Demersuri la Bruxelles pentru mai multe finantari europene pentru Aeroportul International “Avram Iancu” din Cluj-Napoca

Modalitatile de crestere a absorbtiei fondurilor europene, dar si concurenta neloiala venita de la Targu Mures au fost cateva din temele abordate recent la Bruxelles in cadrul vizitei directorului Aeroportului International “Avram Iancu” din Cluj-Napoca, David Cideo. Din acest an, auditul institutiei se va face de specialistii autoritatilor europene. 

Vizita si intalnirile oficiale au avut loc in cursul saptamanii trecute Sedinta ACI (Airports Council International)  este un eveniment care se desfasoara in mod traditional la Bruxelles. Potrivit directorului aeroportului clujean, de aceasta data s-a discutat de evolutia aviatiei civile si a traficului pe plan european. 

“De asemenea, s-au analizat aspectele legate de legislatia europeana privind ajutorul de stat, legislatia europeana privind aspectele in securitate aeroportuara, modalitatile de crestere a traficului, de crestere a sigurantei aeroportuare, luarea masurilor in noul context de crestere a amenintarilor teroriste in anumite zone. S-a mai discutat despre noul regulament european in ceea ce priveste certificarea aeroporturilor. Incepand de acum incolo, aeroporturile internationale vor fi certificate de catre EA sau organsimul european, si nu de catre autoritatile natioanale, ceea ce inseamna o schimbare majora”, a explicat David Ciceo, pentru Ziar de Cluj. 

Mai exact, este vorba de auditurile tehnice. 

“Sunt norme mult mai stricte, vor fi reprezentantii autoritatilor nationale, dar autorizarea aeroporturilor din punctul de vedere al functionarii se evalueaza infrastructura, procedurile si personalul. E o evaluare din punct de vedere tehnic, functionala, de siguranta, securitate. Organismul european specializat va evalua toate aeroporturile internationale din Europa. Noi stam foarte bine la toate capitolele, asa ca nu avem emotii mari in aceasta privinta", a apreciat oficialul. 

In cadrul aceleiasi intalniri, directorul Aeroportului International din Cluj-Napoca a avut discutii cu europarlamentarii cu Daniel Buda si Marian Jean Marinescu. 

“Am vorbit despre sustinerea in Parlamentul European a posibilitatilor de obtinere a fondurilor europene. Am avut intalniri la Directia de Competitie a Comisiei Europene si am avut discutii pornind de la faptul ca Aeroportul Targu Mures continua o competitie incorecta prin  finantarile incorecte practicate de Consiliul Judetean Mures”, a mai precizat acesta. 

De asemenea, oficialul clujean a mai participat in cadrul comisiei europene legata de studiile si proiectele pentru transportul intermodal in judetul Cluj. 

“Am discutat despre asta si cu europarlamentarii, o sa ii tinem la curent cu evolutia si ii vom notifica punctual unde avem nevoie. Este nevoie si de un lobby puternic si in genereral, pentru proiectele romanesti. Am solicitat modalitati de a vedea din timp programele pentru care suntem eligibili si ce masuri ni se recomanda sa luam ca sa puteam indeplini toate conditiile pentru a mari gradul de obtinere a fondurilor europene”, a precizat Ciceo. 

Intensificarea acestor demersuri este cu atat mai importante, cu cat Polonia, de pilda, a reusit o absorbtie de 100% a fondurilor europene

“Speram ca cei de la Consiliul Judetean (CJ) Cluj vor depune o solicitare pana in 26 februarie, este disponibil un program pe conectivitate unde avem sanse de peste 50%. Sper ca in sedinta urmatoare sa semneze un acord de principiu intre CJ Cluj, primaria Cluj-Napoca si Aeroportul International Cluj, astfel incat sa se depuna acest proiect. Judetele Ilfov si Timis au scos de mult hotarari de CJ similare, asa incat proiectele lor sa fie eligibile si sa se poata dovedi maturitatea lor”, a apreciat directorul aeroportului clujean. 

De asemenea, acesta a apreciat ca avem sanse foarte mari pe urmatoarele programe de interconectivitate. 

“In aceasta zona este cel mai matur program din Romania. A inceput sa faca proiecte si Aeroportul “Hendri Coanda”, cu judetul Ilfov, precum si aeroportul din Timisoara. Urmeaza Iasiul. Noi suntem cei mai avansati in aceasta problema”, a conchis Ciceo.

Proiectul de transport intermodal are o valoare de peste 70 de milioane de euro pentru care se pot atrage 85% din fonduri europene si prevede o gara noua in cartierul Someseni, o pasarela de 280 de metri pentru o conexiune a aeroportului cu gara respectiva, o conectare cu transportul rutier si un Terminal Cargo, de marfuri. Realizarea proiectului s-ar intinde pe parcurul unei perioade cuprinse intre 2 si 10 ani, in mai multe etape.

Adauga comentariu