Editorial

DE LA CĂRUȚĂ LA DACIE ELECTRICĂ

Când au aflat românii că prin Europa nu se mai circulă cu căruța, ci cu o chestie bizară, numită automobil, au zis că trebuie să meșterească și ei unul, că nu-s mai proști. Așa că, ne-am scărpinat în cap, am intrat în fabrică, am dat câteva ciocane, am legat câteva sârme și ne-a ieșit o căruță cu motor. Am numit-o Dacia, să reamintim lumii de bravul popor dac.

Primul model, lansat în anul 1968, s-a numit Dacia 1100 și se deosebea de o căruță prin faptul că nu era trasă de un cal. Dar era mândria Republicii Socialiste România, șeful țării, un tip pe nume Ceaușescu, a primit primul model ieșit pe poarta fabricii, iar cetățenii au început să aibă vise umede cu ea. Pe sistemul: e urâtă, da-i a noastră. Putea fi reparată cu o sfoară.

La doar un an după, în 1969, inginerii români uimesc lumea automobilistică cu Dacia 1300, care a reușit performanța să fie chiar mai urâtă decât Dacia 1100. Dar cum totul era urât în România comunistă, românilor li s-a părut cea mai frumoasă mașină pe care au văzut-o vreodată. Așa că, s-au înghesuit s-o cumpere, că oricum n-aveau ce cumpăra altceva. Modelul era mai încăpător, putând chiar să transporte un porc, pentru bogații care își permiteau un porc. Spre deosebire de Dacia 1100, modelul 1300 constituie o revoluție a mecanicii, putând fi reparat cu o sârmă. Acest model a contribuit și la sănătatea plămânilor românilor, introducând conceptul revoluționar de suflat în jiglere.

În 1979, meșteșugarii români iau la pilă Dacia 1300 și realizează primul facelift din istoria automobilistică a României: Dacia 1310. Aceasta se distinge prin eleganță și rafinament, dar și prin faptul că a creat societatea secretă a românilor care se retrăgeau la garaj. Milioane de căsnicii au fost salvate, pentru că românii coborau la garaj, să meșterească la Dacie, și evitau astfel certurile cu nevestele.

În 1981, românii dornici de adrenalină primesc modelul mult așteptat: Dacia 1310 Sport. Este vorba despre un superb coupé, realizat prin tehnologia de tăiere cu flexul a ușilor din spate a unei Dacii 1310. A rezultat o Dacie cu două uși, una dintre cele mai urâte mașini din istorie. Dar pentru români a fost un motiv de mândrie, că nu orice fraier își permitea o Dacie Sport. Cei cu Dacie Sport erau cocalarii cu BMW din comunism.

După Revoluție, a fost o explozie de creativitate în uzina de la Mioveni, producătorul român dând clasă amatorilor din Occident, prin modelele Dacia 1325 Liberta și Dacia Nova. Eforturile inginerilor și designerilor români nu au fost în van, atrăgând atenția celor de la Renault, care în 1999 cumpără 51% din acțiuni. Începea o nouă eră. Dacia rămânea aceeași mașină mediocră de care ne-am îndrăgostit, dar acum era făcută de francezi. Același atelaj care își făcea treaba și te ducea din punctul A în punctul B, dar acum cu un croissant deasupra.

Sunt lansate modelele SuperNova și Solenza, niște succese răsunătoare, ca în 2004 să apară automobilul care va schimba regulile jocului: Loganul.

Este mașina supremă pe care și-o putea dori un român. Are partea de nostalgie, putând fi reparată cu o sârmă în fața garajului, dar te și face să te simți ca un domn din era noastră, într-o mașină care nu arată ca o căruță și are și ceva tehnologie în ea, gen volan sau roți. Loganul MCV a devenit cel mai urât model Dacia din istorie, după ce Poliția română a transformat-o în mașină de serviciu.

Urmează Dacia Sandero, o bijuterie pentru standardele românești, și perla coroanei, Duster-ul, mașina preferată a celor care nu-și permit un SUV de la un brand mai de doamne-ajută, dar vor, totuși, să arate că s-au descurcat în viață.

Și ajungem la momentul istoric în care Dacia anunță primul model 100% electric. Este cea mai mare revoluție de la Loganul pe GPL încoace. Având în vedere că este, totuși, o mașină românească, se ridică niște întrebări:

Este, într-adevăr, o mașină sau un prăjitor de pâine?

Se poate repara cu o sârmă sau e nevoie de tehnologie mai avansată, gen o sârmă pe curent?

Câți saci de varză și de cartofi poate transporta?

Încape un porc în ea? Dacă da, cât de mare?

Vine cu prelungitor în dotare standard sau e opțional?

Se poate repara în fața blocului, de către orice român, sau va fi nevoie să avem câți mai mulți prieteni electricieni?

Dacă se strică, înseamnă că i-a sărit siguranța?

Se poate fura curent cu ea? Dacă da, cât? Să merite investiția.

Se poate încărca de la o instalație artizanală de curent?

Cât de repede se va încărca? Că e posibil s-o încărcăm o zi și să fie la 50%, ca o treabă românească de cea mai bună calitate.

Se poate pune GPL pe ea?

Se plătește curentul care o încarcă sau e gratis? Că dacă e pe bani, chiar nu merită.

Riști să te curentezi în mașină? E, totuși, o Dacie, trebuie să ne luăm toate măsurile de precauție.

Cât de lung e cablul, când e băgată în priză? Poți face un drum Satu-Mare – București cu ea?

Cel mai important: o s-o poți duce la mecanic și să zică „apoi, domnu’ dragă, nu știu cine-o lucrat aici, da’ ăla n-o fost meșter bun!” Dacă nu, pe bune că nu merită.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *