Day 15, o tristețe de proiect care toacă 60.000 lei din bugetul local pe lipit afișe în locuri interzise

Asociația PLAI – Laborator de Analiză, Inovație și Experiment a primit anul acesta 60.000 lei din bugetul local pentru derularea proiectului Day 15. Acesta este un proiect care a început în 2015 pe vremea când Cluj-Napoca a fost Capitală Europeană a Tineretului. Încă de la început, activitățile din acest proiect au fost niște tristeți micuțe, făcute doar să fie făcute și să mai toace niște unii ceva bani de la bugetul local în numele promovării orașului. De exemplu, în 2015 Turnul Pompierilor a fost iluminat frumos, frumos; un zid de pe strada Constanța a fost decorat cu floricele din hârtie; alte floricele din hârtie au fost trântite prin zonele verzi din oraș; în autobuze au fost lipite stickere cu citate celebre etc etc. Cam astfel de idei sunt create în cadrul Day 15.

day 15 2015

Dacă la început, Day 15 a fost derulat de Federația Share, acum a intrat în sarcina asociației PLAI. Reprezentanții acestui ONG au depus cerere la Primărie pentru obținerea de finanțare, proiectul a fost aprobat și așa s-au alocat 60.000 lei pentru tot felul de acțiuni mici și neînsemnate, care să aibă loc anul acesta. 

Dacă v-ați imaginat că ideile alde coordonatorilor s-au îmbunătăți în trei ani, v-ați înșelat. Acum, parcă sunt și mai penibile. Tot orașul a fost împânzit cu afișe despre cât de bine și de frumos este să trăiești în Cluj-Napoca. 

Iată câteva mostre de astfel de afișe: 

afise day 15

afise day 15

afise day 15

afise day 15

Tematica din acest an este cel puțin bizară. Așa zise afișe publicitare sunt lipite în oraș, peste alte afișe publicitare, multe dintre ele în locuri în care afișajul este interzis. 

„Vreme de 15 zile, bună sau rea, începând cu ziua centenară a României Clujul își invadează propriul spațiu publicitar și se mândrește cu ce este. Prin câteva mesaje adresate tuturor cititorilor. În cărți, în stele, în cafea, în palmă și-n viață.
Tu cu ce te mândrești că #estiîncluj? Folosește hashtagul ca pe un megafon.
Atenție, acesta nu e un concurs, dar s-ar putea să aveți de câștigat. Vă dorim implicare plăcută. Day15 e despre acțiuni simple. Desfășurate în spațiul public Cluj-Napoca. Adresate oricui. Transmise prin mesaje simple care încurajează implicarea. În comunitatea clujeană. Prin conștientizarea și prețuirea grupului. A orașului. A țării. A lumii. A universului. Cu tot ce se întâmplă. Cu tot ce ar trebui să se întâmple. În jurul nostru. Ca indivizi. Ca prieteni. Ca români. Ca cetățeni ai pământului. Pentru că avem nevoie de activaaaaare. Și de declanșaaaaare. Pentru că suntem clujeeeeni”, așa își prezintă Day 15 acțiunea din acest an.

day 15 afise

Și iată care este motto-ul acestei acțiuni derulată de Day 15: 

„La un secol de România, Clujul parcă întinerește. Are muzică bună în orice cafenea și patiserie, lumea stă după lucru la povești pe trotuare în fața barurilor, se cântă pe stradă, se iese la jogging, picnic și hămăceală în parc, nu se mai parchează pe pistele de bicicletă, iar 90% dintre stăpâni strâng după cățeii lor, cu pungulița. Și aproape că nu mai faci diferența între taxi și ride sharing. Oamenii se înțeleg indiferent că vorbesc română, maghiară, franceză sau engleză, multiculturalismul a dizolvat interetnicul și, deși nu are deschidere directă la mare, Clujul face valuri. Și multe festivaluri. E ancorat în prezent, it’s happening now, e Live. Și oricum ar fi, Clujul e în România. Iar tu #eștiîncluj”. 

Ne întrebăm în care Cluj-Napoca trăiesc inițiatorii Day 15? Un oraș al viitorului, un oraș dintr-o lume virtuală creată de ei? Pe pistele de biciclete se parchează în draci. Trebuie doar să ieși jumătate de oră în oraș și să fii atent la tot ce se întâmplă în jurul tău. Pistele de biciclete încep nicăieri și se termină nicăieri, ghiolbanii parchează într-o veselie pe piste. 

Dacă 90% din stăpâni strâng rahatul de câine, atunci de ce este plin pe noroc prin parcuri, zone verzi și trotuare? Și dacă tot suntem la acest capitol, pe când Primăria va face adevărate locuri de joacă pentru câini? 

Așa că haideți domnilor, doamnelor și domnișoarelor de la Day 15 să mai terminăm cu mândria de a fi clujean promovată fără un suport real. 

Adauga comentariu