Descinderile procurorilor DNA la Primăria Cluj-Napoca și la Compania de Transport Public din Cluj-Napoca vizează o mega fraudă cu fonduri europene

Pe firul anchetei DNA de la Primăria Cluj-Napoca, pe lângă procurorii anticorupție au intrat și inspectorii de la Departamentul de Luptă Antifraudă al Uniunii Europene, deoarece la mijloc este vorba despre finanțări din fonduri UE, destinate achiziționării unui sistem de ticketing la Compania de Transport Public din Cluj Napoca, informează evz.ro.

Scandalul, susțin surse judiciare, va fi mai mare decât cel care a fost în 2011, cînd a fost arestat fostul primar al Clujului, Sorin Apostu, unul dintre capetele de acuzare ale DNA, fiind că a luat șpagă proape 100.000 de lei pentru asigurarea parcului auto al CTP, la o anumită firmă de asigurări.

În cursul dimineții de marți, procurorii DNA au cerut de la Primăria Cluj Napoca, caietul de sarcini și alte documente de la licitația organizată pentru desemnarea firmei care urma să implementeze sistemul de ticketing compus din computere de bord, validatoare de bilete și de automate stradale de vânzare a biletelor de călătorie. Suma asigurată din fonduri europene, plătită prin Ministerul Dezvoltării a fost de 33.6 milioane de lei. În total au fost 22 de percheziții la firma care a câștigat licitația, la Primăria Cluj Napoca dar și la Compania de Transport Public din Cluj Napoca.

La licitația pentru sistemul de ticketing s-au înscris patru firme, între care UTI SA condusă de arestatul la domiciliu pentru fapte de corupție, Tiberiu Urdăreanu și CS Vision SRL din Brașov. În cele din urmă, licitația a fost adjudecată de CS Vision în baza unui caiet de sarcini care nu a mai fost respectat ulterior.

Caietul de sarcini, o hârtie bună de aruncat

În caietul de sarcini se prevedea că societatea care va câștiga licitația, să monteze pe cele 40 de autobuze noi, marca Solaris, validatoare normale, adică celebrele compostoare. La momentul livrării autobuzelor s-a constatat că acestea sunt dotate cu validatoare dotate cu imprimantă termică, capabile să valideze doar bilete tipărite pe hârtie termică, de trei ori mai scumpă decât hârtia normală, de tip offset, pe care erau tipărite vechile bilete.

Aceste validatoare termice, au costat aproximativ 1.900 de euro/bucată, de trei ori mai scump decât prețul pieței.

Surse judiciare susțin că cei de la Compania de Transport Public și funcționarii de la Primăria Cluj Napoca, s-au făcut că nu văd noile validatoare, ba mai mult le-au și decontat fără să facă observații.

Un fals pentru obinerea licitației din fonduri europene

Cel mai grav, susțin aceleași surse judiciare este faptul că societatea CS Vision din Brașov a prezentat la licitație acte false. Pentru fiecare dintre cele trei produse care trebuiau livrate, trebuia ca firmele participante să prezinte un certificat de atestare emis de un instititut abilitat.

Ei bine, la dosar există o adresă a trimisă de Incertrans SA București, un institut de cercetări în transporturi, în care se arată că niciodată firma CS Vision din Brașov nu a solicitat efectuarea unor încercări, pentru produsele livrate. Pentru aparatura electronică, cum ar fi computerul de bord, Incertrans SA București nu putea efectua niciun test deoarece nu era calificat.

Această adresă a fost trimisă societății Solaris, care a câștigat licitația pentru livrarea celor 40 de autobuze mov, și care trebuia să monteze aparatura oferită de CS Vision. Cei de la Solaris, au trimis această adresă în care se semnala falsul la Primăria Cluj Napoca și la Compania de Transport Public dar nimeni de la cele două instituții nu a luat nicio atitudine cu privire la aceste nereguli grave.

Dosarul din februarie 2015

Dosarul penal a demarat de la o sesizare depusă de societatea Radcom din București, la Ministestul Dezvoltării, care ulterior a sesizat DNA și DLAF.

Ionuț Filipoiu de la Radcom a declarat că societatea CS Vision din Brașov a declarat la licitație că are experiență similară în acest tip de activitate, că a montat un computer de bord, un validator de tichete și un aparat care livrează aceste bilete, pentru o companie privată. ”Când am verificat, respectiva firmă privată de transport ne-a precizat că nu are niciun autobuz care să aibe astfel de dotări. Am spus peste tot aceste lucruri dar nimeni nu a vrut să ne audă. Sesizarea la DNA este din luna februarie 2015 și mă mir că au acționat abia acum”, a spus Filipoiu.

Sursa: Evenimentul Zilei

Adauga comentariu