De ce a picat elicopterul de la Siutghiol? Pentru ca pilotul "se dadea" cu elicopterul ca sa faca valuri. La propriu.

Nu trebuia sa vina niciun raport de expertiza care sa constate, ca si expertii de la Airbus Helicopters Germania, ca "nu exista indicii care sa suspecteze vreo cauza tehnica generatoare sau contributoare la producerea accidentului".

Ati fi aflat acest lucru chiar la cateva zile dupa accident daca erati jurnalist sau ofiter in serviciile secrete sau membru al Guvernului, facand doar o simpla investigatie la Constanta in randul colegilor pilotului Petre Catuneanu si discutand macar 5 minute cu oamenii de la ROMATSA. Ati fi aflat acelasi lucru: ca aparatul a functionat bine, ca, in momentul decolării, conditiile meteo erau bune, vizibilitatea era de peste şase kilometri, iar elicopterul SMURD efectua un zbor cu vizibilitatea solului, ceea ce inseamna ca zbura sub 3.000 de metri altitudine.

Si ati mai fi aflat ceva. Ceva grav. Si care nu o sa apara in niciun raport de expertiza public, dar care apare deja in raportul secretizat furnizat premierului Victor Ponta si ministrului de Interne Gabriel Oprea. 

Ca pilotul comandor Petre Catuneanu s-a jucat efectiv cu elicopterul, practica des intalnita la Constanta. Mai pe sleau, ajuns deasupra luciului de apa de la Siutghiol, Catuneanu, cu 2000 de ore de experienta pe acel elicopter, a vrut sa ii amuze pe colegii de echipaj si, prin manevre pe care le mai incercase deja, facute prin balansarea elicopterului foarte aproape de luciul lacului, sa ridice apa si sa faca valuri spectaculoase, "cascadorie" impresionanta pe care, iar asta e un alt adevar trist, au mai incercat-o si altii in trecut. Au trecut atatea zile si nimeni nu s-a intrebat de ce, cu vizibilitate perfecta si cu aparat functional, oamenii aia au cazut in lac. Uite, de aia. In spatele lui Catuneanu, se afla Ginel Cracanel, cu mai putine ore de zbor, si pe care Catuneanu vroia sa il impresioneze.

Surse foarte serioase din SMURD Constanta si ROMATSA m-au asigurat ca asta e purul adevar. Pe care nu o sa il vedeti niciodata rostit public, fiindca noi, astia, pulimea, trebuie sa credem ca ei sunt niste eroi si sa ramanem cu aceasta imagine.

Eu refuz sa raman cu aceasta imagine, e treaba voastra, dragi cititori, daca va place sa trageti pe nas cocaina manipularii.

Cred ca trebuie sa trecem la alt nivel de transparenta si, in calitate de cetateni ce contribuie cu cash la intretinerea acestui sistem de urgenta, sa cerem adevarul si eliminarea din sistem a celor ce l-au ascuns. Aura Ion nu avea ce sa caute in avionul pilotat de Adrian Iovan. Pilotul SMURD de la Constanta nu avea voie sa faca manevre de David Copperfield deasupra lacului. Stiti ce inseamna aceste doua realitati? Inseamna indisciplina crasa. Inseamna ca procedurile implementate de marele dumnezeu al medicinei de urgenta Raed Arafat nu sunt respectate, ba chiar sunt ignorate. Domnul Raed Arafat stie si el ce stiu si eu. Ca la Constanta a fost indisciplina. Ca oamenii sai nu i-au respectat regulamentul. Din pacate, una e indisciplina de a nu spala o ambulanta SMURD odata la 4 zile si alta e indisciplina care are ca si consecinta cosciuge.

Cine e vinovat ca pilotii de la Constanta aveau obiceiul sa se "dea" cu elicopterul deasupra lacului ca sa impresioneze doamnele cu "valurile" create de elice? Se pare ca nimeni. E Craciunul, timingul a fost perfect, ni s-a bagat sub botic, intre doua sarmale si o palinca, raportul de expertiza, in ianuarie nu vom mai tine minte mai nimic din acest accident si "asta e, mergem inainte" - sloganul romanilor care considera ca minciuna sau abuzul au ajuns mestecabile si ingurgitabile, a romanilor ce stiu ca nu mai e cazul sa se revolte. Unde e raportul de la prabusirea avionului condus de Adrian Iovan? Asa ca i-ati uitat deja pe militarii morti la Sibiu abia acum o luna? Unde dracu' e raportul cu concluziile accidentului?

Daca tot am inceput o noua era, dupa 25 de ani de minciunele si gogosele de tranzitie si post tranzitie, haideti sa nu mai mancam si acest rahat. Adevaratul raport ar trebui publicat, romanii ar trebui sa afle ca pilotul ala de la Constanta nu a fost erou, ci un inconstient, iar asteptarile romanilor ar trebui resetate. Sistemul SMURD trebuie reformat, procedurile trebuie intarite, iar cei vinovati de tolerarea acestor acte de indisciplina trebuie scuturati bine de tot, astfel incat niciun pilot de acum inainte sa nu mai creada ca aparatele de zbor dedicate salvarii de vieti omenesti sunt pentru distractie.

Mi-e greata de tacerea lui Ponta, de faptul ca se face scut pentru a-l apara pe Arafat care l-a endorsat in campania electorala. 

Daca vrea sa il bata pe Iohannis, daca vrea si el, Ponta, sa castige increderea romanilor, trebuie sa isi tatueze pe minte cuvantul ADEVAR. Nu e un cuvant usor, doare, dar ne vindeca de adevaratul flagel care sugruma constiinta poporului roman: coruptia ratiunii - cea care, timp de 25 de ani, ne-a facut sa credem ca minciunile sunt adevar. 

 
 
PS: Un mic update - declaratia unei vecine de-a pilotului, data pentru Romania Libera. Cred ca e foarte relevanta:
 
O altă vecină povestește cum pilotul îi saluta de la manșa elicopterului atunci când trecea pe deasupra caselor lor, situate pe o stradă de la ieșirea din orașul Buzău. „Zborul era viața lui, era un om deosebit, o bunătate de om. Se lăsa cu aparatul când trecea prin zonă și ne făcea cu mâna. Ne făcea grădina praf, ne răvășea toate florile, era plăcerea lui să se lase în jos cu aparatul și să ne salute. Îl salutam și noi. Uite acum ce s-a întâmplat”, a povestit femeia. vezi AICI articolul intreg

Comentarii

Rodica

27.12.2014 08:43

Corect!

elicopter

26.12.2014 14:13

Constructorul elicopterului are tot interesul sa faca public motivul accidentului. Daca a fost un accident rezultat din incalcare de proceduri acest lucru se va face public.

penibil

26.12.2014 14:18

Perfect, hai sa asteptam adevarul de la un mincinos patentat ca Ponta. 

sergiu

26.12.2014 14:24

elicopteru a cazut din alte cauze ..daca da-ti unsearch pe google veti vedea ca acel elicopter are autonomie f mica de zbor adica consum urias ... adevaru e ca la noi se fura ..inclusiv combustibilul ..de aceea era deasupra apei nu sa faca valuri

Dorin

26.12.2014 14:28

Mari foarte mari atotstiutori sunteți voi astia care dați cu pietre in SMURD. SA AIBĂ ALEXA DREPTATE NU M-A DERANJEAZĂ DELOC (chiar apreciez investigatia si efortul făcut ) dar sa dai cu rahat in toți Pt ca unu a fost mai cu Moț si fără minte e prea de tot. Nu exista pădure fără uscături (poate doar la Alexa in subordine....sau la cei care comentează si susțin ideea ) .

Ana Alexandrescu

26.12.2014 14:35

Mi se pare sinistru sa dam vina pe cei care au platit cu viata lor! Sinistru sa ii vorbim de rau si sa ii scoatem vinovati. Intr-o tara in care ar fi trebuit sa invatam ca avem nevoie de servicii de urgenta mai bune, care in momentul de fata ne pun vietile tuturor in pericol.Autorul ce face, in schimb? Cumva o intoarce si spune ca ce conteaza ca 112 nu a raspuns? Mai merita salvat un gras care era pilot pe naspa sau un pilot de elicopter cam impulsiv si poate maniacal? Sau fata aia.. si-asa era cam curva, daca stam bine sa ne gandim..Ea merita oricum sa i se faca statuie si pentru faptul ca si-a asumat constient un risc in virtutea pasiunii ei pentru medicina! Era o adevarata profesionista in devenire, de la care multi am fi putut invata!

Fischer Vladimir

26.12.2014 14:46

Este o vorba romaneasca care reda cam tot ce vreau sa spun:           " DESPRE MORTI NUMAI DE BINE "

x-ulescu

26.12.2014 14:55

Ce a spus domnul jurnalist poate fi adevărat...si un lucru e cert: oriunde in lumea asta in aviatie se moare preponderent din vina omului...fie el pilot sau tehnic...si asta e normal pt ca e o meserie pe care o fac oamenii, nu roboții. Mai poate fi adevarat și că Airbus Helicopters nu are niciun interes să monteze flight data recordere pe aeronave.. pt ca o eventuală defectiune tehnică să fie greu de gasit si demonstrat, iar vina să fie a mortului...si firma să vandă in continuare ccturi ...Dacă sapati un pic veti afla ca actuala Airbus helicopters este fostul Eurocopter care din cauza unor kixuri majore la un lot de elicoptere de alt tip..a intrat in faliment și a fost cumparata de gigantul Airbus. Asa că e simplu de zis că ăla e de vină, sau ălălalt, insă ADEVĂRUL este mult mai greu de aflat si demonstrat.

prost articol! ...

26.12.2014 15:04

Ce am inteles eu din aceste rânduri?! Ca dvs cunoasteti cu " precizie" cauzele pe care doar cei direct implicati si din păcate decedati le cunosc! Cei care fac investigatiile pe aparatura, corpuri etc nu sunt atat de siguri.. Constat ca de fapt acest articol este un atac politic la Raed Arafat cel care spre deosebire de multi romani a realizat un serviciu atat util pt noi! Iar Ponta de ce apare?!Daca aveati surse credibile v-ar fi spus ca elicopterele Smurd sunt mai toate second si ele cam pica.... De ce nu va luati de cei care de atatia amar de ani au ignorat importanta sprijinirii financiare a sanatatii?! Basescu si altii se tratează peste granite! luati-va de cei care in 8 ani au închis 70 de spitale/! r

Vasile

26.12.2014 15:24

 Și în "civil/penal" și religios nu putem judeca pe supoziții.Prezumția de nevinovăție funcționează iar nu cea de vinovăție ! 

Anca

26.12.2014 15:40

Va bazati pe niste presupuneri, pe niste vorbe, pe niste barfe. Nimic concret, nici o dovada. Cred ca ar trebui sa va abtineti de la comentarii si sa va pastrati parerile pentru dumneavoastra (cel care a redactat acest articol). De unde stiti "ca nu a fost nici o defectiune"? Pentru ca asa declara X,Y si Z? Nu aveti de unde sti! De ce credeti ca "a deviat traseul oficial, ajungand deasupra apei pentru amuzament?" Nu v-ati pus intrebarea ca poate a avut chiar o reala defectiune si pentru a evita impactul intr-o zona populata, a preferat sa ajunga deasupra lacului? NU, nu v-ati intrebat! Va bazati pe niste comentarii si barfe....si atat...Ce s-a intamplat acolo, probabil nimeni nu va sti niciodata. De ce acelasi tip de elicopter a fost implicat in multe alte accidente asemanatoare, din alte 5 tari? Daca s-ar dezvalui anumite detalii ale anchetei, ar pune in pericol tot ce inseamna zbor! Ar crea o panica la nivel general... E usor sa arunci cu noroi si sa comentezi de pe margine...

Călin

26.12.2014 15:55

Îmi place articolul, e destul de probabil că aşa s-a întâmplat.
Ar trebui, totuşi, să folosiţi diactiticele în articolele dumneavoastră.

lucica

26.12.2014 16:02

Arafat nu are nici o legatura cu pilotii, de pilotii indisciplinati se ocupa AACR, Autoritatea Aeronautica Civila din Romania in cazul civililor si autoritatile militare in cazul militarilor... Pentru a se lua o masura in cazul unui pilot indisciplinat ar trebui ca cineva sa faca intai un raport, urmat de o ancheta a autoritatilor... S-a depus vreodata vreun raport? Cum ar trebui sa afle Arafat despre aceste fapte fara un raport? Mai mult, in ceea ce priveste pilotajul si zborul nici Arafat nici ISU nu au vreo autoritate, nu este de competenta lor...

avia

26.12.2014 16:11

Elucopterele nu sunt zburate de piloti angajsti SMURD, sunt angajatii MAI, deci cam oprea ar trebui sa ii sanctioneze si sa raspunda

Sebastian

26.12.2014 16:12

Cei de la ROMATSA sunt singurii care pot sa confirme. Datorita transponderului montat la bordul elicopterului, ei pot stii traiectoria, viteza si altitudinea. Orice abatere de la planul de zbor trebuie anuntata la controlorul de trafic cel mai apropiat pentru a primi aprobare.

Stefi

26.12.2014 16:19

Ma amuza cat de destept te crezi. Orice om cu creier a inteles ce s-a intamplat. Dar pentru ca tu esti ziarist...ai scris un articol prin care ai pus coada la pruna. Ce trebuia sa intelegem din articol? Ca esti bun la compuneri? Sa inteleg ca pilotul l-ai gasit vinivat de neprofesionalism ceea ce a dus la moartea unor oameni...insa neprofesionalismul tau nu are repercursiuni? N-am mai vazut sa se aminteasca de foooarte mukta vreme de tranzitie. Poate iti gasesti timp si scrii un articol si despre asta ... Cu acelasi har jurnalistic .... Bun, rau nu omoara pe nimeni. e bine ca stii ce tre' faca Ponta dar mie imi e clar ca nu stii ce sa faci tu. mi se pare dezgustator sa faci o "compunere" plina de atata ura pornind de la un eveniment tragic fara sa ai macar un pic de consistenta. Mai bine scriai o fabula si eram mai castigati. Asa esti altul cu taste, cu ura si gol care vra sa arate ca e destept. Indisciplina, tembelism si ura = ur fcking article  

Marius

26.12.2014 16:21

Nu cred ce spui desi e cumva foarte aproape de adevar. Elicopterul cazut era unul special, mult peste standardul celorlalte elicoptere ale SMURD. De aici tot necazul. pilotul stia acest lucru si...a avut un acces de vitejie bazandu-se pe capacitatea elicopterului. Nu s-a jucat cu aeronava cum ai spus, pur si simplu a zburat extrem de periculos in ideea de a impresiona bazandu-se pe capacitatile  elicopterului. Probabil se gandea ca oricare alt pilot din flota SMURD ar fi auzit de vitejia lui si ar fi fost uimiti maxim de performanta, nestiind ca aeronava era deosebita de a lor.....ma rog....omul a mimat prabuseala stiind ca aeronava are doua motoare si i-a iesit atat de bine ca a comis-o. Asta este cea mai plauzibila varianta ever. E stiut insa ca pilotii sunt oameni temerari care traiesc cu pericolul in sange. nici un pilot din lume nu este altfel. Nu asta e problema insa si nu te mai concentra ca boul pe directia asta. oamenii aia au murit pentru ca nu au fost salvati. daca erau salvati, pilotul si-ar fi platit greseala dar nu cu moartea sa si a celorlalti. Nu conteaza motivul pentru care au cazut conteaza ca au murit din cauza slabei pregatiri a salvatorilor, a vitezei de reactie.....nule . ce am spus nu e din carti si nici dintr-un document secret al pulii cuiva, e investigatie gazetareasca la fata locului. Altfel...ce sa spun...a descoperit Clujul Constanta...Daca-ti spun ca te inseala nevasta desi nu am vazut-o niciodata si sunt la sute de kilometrii de tine probabil ca gandesti despre mine exact ce gandesc eu despre tine citindu-ti articolul

Ionela

26.12.2014 16:47

Au zis la stiri cum ca avionul tocmai fusese alimentat cu bezina in loc de kerosen...

nikh

26.12.2014 16:56

Bai frate, tu nu esti normal, acum dam vina pe mort. Ai tu dovezi elocvente ca asta a facut??? Elicopterul a avut o problema la unul din motoare, omul a dus usor elicopterul pt a nu se ciocni de apa, apoi pe urma a pierdut controlul si a cazut, dar pana acolo a mers in picaj. Ala de ce si-a pierdut drona mai inteligentule, ca incerca sa faca valuri cu ea??? Esti un rahat cu ochi,si un frustrat care a prins o tastatura si isi exprima fanteziile

hhhtj

26.12.2014 17:29

Ioana :  1.nu era avion, era elicopter.             2. se alimenteaza de la aeroport, de la cisterne speciale, nu de la niste pompe ca la petrom, ca sa gresesti tu ca o blonda ce esti si sa pui motorina in masina ta pe benzina             3.  esti penibila

hhhtj

26.12.2014 17:34

Marius.... asta cu "puteau fi salvati"  o spune unul ca tine care nu poate aprecia ce inseamna un impact cu viteza de 250 de km pe ora cu apa. Este asemanator cum te-ai lovi tu cu masina cu acceasi viteza de un zid. Sigur ai putea fi salvat, mai ales creieul tau deosebit

Sky

26.12.2014 17:42

Stimate jurnalist de doi lei,esti praf. Esti tu asa sigur ca daca era cititorul jurnalist sau in serviciile secrete afla atunci? Jurnalistii astia or fi niste inteligente, nu? Si ce treaba are romatsa sa confirme unui retard ca tine asa ceva? Ei cel mult pot avea un traiect, dar nici pe departe ceea ce spui tu. Si oricum nu ti-ar da tie astfel de informatii.tu esti acelasi retard care spunea in ziua urmatoare accidentului ca are el informatii despre ceva in neregula cu echipamentele medicale,nu?esti o scama a societatii, impusca-te. 

Radu

26.12.2014 17:47

De ce a picat elicopterul de la Siutghiol? Pentru ca idioti ca tine se cred jurnalisti. A incerca sa iti explic cat de idiot este articolul tau este a ridica la superlativ zicala aia cu "Un prost arunca o piatra..."

Radu

26.12.2014 17:49

Da, doar ce oprise la benzinarie! Ca de la MK nici daca vroiau nu puteau sa alimenteze cu benzina :))

noi

26.12.2014 17:57

Dar de ce au mai facut astia anchete si nu te-au intrebat pe tine ?! Ca vad ca le stii pe toate bai cacat cu ochi ! Scarba imputita! Vei ajunge sa te salveze unul din astia pe care-i judeci. O sa mananci de unde ai scuipat bai PORCULE!!

ra

26.12.2014 18:04

Indiferent care a fost cauza acelui accident, tot nu exista nici o scuza pentru modul jalnic in care s-a intervenit. N-avem barci, n-avem motoare, n-avem chei, n-avem generatoare, si nici macar lanterne... Unde mai pui ca nici la vasle nu ne prea descurcam sau chiar ne impiedicam de reguli stupide.E trist si totodata penibil...

cucurigooo

26.12.2014 18:32

Ca tot veni vorba despre serviciul de urgenta...  Stiati ca multi dintre soferii de ambulante SABIF/SMURD, mai presteaza cate o tura pe la firmele de ambulanta private ? Este timpul lor liber, dar cum e sa vii la munca dupa alte 12 ore de condus ? De ce nu se introduc si la ei tahografe cu card ?Cat despre articol...e o ipoteza si asta. Cu totii ne credem mai buni decat suntem. In orice domeniu.

****

26.12.2014 19:50

Ăsta este presa în românia! !!, știți măcar cu ce se mănâncă aviația?, știți cu ce se confrunta un pilot? Știți cât risca un pilot? Nici măcar nu va imaginați, dar în schimb aveți curajul sa vorbiți prostii. În locul familiilor as reacționa dur. Mai bine va vedeți de treaba și scrieți în continuare despre presa mondena....ca doar la ăsta va pricepeți! !! Sa va fie rușine! !!

costica

26.12.2014 19:54

Desi nu sunt de acord cu limbajul in esenta cred ca asa s-a intamplat, articolele scrise pana acum in alte accidente au demonstrat ca 90% scriu aberatii, evident din necunostinta domeniului, un pic de lectura nu ar strica dar si din afara poti sa iti dai seama ca a fost un cumul de factori iar cel mai important e indisciplina. Primele imagini de la tv cu epava scoasa aratau ca motoarele functionau dupa cum erau contorsonate palele rotorului, dupa care traectul de zbor se pare ca nu a fost respectat, chiar daca vroia sa faca economie nu bschimbi planul de zbor fara aprobare, in caz de probleme tehnice exista o procedura atat in ce priveste anuntarea acesteia catre organele de trafic cat si a modului de actiune, nu pui elicopterul in mijlocul lacului ca sa eviti nustiu ce la sol, e sinucidere curata avand in vedere dotarile echipamentul dar si temperatura apei. Inaltimea minima de zbor care teoretoc iti permite sa intri in auto rotatie, si multe altele asa ca separati zborul si momentul accidentului de procedurile salvatorilor Si mai ales lasati naibi politicul si scenariile SF sunteti penibili. In aviatie mor asi si prosti, analizati voi singuri. Dumnezeu sa ii odihneasca in pace si judecati voi are cine. Craciun fericit.

Velu

26.12.2014 20:36

Arafat ar fi putut sa afle de acel raport de la un medic. Medicii sunt in "subordinea" sa. Dar prin tacere au fost complici si au incurajat un astfel de comportamant. Asa cum prin tacere suntem si noi complici la coruptia si spagaraia care e in Romania.Un medic care probabil ca ar fi reticent pentru ca astfel s-ar expune criticilor colegilor. Dar pana la urma asta este curajul de ati asuma responsabilitatea si nu de a fi las. Cu atat mai mult cu cat e in joc viata ta, si daca taci s-ar putea sa mori. Oh, wait ... .

Adauga comentariu