In vizor

„Decalogul” lui Liviu Neag catalogat drept blasfemie, iar „Poliția Boacterilor” inoportună

Directorul Companiei de Transport Public Cluj-Napoca (CTP), Liviu Neag, a declarat, miercuri dimineața, la Realitatea FM Cluj, că se lucrează la redactarea unor decaloguri cu reguli profesionale și de comportament pentru șoferii și controlorii de bilete ai companiei, dar că se impune și redactarea unui decalog care să-i vizeze pe călători. Toate acestea în contextul incidentului petrecut marți pe un troleibuz, când un pensionar agresiv a bruscat o tânără care vorbea la telefon. Liviu Neag a precizat că, după constituirea noului Consiliu Local, se va adresa deliberativului cu o solicitare pentru ca aceste decaloguri să fie cuprinse într-o hotărâre, în așa fel încât să aibă putere de lege locală.

Ascultătorii Realitatea FM au cerut ca aceste decaloguri să reglementeze vorbitul la telefon în mijloacele de transport în comun. Clujenii s-au plâns de nesimțirea unor călători care țipă când vorbesc și îi deranjează astfel pe șoferi și pe ceilalți călători, sesizând și problema călătorilor care mănâncă și fac mizerie în autobuze, aruncă deșeuri sau murdăresc scaunele. Cetățenii au reclamat și faptul că tinerii nu mai cedează locurile pe banchetă vârstnicilor. 

Directorul CTP a considerat a fi foarte utilă ideea de a se înființa Poliția Transportului în Comun, ca forță de intervenție rapidă și de descurajare, date fiind agresiunile din ce în ce mai frecvente la care sunt supuse cu precădere femeile în timpul călătoriilor. Liviu Neag a considerat că această instituție s-ar putea înființa, în cazul în care municipalitatea va dori, la nivelul Poliției Primăriei sau ca o unitate distinctă în cadrul CTP. 

„Avem forța și știința să constituim o asemenea instituție, însă avem nevoie de acordul și susținerea municipalității”, a mai declarat Liviu Neag. 

Pentru a descâlci ițele declarațiilor directorului CTP, care pot fi calificate cel puțin inedite, am consultat doi avocați clujeni, pe Ovidiu Turdean și pe un alt profesionist cu zeci de ani de experiență în domeniul juridic și în administrația locală, avocat care, din motive personale, ne-a rugat să nu îi declinăm identitatea.

„Activitatea de transport public de persoane este reglementată din punct de vedere legal prin Legea nr. 92/2007 și oferă administrației locale dreptul de a elabora și aproba normele locale și regulamentele de funcționare ale serviciilor de transport public local, delegate în cazul municipiului  Cluj-Napoca, Companiei de Transport Public Local.

De altfel, un astfel de regulament deja există, este conținut de HCL 767/2004 și se referă la normele de conduită ale personalului CTP, dar și ale călătorilor, utilizatori ai serviciului public. El a fost deja actualizat în anul 2015 cu hotărârea de Consiliu Local referitoare la accesul persoanelor însoțite de câini.

Prin urmare, în măsura în care au fost identificate stări de fapt noi, ce nu au fost  anticipate la data întocmirii acestui regulament, o actualizare a normelor este posibilă din punct de vedere legal și poate fi utilă, cu condiția obligatorie de a fi supusă dezbaterii publice”, a precizat Ovidiu Turdean.

Cel de-al doilea avocat a avut o opinie nuanțată, desființând propunerile directorului CTP, atât din punct de vedere juridic, cât și moral și religios:

„În primul rând, din punct de vedere religios, ce a declarat domnul Neag este o blasfemie, întrucât decalogul echivalează cu cele 10 porunci Biblice primite de Moise de la Dumnezeu pe muntele Sinai. 

Prin urmare, a face o echivalare între o hotărâre de Consiliu Local și cele 10 porunci biblice denotă un grad extrem de scăzut de cultură juridică și religioasă. Juridică, pentru că decalog înseamnă 10 legi. De ce să fie 10 legi?! Înainte de a promova astfel de hotărâri de Consiliu Local este necesară o amplă publicitate și o punere în discuție publică a setului de reguli care nu trebuie să aibă o conotație mistico-religioasă, ci una de largă respirație și informare cetățenească.

Așadar, prima condiție pentru a promova un set de reguli, greșit intitulate decalog de către domnul director, este ca societatea civilă și cetățenii să își exprime un punct de vedere avizat, documentat. Este necesar, totodată, un punct de vedere al Direcției Juridice din cadrul Primăriei, în așa fel încât aceste reguli să nu aducă atingere libertății de exprimare în mijloacele de transport în comun.

În ceea ce privește chestiunea vorbitului la telefon, lucrurile trebuie reglementate cu foarte mare atenție pentru că a limita acest fenomen contravine dreptului fundamental de exprimare garantat de Constituție și de legi.

În privința deșeurilor aruncate, există deja contravenții specifice prevăzute în hotărâri de CL pentru aruncarea mizeriei în locurile publice; deci, acest aspect este deja reglementat pentru că autobuzele sunt, la rândul lor, locuri publice.

Trebuie verificată legislația aferentă acestor lucruri. Cea mai stupidă chestie mi se pare însă așa-zisa obligație a tinerilor de a ceda locul vârstnicilor, pentru că, la rândul lor, și tinerii, marea lor majoritate, au locuri de muncă de la care se întorc obosiți. Iar să obligi un om, care vine după 8-10 ore de muncă, să cedeze locul unui pensionar care circulă în scopul aprovizionării sau al vizitării rudelor și prietenilor, mi se pare o încălcare gravă a drepturilor și libertăților tinerilor.

De cele mai multe ori, persoanele în vârstă profită de orele de trafic intens pentru a-și face aprovizionarea, încălcând astfel niște reguli minimale de conduită care i-ar determina să circule în afara orelor de maxim trafic, pentru a nu îngreuna traficul de la orele de vârf. Chestiunea aceasta ar trebui mai întâi reglementată în sensul în care cei care nu sunt obligați să circule la și dinspre serviciu să aibă bunul-simț de a nu circula la anumite ore de vârf.  Astfel, din start ar fi foarte frumos și curat reglementată situația persoanelor care circulă cu mijloacele de transport în comun, în așa fel încât nu ar mai fi posibilă o intersectare atât de accentuată, care să îi determine pe tineri și pe pensionari să își cedeze unii altora locurile. Recomandabil ar fi ca pensionarii să circule între orele 10-14 și, ulterior, după ora 19, la ore la care nu ar aglomera mijloacele de transport în comun. Trebuie să existe o disciplină la care să se supună și pensionarii pentru că și ei fac parte din societate și trebuie să aibă și ei regulile lor. 

În ceea ce privește o eventuală Poliție CTP, aceasta nu trebuie să se suprapună peste atribuțiile Poliției Primăriei. Acești controlori, organizați într-o formă de asalt, nu ar trebui să se suprapună peste Poliția Locală pentru că ar risca să se transforme într-o structură paralelă cu cea deja existentă și să preia o parte din atribuțiile acesteia, creând o stare generală de confuzie.

Trebuie să fim foarte atenți la faptul că mulți dintre controlori au plângeri, inclusiv penale, pentru lovire și alte violențe. Sunt controlori cunoscuți cu astfel de antecedente, cel puțin unii dintre controlorii mai vechi, și există cazuri notorii în care controlorii au recurs la forță împotriva unor persoane care într-adevăr nu aveau biletul compostat sau cumpărat. Deci, trebuie să fim foarte atenți cui dăm pe mână asigurarea ordinii în mijloacele de transport în comun. Trebuie să existe și un anumit echilibru între necesitatea menținerii ordinii și asigurarea cadrului legal pentru ca instituțiile să nu își încalce una alteia atribuțiile.

E oportun să facem acum Poliția CTP? Domnul Neag se pare că poate face orice, lui i se aprobă orice, el e transpartinic, e acolo etern. Cum să faci Poliția Autobuzului, cum să îi faci pe controlori polițiști? Ei nu au nici pregătirea, nici cultura necesară, sunt pe nicăieri! Ce să faci cu ei?! Nu știu să se comporte! Ei sunt băieți cu 10 clase, în medie, dacă le au și pe alea! 

Dacă acum au nevoie de o astfel de poliție, aceasta pune în discuție legalitatea funcționării controlorilor în momentul de față, cadrul legal în care își desfășoară activitatea și legalitatea funcționării corpului controlorilor din mijloacele de transport în comun. Până acum, legitimau după bunul lor plac și nu era legal ceea ce făceau, iar acum brusc s-au trezit peste noapte că de fapt nu e legal?!”, se întreabă retoric avocatul clujean. 

Foto&video: Facebook Melitte Andrada‎ 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *