De ce a picat elicopterul de la Siutghiol? Pentru ca pilotul "se dadea" cu elicopterul ca sa faca valuri. La propriu.

Nu trebuia sa vina niciun raport de expertiza care sa constate, ca si expertii de la Airbus Helicopters Germania, ca "nu exista indicii care sa suspecteze vreo cauza tehnica generatoare sau contributoare la producerea accidentului".

Ati fi aflat acest lucru chiar la cateva zile dupa accident daca erati jurnalist sau ofiter in serviciile secrete sau membru al Guvernului, facand doar o simpla investigatie la Constanta in randul colegilor pilotului Petre Catuneanu si discutand macar 5 minute cu oamenii de la ROMATSA. Ati fi aflat acelasi lucru: ca aparatul a functionat bine, ca, in momentul decolării, conditiile meteo erau bune, vizibilitatea era de peste şase kilometri, iar elicopterul SMURD efectua un zbor cu vizibilitatea solului, ceea ce inseamna ca zbura sub 3.000 de metri altitudine.

Si ati mai fi aflat ceva. Ceva grav. Si care nu o sa apara in niciun raport de expertiza public, dar care apare deja in raportul secretizat furnizat premierului Victor Ponta si ministrului de Interne Gabriel Oprea. 

Ca pilotul comandor Petre Catuneanu s-a jucat efectiv cu elicopterul, practica des intalnita la Constanta. Mai pe sleau, ajuns deasupra luciului de apa de la Siutghiol, Catuneanu, cu 2000 de ore de experienta pe acel elicopter, a vrut sa ii amuze pe colegii de echipaj si, prin manevre pe care le mai incercase deja, facute prin balansarea elicopterului foarte aproape de luciul lacului, sa ridice apa si sa faca valuri spectaculoase, "cascadorie" impresionanta pe care, iar asta e un alt adevar trist, au mai incercat-o si altii in trecut. Au trecut atatea zile si nimeni nu s-a intrebat de ce, cu vizibilitate perfecta si cu aparat functional, oamenii aia au cazut in lac. Uite, de aia. In spatele lui Catuneanu, se afla Ginel Cracanel, cu mai putine ore de zbor, si pe care Catuneanu vroia sa il impresioneze.

Surse foarte serioase din SMURD Constanta si ROMATSA m-au asigurat ca asta e purul adevar. Pe care nu o sa il vedeti niciodata rostit public, fiindca noi, astia, pulimea, trebuie sa credem ca ei sunt niste eroi si sa ramanem cu aceasta imagine.

Eu refuz sa raman cu aceasta imagine, e treaba voastra, dragi cititori, daca va place sa trageti pe nas cocaina manipularii.

Cred ca trebuie sa trecem la alt nivel de transparenta si, in calitate de cetateni ce contribuie cu cash la intretinerea acestui sistem de urgenta, sa cerem adevarul si eliminarea din sistem a celor ce l-au ascuns. Aura Ion nu avea ce sa caute in avionul pilotat de Adrian Iovan. Pilotul SMURD de la Constanta nu avea voie sa faca manevre de David Copperfield deasupra lacului. Stiti ce inseamna aceste doua realitati? Inseamna indisciplina crasa. Inseamna ca procedurile implementate de marele dumnezeu al medicinei de urgenta Raed Arafat nu sunt respectate, ba chiar sunt ignorate. Domnul Raed Arafat stie si el ce stiu si eu. Ca la Constanta a fost indisciplina. Ca oamenii sai nu i-au respectat regulamentul. Din pacate, una e indisciplina de a nu spala o ambulanta SMURD odata la 4 zile si alta e indisciplina care are ca si consecinta cosciuge.

Cine e vinovat ca pilotii de la Constanta aveau obiceiul sa se "dea" cu elicopterul deasupra lacului ca sa impresioneze doamnele cu "valurile" create de elice? Se pare ca nimeni. E Craciunul, timingul a fost perfect, ni s-a bagat sub botic, intre doua sarmale si o palinca, raportul de expertiza, in ianuarie nu vom mai tine minte mai nimic din acest accident si "asta e, mergem inainte" - sloganul romanilor care considera ca minciuna sau abuzul au ajuns mestecabile si ingurgitabile, a romanilor ce stiu ca nu mai e cazul sa se revolte. Unde e raportul de la prabusirea avionului condus de Adrian Iovan? Asa ca i-ati uitat deja pe militarii morti la Sibiu abia acum o luna? Unde dracu' e raportul cu concluziile accidentului?

Daca tot am inceput o noua era, dupa 25 de ani de minciunele si gogosele de tranzitie si post tranzitie, haideti sa nu mai mancam si acest rahat. Adevaratul raport ar trebui publicat, romanii ar trebui sa afle ca pilotul ala de la Constanta nu a fost erou, ci un inconstient, iar asteptarile romanilor ar trebui resetate. Sistemul SMURD trebuie reformat, procedurile trebuie intarite, iar cei vinovati de tolerarea acestor acte de indisciplina trebuie scuturati bine de tot, astfel incat niciun pilot de acum inainte sa nu mai creada ca aparatele de zbor dedicate salvarii de vieti omenesti sunt pentru distractie.

Mi-e greata de tacerea lui Ponta, de faptul ca se face scut pentru a-l apara pe Arafat care l-a endorsat in campania electorala. 

Daca vrea sa il bata pe Iohannis, daca vrea si el, Ponta, sa castige increderea romanilor, trebuie sa isi tatueze pe minte cuvantul ADEVAR. Nu e un cuvant usor, doare, dar ne vindeca de adevaratul flagel care sugruma constiinta poporului roman: coruptia ratiunii - cea care, timp de 25 de ani, ne-a facut sa credem ca minciunile sunt adevar. 

 
 
PS: Un mic update - declaratia unei vecine de-a pilotului, data pentru Romania Libera. Cred ca e foarte relevanta:
 
O altă vecină povestește cum pilotul îi saluta de la manșa elicopterului atunci când trecea pe deasupra caselor lor, situate pe o stradă de la ieșirea din orașul Buzău. „Zborul era viața lui, era un om deosebit, o bunătate de om. Se lăsa cu aparatul când trecea prin zonă și ne făcea cu mâna. Ne făcea grădina praf, ne răvășea toate florile, era plăcerea lui să se lase în jos cu aparatul și să ne salute. Îl salutam și noi. Uite acum ce s-a întâmplat”, a povestit femeia. vezi AICI articolul intreg

Comentarii

Cristi

26.12.2014 11:36
Nu esti jurnalist, esti o gluma proasta. O fi adevarat ceea ce zici tu, insa felul in care o spui te transforma intr-un rahat. 

Dan

26.12.2014 12:26

Tu nu vrei sa sti adevarul ? Pai cum vrei sa-l spuna ? Invelit in ciocolata ?? 

Sandu

26.12.2014 14:29

 Rahat esti tu, Cristi! Chiar daca doare, adevarul e adevar. Daca jocul nejustificat al unui pilot, probabil  talentat, dar inconstient, a dus inutil la pierderea de vieti nevinovate ar trebui sa pretindem ca de fapt a facut o manevra de eschivare a unei rachete inamice si astfel au murit la datorie...? Vezi, prostia se plateste.

Nelu

26.12.2014 12:36

Cristi daca spui adevarul esti un rahat!!!???UN CACAT MARE CU OCHI ESTI TU!!!

prost articol! ...

26.12.2014 15:14

urat mai formulezi Nelule.. Dupa postacii nesimtiti iti dai seama de aiurerile "articolului"

Gabriela

27.12.2014 11:52

Cristi ai dreptate! Articolul este ofensiv! Se putea spune acelasi lucru intr-o maniera diferita.

Aquadman

26.12.2014 11:41

Din pacate asa s-a intamplat sigur si asa s-a intamplat de fiecare data cand cade un aparat de zbor.De acord cu Alexa ca sistemul SMURD trebuie reformat de sus pana jos ! 

maiorul de radi...

26.12.2014 15:11

Avionul de cursa Airbus cazut imediat dupa decolare, a cazut din aceleasi motive:"pilotii romani se cred mai smecheri si nu respecta procedurile"-expresia unui tehnic de la aeroport. Drama Romaniei actuale este faptul ca a fost desfiintat CONTROLUL SI RASPUNDEREA. Daca un primar fura sau greseste, se platesc amenzi din banii cetatenilor....daca judecatorii dau sentinte aiurea (90% intentionat pt. ca sunt mituiti, sunt betivi, curvari si mai nou drogati) nu are voie sa-i verifice nimeni. Ce are independenta justitiei cu indeplinirea sarcinilor de serviciu pt. un angajat platit din banii cetatenilor. Nu mai exista pregatirea profesionala continua a angajatilor, ce o fi rau in profesionalizare? Eu propun ca celor care spun ca nu le trebuie un guvern de " tehnocrati-cine naiba o fi inventat termenul acesta", sa-i opereze cizmarul, sa le faca de mancare zugravul,....etc

corneliuZ

26.12.2014 11:49

Subscriu,orice zbor se executa pe baza unui plan de zbor si-n conditii stricte de respectare a regimului de zbor, conform nornelor de securitate a zborului.Niciun specialist din atatia specialisti nu comenteaza....!!!!!!!!!!!!!!??????????DE CE?Pentru ca ei intuiesc adevaratele cauze ale catastrofelor.De cele mai multe ori, pilotii cu experienta multa au murit deoarece nu au respectat normele de securitate ale zborurilor.Vezi si cazul mai celebru: Davidovici, etc... si alti piloti militari

someone

26.12.2014 11:53

Nu înțeleg de ce nu își vede fiecare de meseria lui și sa își dea fiecare cu presupusul pe bucata lui. Chiar dacă e asta adevărul sau nu, oamenii aia au familiile care foarte posibil au rămas fără singura sursa de venit. Scoți oamenii aia vinovați și familiile mor de foame .

avia

26.12.2014 16:09

Scoaterea la nesfarsit a tuturor indisciplinatilor care au omorat oameni nevinovati drept eroi duce la perpetuarea eterna a acestor practici. Poate daca arunci cand a cazut elicopterul SMURD la Iasi ar fi luat masuri serioase vis a vis de indisiplina, poate astfel de lucruri nu s-ar fi repetat. Dar nu, hai sa ii facem eroi ca sa primeasca familia pensia, oare asistenta si doctorita nu aveau familie? Sau pilotii sunt mai presus de oricine? Poate daca ar stii ca familia o sa le moara de foame daca fac prostii, poate s-ar gandii de doua ori inainte de gimbuslucuri periculoase si fara sens...

lady c

26.12.2014 21:57

Poate ca la asta ar fi trebuit sa se gandeasca ei inainte de a se da utza cu elicopterul... 

constantin podariu

26.12.2014 12:02

Iovan a cam fost de vina, trebuia sa se intoarca din drum, nu sa o faca pe eroul.

Sebastian

26.12.2014 16:00

Corect! Iovan ar fi trebuit sa aleaga alt traseu. Ajungea cu succes la destinatie daca alegea Bucuresti, Craiova, Lugoj, Timisoara, Arad, Oradea. Se stiau conditiile meteo nefavorabile inca de la plecare + avion care nu este capabil sa se ridice mai sus de 3300m, cu sisteme de dejivrare vechi probabil foarte putin verificate.

ducu vergil

26.12.2014 21:29

Cum crezi tu ca ar fi fost posibila intoarcerea? Avionul avea acceptat zborul in conditii de givraj. Pilotul nu analizeaza din punct de vedere tehnic .Citeste cartea si zboara atunci cand conditiile meteo depasesc limitele apar aceste nenorociri.Elicopterul de la Sibiu nu avea ce cauta in nori pe cand iovan era autorizat sa zboare acolo.

Marius

26.12.2014 12:02

Asa suntem noi romanii,hai sa dam vina pe cei care au murit pentru ca e mai simplu si asa scapa cei care nu stiu sa gestioneze situatiile de urgenta,daca aici a gresit pilotul,in apuseni a gresit Aura Ion ca se afla in acel avion,dar cei care se ocupa de situatiile de urgenta ce fac?Dorm! In 2014 avem nevoie de padurari pentru a gasi un aparat de zbor cazut in munti,iar pe un lac este nevoie de ambarcatiunile unor pescari pentru a ajunge la victime,oare sunt atat de scumpe ambarcatiunile incat sa ne putem permite sa avem cate o astfel de ambarcatiune cu motor pe fiecare lac mare din romania?Probabil ca da pentru ca banii sunt cheltuiti in alte scopuri de ai nostri politicieni.Ei cheltuiesc aproximativ 2 milioane de euro intr-o zi pentru a face campanie electorala,iar noi romanii invinovatim mortii pentru ca este cel mai usor!Rusine

Ivana

26.12.2014 13:52

Ce ar trebui  sa faca SMURD ? Concret..Eventual sa trimita un reprezentant in fiecare elicopter ( nou nout )..Asa nu le ar mai arde de glume.si niciunul nu ar deveni erou pt un accident in campul muncii 

Anca

26.12.2014 15:42

Perfect punctat, domnule Marius!

Velu

26.12.2014 20:24

Nu fii prost. Liviu vorbeste aici de CAUZA si tind sa-i dau dreptate.Tu vrei sa vorbesti de EFECTE. Adica ce s-a intamplatu dupa accident.Incearca sa separi acesti doi termeni, nu-i baga in aceiasi oala chiar daca au o legatura directa.

livia

27.12.2014 04:05

domnule Marius, sunt de acord!

Pavel

26.12.2014 12:12

Daca mor oameni nevinovati din cauza unor prosti, acesti prosti sunt 'eroi' ??

Aquadman

26.12.2014 13:36

Pavel - de acord cu tine , se puteau numi eroi daca intr-adevar se aflau intr-o misiune de salvare si elicopterul ar fi cazut din cauza unei defectiuni sau a unei manevre facute sa salveze alti semeni si nu la "facut valuri" !

Elena Panţuru

26.12.2014 12:43

Petre Cătuneanu locuia în Buzău la casă pe str Almaşului .Într un interviu acordat ziariştilor locali una dintre vecine chiar spune ,,se cobora cu elicopterul deasupra noastră când trecea pe aici ,dar aşa mult că ne strica florile din gradină ,, .Este multă indisciplină în urgenţe iar Arafat nu i sancţionează pe vinovaţi .

Dan Poenaru

26.12.2014 13:13

Un singur amendament: Domnul Arafat este artizanul competent şi entuziat al celui mai reuşit proiect funcţional din România. El nu se poate supstitui oricărei persoane din reţea iar procedurile instituite sunt foarte bune. Că sistemul creat nu a atins perfecţiunea absolută , o ştie şi  domnul ministru , iar eventualele îmbunătăţiri, populaţia României îl identifică tot pe domnul Arafat ca singurul om în stare să le aducă. Pe analiza mea, ajung la concluzia că cei care îi propun doctorului Arafat să plece sunt ori incompetenţi ori slujesc interese oculte. Mai sunt şi cei cărora le place “ să se afle-n treabă” sau cei ce fac parte din categoria : ” De ce să ne fie bine când poate să ne meargă şi rău” .

Aquadman

26.12.2014 13:34

Trebuia sa se gandeasca la familie si copii inainte sa faca valuri cu elicopterul de 4 milioane de Euro care nu era proprietatea lui si inca ceva , mai trebuia sa se gandeasca si la ceilalti din elicopter ! Ne dam cu parerea, sa atragem atentia, poate ceilalti care piloteaza aceste elicoptere se vor gandi de doua ori inainte sa faca valuri sau alte acrobatii de genul asta ! 

grg

26.12.2014 13:55

Firati ai dracu de prosti, cine credeti voi ca o sa va spuna voua vreodata un secret militar ???? Cine o sa va spuna ca acolo in apropiere sunt statii nato??? Ca se fac aplicatii,asta a intrat in raza de magnetism scapat de subcontrol,daia o luase si drona aluia razna se taie tot sistemul elecronic si cazi ca piatra ca nu era avion sa mai planeze, faptul ca nu au putut interveni nu e de uitat si nici de scuzat.

Eu

26.12.2014 21:12

Autorotatie :)Tu zici de ozn-uri :)

sandu

26.12.2014 13:58

tot posibilul sa se fi intamplat asa. dar cred ca pt aceste 'JOCURI' nu este cazul sa invinovatim un om , pe dl dr ARAFAT,care a facut atatea pt a salva vieti. apropo: baiatul meu de 22 ani ,astazi ar fi fost "sub pamant" daca nu ar fi fost implementat si pus la puinct acest sistem de interventie in Tg Mures.si astazi traieste! Sarbatori fericite siu numai bine!  

Laur

26.12.2014 14:00

De ce a picat elicopterul???
De proasta ce e ma-ta. Ca in loc sa avorteze, te-a lasat un prost. Cine esti tu??? Ai facut vreo ora de zbor de le stii pe toate. Ca ti-a zis tie sulica si nodica ca ala facea acrobatii cu elicopterul. Mai da-te in p*la mea cu parerea ta de 2 bani.

Adauga comentariu