De ce a ajuns învățământul bătaia de joc a societății

Comentarii

Mihadaș Teohar

08.03.2015 17:26

Ai dreptate și încă una dureroasă.Nu putem accepa fatalitatea mioritică. Chiar dacă suntem în ceasul al doisprezecelea NOI, elevi, profesori și părinți mai putem schimba câte ceva în bine gândind la societatea în care vor trăi copiii copiilor noștri. Nu pot să-mi imaginez o viitoare societate sub oblăduirea incompetenței, superficialității, nonvalorii și ale altor asemenea, așa cum se conturează din ce în ce mai pregnant în zilele noastre.Sunteți tineri, uniți-vă și aveți curajul să spuneți ce vă doriți și mai ales ce vă doare!Sincere felicitări pentru articol DOMNULE Florin Moldovan

Ciprian

08.03.2015 21:23

De unde respect pt o breasla ce protesteaza (daca o face ...) doar pentru salarii si niciodata impotriva programei absurde pe care trebuie sa o urmeze. Eu am Invatat Dumbrava Minunata iar copilul meu Cupa 35 de ani aceeasi Dumbrava Plictisitoare. Cum vreti sa atrageti copiii catre lecture cu texte Plictisitoare de acest gen?

Ruxandra

11.03.2015 10:42

Domnule ziarist, du-te si vezi cum sunt platiti si tratati profesorii in Finlanda, tara cu cele mai mari performante in educatie si invatamant. Este incomod, mai ales pentru faptul ca nu-ti sustine aberatiile.O cercetare facuta de medicii din Franta si Marea Britanie a scos la iveala faptul ca cel mai mare procent de sinucideri din aceste doua tari se afla printre profesori. Oare de ce? La noi nimeni nu se ocupa de bolile profesionale ale acestei categorii. In loc sa dati cu barda, incercati sa intelegeti cauzele si nu sa vedeti numai consecintele. Dar un lucru de genul acesta presupune profesionalism, iar clasa jurnalistica romaneasca este prea fascinata de rotunjimile Madonnei sau ale nulitatilor locale si nu este in masura sa realizeze un lucru serios. Este prea mult sa vi se ceara voua asa ceva. 

Miriam

09.03.2015 11:24

Aveti perfecta dreptate, domnule Florin Moldovan! Felicitari pentru articol!

wijk

09.03.2015 11:34

Pentru ca au fost doar loaze la minister 25 de ani !

R.R.

09.03.2015 13:28

''Respectul se câștigă prin ceea ce oferi util societății. Iar școala la momentul de față oferă prea puțin. Cam cât primiți pe card, atâta face.'' Nu da Domnul sa dispara de pe fata pamantului toti dascalii dedicati din Romania, atatia cati sunt (mai degraba la sate, decat in marile orase) ca sa vedeti voi apoi ce inseamna lipsa unui profesor in societate.Numai ca vedeti d-voastra, boier de Cluj, acesti oameni distincti, intelectuali si nefatarnici nu fug dupa bani si dupa respect, ci cauta sa ii ajute pe copii, sa nu ii sacrifice in lupta aceasta berbeceasca dintre oamenii destepti si cei si mai destepti. Nu cauta nici macar aprecierea pentru astfel de gesturi, pentru ca sunt suficienti de intelepti incat sa inteleaga ca aceste caricaturi de oameni nu sunt capabile sa le aprecieze gestul.Ne-am mai bate noi cu pumnii in piept ca sunt romani care aduc mandrie tarii prin diversele profesii de calitate pe care le presteaza in vest, daca nu ar mai fi profesorii acestia 'invizibili' si care, mai mult decat oricine, se rezuma la 'a face'?Dreptul la o programa mai buna si mai eficienta, precum si dreptul la o educatie mai bine finantata - este al societatii si nicidecum (doar) al profesorului. Ma intreb, asadar, nu cumva societatea asteapta cu mana intinsa ca tot profesorul sa gestioneze aceasta situatie berbeceasca?De ce sa (se) ceara profesorul spre un salariu mai 'respectabil'? De ce sa nu cerem noi statului sa ne permitem mai multi oameni de calitate in postura profesorului si sa ii castigam pe acestia in pofida unor alte meserii mult mai bine platite? Or vi se pare ca un stimabil profesor nu ar putea avea de asemenea o 'stimabila' slujba remunerata cu 'mai mult respect'? Ba chiar o face, renuntand din start sau pe parcurs la scoala. La scoala societatii, nicidecum la scoala personala, sa ne intelegem.In caz ca ati uitat, stimate boier de Cluj, permiteti-mi sa va reamintesc ca profesorul are cu totul alte indatoriri ca si profesie, nicidecum de gestionare, administrare, milogeala sau educare a celor mari.

mm

09.03.2015 22:18

Perfect adevarat ceea ce spuneti,oare acest mare om de Cluj, nu a avut si el niste bieti profesorasi din acestia pe care acum ii terfeleste cum ii vine la gura ???? Sau poate Dumnealui este unul dintre milioanele de locuitori ai acestei tari care sunt ceea ce sunt....doar prin efortul propriu, doar pentru ca sunt destepti, ca s-au instruit de pe Net, si pe la Mall....

Ariana

10.03.2015 13:35

Autorul articolului este, sigur, profesor, sătul de mediocritatea în care îşi desfăşoară activitatea, sătul să i se dea în cap oride câte ori încearcă să ridice ştacheta.

alexa

09.03.2015 18:10

Un ziar care se doreste a fi unul serios consider ca nu ar trebui sa publice articole in care se folosesc expresii de genul " si-o trag unii altora", "va dati la gioale" etc. Limbajul de mahala nu are ce cauta in presa ! Poate nici scoala nu mai este ce a fost, dar nici jurnalistii nu isi mai merita aceasta titulatura !

Ilas Cecily

09.03.2015 19:03

Minunat spus,R.R.!Dar de ce sa nu merit RESPECT?Mai ales pentru céi 30 de ani de predare efectiva a limbii engleze sau a limbii romane,fara pauze ,la toate nivelurile ,de la gimnazial/ primar pana la liceu sau chiar mai departe,la universitate,ca profesor asociat....Si nu ma voi opri aici...Ideea e ca invatatorul/profesorul merita tot respectul din lume!Macar ma straduiesc sa -i tratez pe CEI CARE VOR SA INVETE ,asa cum vreau si eu sa fiu tratata.Nu oblig pe nimeni sa ma iubeasca,dar sa fiu respectata,da!Macar atat.p

Elena

09.03.2015 22:58

Buna ziua. Cu tot respectul tin sa va spun domnule Florin ....de vorbe suntem buni toti. Vorbe frumoase sau mai putin frumoase gata sa suceasca si sa rasuceasca gandirea oamenilor. FAPTE !!! daca tot se gasesc atatea persoane sa ne critice sa ne tranteasca la pamant de ce nu se gandeste nimeni sa ne ridice?? Daca tot folosesti tonul acesta de superioritate si inteligenta....LUPTA ptr o schimbare!!! Ce zici? Cat timp ai predat la clasa? Cat timp ai petrecut alaturi de copii ? Cat ai inteles din viata lor? Ce vor acesti copii? Ce le ofera familia, societatea....prezentul? Nimic si de toate. Copiii au telefoane, tableta, haine la moda etc. dar nu au iubire, suport, siguranta. Unii dintre noi , profesorii, avem si noi copii si nu ne este usor domnule draga. Muncesc pentru elevii mei asa cum as vrea sa munceasca altii ptr copilul meu.  De ce atata dispret si inversunare ? Poti tu mai mult?! Atunci fa ceva! Eu sunt un simplu om...

Viorica

10.03.2015 10:53

II dau dreptate Elenei.... Sa nu generalizam. Nu toti dascalii sunt precum i-ati descris dumneavoastra. Din pacate, pe alocuri aveti dreptate. Lipsa motivatiei printr-un salariu corespunzator, a facut ca multi din tinerii cu chemare pentru cariera sa plece din tara...Pacat. Eram mai revolutionari mai demult in ceea ce priveste lupta pentru drepturile noastre... Acum, de cand cu dialogul surzilor, si cei cu spirit revolutionar s-au descurajat. Cata vreme nu se tine seama de pozitia cadrelor didactice de la catedra, care mereu fac propuneri pentru o noua curricula, manuale adecvate, orientare spre piata muncii, colaborare reala de sus in jos si invers cu ministeriabilii, iar licitatiile organizate in scopul alegerii celor mai bune manuale se vor face dupa alte citerii decat cele de competenta, asa vor merge toate. Si e drept ca mai sunt ca in orice padure si uscaturi in sistem, cu timpul se vor autoelimina. Vorbiti de respect? Da, trebuie sa ni-l cultivam cel de sine, cine nu-l are, dar si societatea...prea s-a invatat sa taxeze omul de la catedra nepermis. Avem noi legi care sa ne ofere protectie la diversele injurii care ni se aduc?! Nu prea... Multe mai trebuie reglate ca sa avem drag de munca noastra si mai ales ca aceasta sa nu fie in van! 

laura Secăreanu

10.03.2015 18:47

nu cumva toti oamenii mari ai tării, toti oamenii recunoscuti atat pe plan national cât si international, prin calitatile lor exceptionale, au fost şcoliţi de niste incompetenţi, asa cum îi numeşti dumneata! nu cumva si dumneata ai fost școlit tot de acesti incompetenti de profesori? sau te-ai nascut sa fii ceea ce esti? ar trebui sa-ti fie rusine pt asemenea afirmatii. avem rezultate exceptionale, recunoscute la competii internationale, ale elevilor nostri. aceeasi ele educati tot de niste incompetenti, cum spui d-ta. scoala romaneasca a fost, este si va fi la înălțime, chiar daca cardurile cadrelor didactice sunt aproape goale. sunt cadru didactic, sunt mandra de asta! daca ar fi sa-mi aleg acum drumul in viata, as face aceeasi alegere oricand. pacat ca unii ca d-ta, nu noi, arucam cu noroi in aceste minunate persoane, cadrele didactice. meritam salarii mari pt tot ceea ce facem, dar nu ne injosim cersindu-le. am incredere ca actualul presedinte al Romaniei, va da cadrului didactic statutul, salarizarea si conditiile pe care le merita, deoarece chiar merita asta. iar d-ta sa -ti fie rusinee! si d-voastra domnilor colegi care raspundeti cu like unei mari jigniri aduse !

simona ichim

10.03.2015 19:34

A generaliza in asa un fel cu privire la profesori, este ca si cum, pe baza acestui articol, as spune despre toti jurnalistii ca sunt niste incompetenti care cauta sa si atraga cititori prin instigare si nu prin documentare. Zau! Si sper sa se simta domnul jurnalist la fel de jignit cum m am simtit si eu, desi...ma indoiesc.

Pitc

11.03.2015 15:24

Elevilor si actualilor profesori li s-a spus ca nu tb. sa invete, adica sa acumuleze cunostinte, ci ca trebuie sa devina creativi. De la enormitatea asta incepe totul. Pentru ca sa fii performant, in orice domeniu, trebuie sa stii cat mai multe, deci sa inveti. Dar in Romania, elevii nu vor sa invete, iar profesorii nu vor sa-i invete pe elevii nerespectuosi si chiulangii (asta in cazul in care exista profesori care isi cunosc materia, care au luat mai mult de 5 la titularizare). Este un sentiment de zadarnicie, care incepe de la faptul ca elevul isi poate permite absolut orice.

Cris

11.03.2015 22:07

Din pacate genul acesta de articol nu face decat sa adanceasca starea de incultura promovata de 25 de ani de catre cei ce conduc aceasta tara prin intermediul mass media ,in dorinta de a creea o populatie indobitocita si usor manipulabila.

fost profesor

18.03.2015 16:57

Un cuvant tabu pe care nu-l pronunta nici o parte implicata in problema invatamantului este cel numit : PRIVATIZARECuvantul sperietoare care-i face,atat pe dascali cat si pe parinti si ziaristi sa amuteasca instantaneu,numai cand le vine in minte !Haideti asadar,dragi perinti,daca tot suntem in regimul capitalist (unde se stie ca nimic nu e pe gratis !) sa facem invatamant pe bani, cu taxe,si sa privatizam intreg sistemul educational.Se stie foarte bine doar,ca statul nu este decat :delasare,dezinteres,coruptie, durere-n cot ! De ce sa nu vrem PRIVATIZARE ?De ce sa nu oferim profesorilor salarii mari, concurenta profesionala reala pentru ele,si un management privat al institutiei de invatamant,deci eficient ,iar elevilor,sa le oferim o programa refacuta din temelii si un sitem adaptat la ce se cere pe piata muncii ???Pana nu se va face o PRIVATIZARE REALA SI TOTALA, a sistemului educational,problemele nu au cum sa fie rezolvate !Statul niciodata nu a rezolvat vreo problema in interesul oamenilor !!!

catalina

29.03.2015 13:11

Elevi - parinti - profesori.Atat? Dar ai cui sunt acestia? Unde e societatea civila care sa sprijine acest trio? Cati oameni au fost alaturi de revendicarile profesorilor? Pentru care 6% din PIB nu insemnau doar salarii. De ce mass-media nu sprijina NICIODATA aceste demersuri? Cine crede ca profesorii fac la ore ce doresc ei se inseala. Profesorii fac ce li se impune prin plan cadru, programa, orar. Educatia este a intregii societati . A pierdut din start pentru ca nimeni din afara sistemului nu a fost cu ea.

Vasile Flueraș

15.04.2015 16:38

Articolul cercetează efectele și cauzele secunde, fără a cerceta  cauzele prime ale acestei tragedii naționale: educația.Există dascăli născuți și dascăli făcuți. Cu toate acestea, salarizarea trebuie să ofere confort material și liniște pentru a te putea concentra pe ceea ce trebuie să faci, indiferent dacă ai vocație sau nu. La un salariu bun, patronul (privat sau statul/societatea) poate avea pretenții la performanțe, altminteri, ba. Salarizarea trebuie să se facă în funcție de valoarea socială a muncii, iar educația și sănătatea sunt temelia unui popor. Salarizarea se leagă însă de investiția în educație. A investi în educație însă fără politici educaționale și oameni de concepție care să-și formeaze oamenii de execuție, înseamnă bani aruncați pe „apa sâmbetei”. Pentru prietenul meu Marian Staș am sintetizat următoarele exemple de  legate de politici educaționale reușite.Țările din Asia de Sud-Est sunt un exemplu de ceea ce înseamnă conștiință națională, seriozitate și profesionalism atunci când au mizat intens pe educație și au reușit. Sigur, aceasta a însemnat cheltuieli enorme prin care s-a asigurat o instrucție universală marcată de o calitate autentică, precum și de o reorientare a programelor spre latura aplicativă a cunoașterii concretizată în tehnologii și științe exacte. Mulți specialiști consideră că exemplul Coreei de Sud a fost posibil datorită îmbunătățirii capacității sociale de a absorbi economii industriale avansate. Astfel, de la un procent de analfabetism de 80% în 1945, Corea de Sud a reușit până în 1964 să aibă analfabetism zero, ceea ce a permis crearea unei resurse umane capabilă de instrucție rapidă la locul de muncă în condițiile unei cereri de forță de muncă semicalificată în anii ’60. Toate țările din regiune, Taiwan, Singapore, au urmat modelul japonez în planificarea educației și în procesul de industrializare. În toate aceste țări, învățământul a fost puternic planificat și administrat de o puternică administrație centrală având drept obiectiv nevoile reale de industrializare și dezvoltare economică generală a țării lor. Singapore, slab dezvoltat în momentul dobândirii independenței a devenit „tigrul asiatic” printr-o exemplară solidaritate națională. Astfel, politicile au fost rezultatul viziunii liderilor politici în ceea ce privește locul țării lor în lume și a evaluării contextului economic, politic și social intern și international. Pentru fiecare etapă din evoluția economică, organizarea sistemului avea drept obiective acoperirea necesarului de resursă umană pentru sectoarele economice prioritare. Extraordinara dezvoltare nu ar fi fost posibilă fără conștiință națională, fără tenacitatea unei autentice elite politice care a putut lua decizii independente de interesele deținătorilor de capital, de sindicate și cu sprijinul unei birocrații de stat eficiente și puternice în favoarea țării și a poporului. Se pare că spusa lui Aristotel că rolul politicienilor este acela de a aduce fericire oamenilor poate fi o realitate. Din nefericire, orice asemănarea cu realitatea românească este întâmplătoare. 

Adauga comentariu