicale internationale sau nationale, dieta macrobiotica nu a fost creata pentru o persoana anume si nici pentru o anumita stare fiziologica; ea a fost conceputa cu scopul general de a mentine starea de sanatate generala. Pe langa aceasta, in multe cazuri regimul ajuta la prevenirea afectiunilor generative si la cresterea posibilitatilor de vindecare a bolilor de inima (infarctul miocardic), a celor vasculare (accidentul vascular cerebral) si al hipercolesteromiei (nivel ridicat de colesterol).


Dieta macrobiotica in varianta ei stricta nu este recomandata pentru ca aportul de calorii este foarte redus, iar aportul esential de vitamine si minerale este deficitar, in special de calciu, fier, vitamina D si complexul de vitamine B. Varianta sa moderata este cea mai indicata deoarece poate sa ofere toate caloriile, vitaminele si mineralelel necesare unui organism sanatos.


Adauga comentariu