Deficit de psihologi si consilieri scolari la Cluj: un specialist la 4-5 scoli

In conditiile in care aproximativ 10% din  elevi dezvolta in prezent tulburari de tip ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), fiecare specialist arondat scolilor clujene ajunge sa se ocupe de cate patru-cinci unitati. Problemele sunt complexe, parintii prefera sa ignore semnele, insa consecintele pot fi dezastruoase: daca nu fac terapii de specialitate, copiii cu aceste tulburari ajung delicventi, consumatori de droguri si au comportament anti-social. 

Lucrurile stau foarte prost in aceasta privinta la nivel national. Potrivit Sandei Gligu, presedinte al Asociatiei Romane de Terapii in Autism si ADHD, un consilier scolar la 800 de copii, adica la 3-4 scoli. In orasele mari, ADHD-ul ajunge si la 10%, intre 4 si 10% in funcție de oras. In mediul rural nu e atat de grav, insa doar pentru ca acest gen de afecțiuni care se manifesta mai mult la oras decat la sat.

“Numarul tulburarilor psihologice e mai mare in urban decat in rural, si datorita stresului intrauterin si datorita stresului cotidian al parintilor si al transferului si co-transferului de la mama la copil. Consecintele deficitului de specialisti nu sunt deloc de neglijat. Copiii cu ADHD care nu sunt introdusi in terapii de recuparare la timp si in terapii si tratament medicamentos acolo unde se impune, alcatuiesc majoritatea celor care ajung delincventi, consumatori de alcool, stupefiante, au comportament anti-social”, a detaliat psihologul. 

Una dintre cauzele fenomenului este numarul mic de specialisti. 

“Nu sunt nici foarte mulți specialisti specializati pe partea asta de terapii de recuperare ADHD si bani nu sunt de nici o forma, va dati seama de câte fonduri ar fi nevoie. Un consilier scolar e de celeao multe slab pregatit si nu are motivare sa investeasca. E nevoie de mari investitii in dezvoltarea unui specialist. Anual, fiecare ar trebui sa cheltuiască pe instruire mii de euro, ceea ce nu își poate permite din cei 1.000 de lei pe care ii castiga lunar la scoala. Nici nu are timp, nici nu are materiale. Intr-o clasa sunt minim doi-trei si asta e grav daca inmultimcate clase are o scoala, si apoi cu apoi trei scoli, cate are el arondate...”, a completat Gligu. 

De asemenea, parintii au tendinta sa nu recunoasca genul acesta de afectiuni.

“Le ia foarte mult timp sa isi dea seama ca exista o problema, in general asteapta pana cand li se spune ca nu ii mai primesc copilul in scoala pana nu il duce la specialist. Pana atunci, nu iau nicio masura. In proportie de 80-90% vin la evaluare si apoi nu mai vin la terapii. Duc hartia la scoala si considera ca asta e tot”, atrage atentia specialista. 

ADHD e si o problema de mediu si, de cele mai multe ori, e nevoie ca parintii sa vina la consiliere impreuna cu copilul, ceea ce nu se intampla. 

“Ei nu isi recunosc problemele lor si le transfera pur si simplu, le amplifica si asta e”, a rezumat aceasta. 

Cum se manifesta ADHD?

Primele semne care ar trebui sa ii alerteze pe parinti tin de hiperactivitatea pe care copilul o manifesta. 

Copilul nu poate sa stea pe scaun atunci cand ar trebui, nu reuseste sa aiba atentie sustinuta mai mult de cateva secunde, nu euseste sa termine o sarcina, nu stie ce vrea, se plictiseste rapid. Daca nu i se face pe plac devine impulsiv, agresiv, nu stie sa isi astepte randul niciodata, este permanent in miscare. Sunt multe manifestari, si ADHD-ul are trei grupe: impulsivitate, neatentie si hiperactivitate”, descrie psihologul.

Desi s-au facut numeroase demersuri pentru remedierea situatiei, rezultatele intarzie sa apara. 

“Singurii cu care am reusit sa facem un proiect sunt cei din Sectorul 6 din Bucuresti, dar e o picatura intr-un pahar cu apa. Am facut actiuni de diagnosticare, constientizare a semnelor, simptomelor si am si introdus 20 din copiii diagnosticati in terapii un an de zile, dar e foarte putin”, a precizat aceasta. 

In strainatate, sistemul functioneaza foarte bine in recuperarea celor cu ADHD, in timp ce al nostru “nu permite”. 

“Ei au un alt fel de aranjare a clasei, un alt tratament pentru copilul diagnosticat cu ADHD. La noi, cei mai multi invatatori sunt ingropati in sistemul vechi: copilul trebuie sa stea in banca. Cum adica 20 de copii pot sta linistiti si unul nu? Cum adica sa ii dau sa coloreze dupa ce a terminat? Sa stea linsitit acolo pana termina si ceilalti. E greu. In alte tari se descurca pentru ca acolo exista o linie, o directie in sensul integrarii copiilor cu ADHD in scoli, pentru ca ei, intr-o proportie foarte mare, au IQ-ul peste medie si atunci nu sunt de scoli speciale”, a mai spus ea. 

Un alt aspect grav in abordarea problemei deficitului de psihologi si consilieri scolari in unitatile de invatamant din Romania este faptul ca la noi pur si simplu nu exista evidente. 

”Centrul de Statistica din Romania nu are o astfel de evidenta. Eu acum lucrez la un proiect pe fonduri europene in acest sens, sper sa se aprobe, pentru ca Romania nici macar nu are o statistica, cati copii avem cu aceasta tulburare? Ne aliniem, pur si simplu la statisticile internationale, ceea ce este foarte grav, tine de cultura unei tari”, a conchis ea. 

La Cluj, la aceasta ora exista 86 de psihologi si consilieri scolari si 30 de logopezi, la aproximativ 400 unitati de invatamant.

Clujul sta mai bine, dar nu foarte bine

“Fata de alte judete sunt foarte multi, insa e clar ca ne-ar mai trebui. Ideal ar fi sa avem cate unul la fiecare unitate, dar asta e destul de dificil, pentru ca avem si unitati foarte mici, in mediul rural, deci sunt specialisti care au mai multe unitati. Mai exista, de asemenea, 23 de responsabili pe zona de romi. Apoi, avem o categorie de personal pentru cei cu deficiente mai grave, care studiaza la domiciliu ”, a precizat Valentin Cuibus, seful Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Cluj. 

“Avem in acest moment un numar de posturi aprobate, pentru profesori, personale nedidactic samd. Noi trebuie sa ii distribuim si sa ne descurcam”, a rezumat responsabilul ISJ Cluj. 

Foto: cngbcluj.blogspot.ro

Adauga comentariu