De ce nu va fi niciodată Cluj-Napoca cu adevărat oraș “smart”? Din cauza incapacității lui Emil Boc de a comunica date reale, nu bla-bla-bla-uri populiste

În acest moment, în Alba Iulia, sunt 29 de companii care au venit să testeze 62 de soluţii de smart city. De la Orange, Intrarom, Tele­kom până la firme mici antreprenoriale. De ce în Alba Iulia și nu în Cluj-Napoca?

Simplu:

„Autorităţile de aici au pus la dispoziţie oraşul pentru ca firmele interesate să testeze soluţiile de smart city. Oraşul a garantat accesul la informaţiile relevante, iar fir­mele, pe banii lor, au înce­put să dezvolte soluţiile. Ideea este de a ajunge la 100 de ast­fel de soluţii testate, din care la anul se vor alege cele mai bune pentru implementare. Este simplu. Deschideţi datele şi investitorii vor veni“, explică, pentru zf.ro, Ionuţ Popa, membru fondator al CivicTech, un start-up nonguvernamental pornit în primăvara lui 2017 de ex-bursieri ai GovITHub.

Practic, Alba Iulia a devenit un laborator de dimensiune reală – un întreg municipiu cu datele reale pus la dispoziția celor care vor să implementeze soluții smart. Ca să înțelegeți ce înseamnă testarea pe date reale într-un astfel de “laborator”, să lum exemplul parcărilor ilegale. În Cluj-Napoca, unde Emil Boc nu comunică decât bălării populiste și alte bla-bla-uri, în afară de semnele cu “parcatul interzis” vizibile degeaba pe anumite zone și de gardienii panseluțelor care dau din când în când câte o amendă, vedem frecvent mașini parcate aiurea.

În Alba Iulia, în schimb, parcările ilegale sunt depistate prin senzori. Au fost comunicate zonele în care sunt interzise parcările, acestea au fost marcate cu senzori – vine ipocjimenul și se cațără cu mașina pe trotuar, apare polițistul local cu chitanțierul. Posibil ca, în viitor, să nici nu mai trebuiască să apară acesta, ci se vor folosi camere pentru înregistrarea contravenției și trimiterea acasă la contravenient.

„Senzorii au fost instalaţi în asfalt/pavaj prin carotare, la o adâncime de 8-20 cm, astfel încât suprafaţa superioară a senzorului să fie la nivelul covorului asfaltic, reducând astfel riscul distrugerii acestuia prin activităţi de curaţenie stradală (în special cele de iarnă)“, explică reprezentanţii Direct One, cei care testează această soluţie.

Așa se lucrează smart: cu datele reale puse transparent pe masă, nu cu “vom face”, „vom drege” și “avem în plan”!

De aceea Alba Iulia are peste 90 de soluții smart la oara aceasta, iar Cluj-Napoca se dă tigru cu numai 11.

„City Analytics este o soluţie software implementată în cadrul proiectului pilot Alba Iulia Smart City de către Orange, cu ajutorul căreia administraţia oraşului poate vizualiza în timp real zonele aglomerate şi fluxurile de trafic pietonal, timpul petrecut în anumite zone şi frecvenţa de revizitare. Informaţiile sunt agregate în modele statistice şi analitice şi sunt vizualizate grafic în timp real sau în evoluţie pe perioade de până la un an, relevante pentru definirea de soluţii pentru decongestionarea traficul urban normal sau generat de activităţi turistice cu caracter ocazional“ – se arată pe site-ul albaiuliasmartcity.ro

Amintim faptul că GovITHub a fost primul program pilot derulat în scopul creşterii calităţii serviciilor publice cu ajutorul tehnologiei și a fost lansat în 2016. Gândit pe o perioadă de şase luni, GovITHub a funţionat practic până la alegerile din 2016, adunând mai bine de 1.500 de aplicaţii de la specialişti în IT din ţară şi de peste graniţe interesaţi să con­tribuie la digitalizarea ad­minis­traţiei publice din România. Din echipa finală de 20 de bursieri de la acel moment, care lucra alături de 300 de voluntari, în februarie anul trecut 8 membri s-au des­prins şi au pus bazele CivicTech, o iniţiativă care are ace­laşi scop, dar care nu mai are susţinerea guvernului.

Adauga comentariu