Din oras

De câte lacăte e nevoie să se dărâme podul Elisabeta? „O prostie! Primăria ar trebui să le dea jos”

Undeva prin 2015, Primăria din Paris a decis să dea jos lacătele de pe Podul Artelor, supranumit podul îndrăgostiților. Peste 1 milion de lacăte ce cântăreau aproximativ 45 de tone au fost tăiate, pentru a evita prăbușirea podului. Turiștii au fost dezamăgiți, însă siguranța cetățenilor a primat. 

Undeva la 1900 kilometri depărtare de Paris, la Cluj-Napoca, oamenii au împrumutat obiceiul francez și au umplut podul Elisabeta cu lacăte. Momentan, sunt câteva mii, însă în câțiva ani (dacă lumea continuă să își declare dragostea prin lacăte) ar putea exista un risc iminent al prăbușirii podului.

De unde a început nebunia lacătelor? 

Lacătul legat de pod a devenit simbol al iubirii dintre două persoane. De unde a început, însă, întreaga nebunie? Aparent, dintr-un orășel din Serbia, Vrnjacka Banja. Conform legendelor, înainte de Primul Război Mondial, doi tineri s-au îndrăgostit și se întâlneau în fiecare noapte la podul Most Ljubavi. Din păcate pentru fată, bărbatul ei a plecat în război și s-a îndrăgostit de alta. Astfel, iubita de acasă a murit de supărare. De atunci, spune legenda, femeile din sat scriu numele iubitului pe un lacăt și îl leagă de pod în speranța că iubitul se va întoarce la ele.

Se poate prăbuși podul Elisabeta?

Podul Elisabeta a fost consolidat în 2011. E un pod pietonal, fără încărcătură extremă, însă e un pod vechi de peste 100 de ani. Am discutat cu inginerul Emil Popa (unul dintre cei mai apreciați experți în poduri din Cluj-Napoca) despre pericolul prăbușirii podului, dar și despre această tradiție a lacătelor pe pod. Inginerul susține cu tărie că lacătele ar trebui date jos de pe pod, cu toate că în acest moment nu afectează structura (desigur, acest lucru s-ar putea schimba în viitor). Preventiv însă, e o practică recomandată.

„Consider aceste lacăte o prostie, ar trebui date jos. În primul rând estetic, arată urât, mai apoi e un obicei împrumutat dintr-o altă țară, nu ne caracterizează ca popor. Eu cunosc oameni din Primărie, când voi fi întrebat le voi spune același lucru, să fie date jos! Dacă le tai jos toate, poate oamenii vor fi mai reticenți să pună alte lacăte”, a punctat Emil Popa.

Despre riscul prăbușirii nu se pune problema deocamdată, însă e un lucru de luat în considerare în viitor: „Momentan sunt puține lacăte, sute, mii de lacăte, la Paris erau 1 milion și multe tone. Podul Elisabeta poate susține aproximativ 1.5 tone – 2 tone pe metru liniar”. 

La un simplu calcul, un lacăt are între 50 și 100 de grame. În acest moment, putem estima o încărcătură de aproximativ 200 de kilograme (la aproximativ 3000 de lacăte). În câțiva ani, la câteva mii de lacăte distanță, situația s-ar putea schimba în rău pentru siguranța cetățenilor.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *