De ce un tunel subteran pe sub centrul orașului nu ar ajuta la fluidizarea traficului

Obsesia tunelului subteran, care a marcat atât mandatele de primar ale lui Gheorghe Funar, cât și ale lui Emil Boc nu se susține nici acum, deși traficul este mult mai aglomerat și soluțiile tehnice ar putea fi, aparent, mai facile decât în urmă cu 10-15 ani. Ahitectul Ionel Vitoc a explicat, la NCN, de ce nu este potrivită construirea unui tunel subteran pe sub centrul orașului.

Construirea unui tunel subteran pe sub centrul orașului care să ajute la fluidizarea traficului este o idee veche de cel puțin zece ani. Proiectul a fost anunțat prima dată în 2008, ulterior s-a renunțat la idee, ca să apară din nou în 2013 și de atunci aproape în fiecare an. Și în mandatul de primar al lui Gheorghe Funar, prin 2004, se vorbea despre tunel pe sub Feleac, pentru degrevarea traficului greu.

Părerea arhitecților este unanimă și a rămas neschimbată de-a lungul anilor. Un tunel subteran ar rezolva doar parțial problema traficului și a blocajelor. De exemplu, în 2013, arhitectul Adrian Borda declara pentru Ziar de Cluj că acest subiect ar trebui scos din discuție.

“În situația actuală a tramei stradale, o asemenea legătură nu rezolvă lucrurile, eventual le mai complică datorită ocupării unor puncte de acces și ieșire. Un asemenea tunel ar putea fi util eventual peste 20-30 de ani, dacă trama stradală se dezvoltă. Subiectul, din punctul meu de vedere, ar trebui scos din discuție. Subtraversarea centrului nu degrevează acest nucleu de trafic. Practic, ceea ce am suprima din  traficul din centru cu un tunel, ar fi foarte puțin”, afirma Adrian Borda, în urmă cu cinci ani.

Punctul de vedere al arhitectului Borda este împărtășit, în 2018, de colegii săi arhitecți din oraș.

“Subscriu soluției propusă de domnul Borda.Subtraversarea centrului istoric nu este o soluție care rezolvă problema, doar o îmbunătățește”, a precizat arhitectul Ionel Vitoc, în cadrul emisiunii “Pentru  Cluj”, difuzată joi seara la NCN.

Potrivit arhitecților, șoferii nu doresc decât să traverseze central orașului dintr-o parte în alta.

“S-au făcut studii pentru acest tunel pe sub centrul orașului, dar nu cred că rezolvă decât în parte problema circulației. Este vorba doar de o îmbunătățire a circulației. O parte bună din populația care se află într-o parte și în alta a orașului nu dorește să se oprească în zona centrală, vrea să o subtraverseze sau o traverseze mai ușor”, a afirmat Ionel Vitoc.

În cadrul aceleiași emisiuni s-a lansat întrebarea dacă avem de ales între metrou și tunel subteran în Cluj-Napoca.

“Dacă vorbim despre metrou este un  alt concept și metroul presupune și această subtraversare, chiar dacă se face tangențial cu centrul istoric. Poate să fie tangențial în partea sudică - pe sub cimitir, în lungul străzii Avram Iancu, străzii Clinicilor, sau partea nordică, unde este puțin mai complicat, dar este posibil”, a mai spus Ionel Vitoc.

Adauga comentariu