In vizor

Daca s-ar face cladiri de 20 de etaje la Cluj, dotarile pompierilor nu ar face fata. Ar fi nevoie de autospeciale de 1,5 milioane de euro

In caz de incendiu, echipajele de urgenta pot urca 10.40  metri cu scari, iar presiunea apei din furtunuri ar putea ajunge pana la 30 de metri. Se mai poate adauga si indemanarea si tehnicile invatate de pompieri la cursuri, insa tot nu ar fi destul pentru cladirile care incep sa se inalte in Cluj-Napoca. Un cost aproximativ pentru o autospeciala de nivel mediu ca performante este de aproximativ 500.000 de euro si ar trebui achizitionate cel putin trei.  

In momentul de fata, in dotarea Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta (ISU) CLuj exista doua autospeciale de salvare si interventie de la inaltime, la Detasamentul Pompieri Cluj-Napoca, respectiv Detasamentul de Pompieri Dej.

Acestea au ca parametri tehnici atingerea unei inaltimi de 32 de metri, insa nu pot fi utilizate la interventii, deoarece nu mai prezinta siguranta din punct de vedere al exploatarii si au depasit durata de exploatare de cativa ani”, au precizat reprezentantii institutiei, pentru Ziar de Cluj.

“In functie de caracteristicele obiectivului si locul unde se manifesta un incendiu, se poate actiona practic la orice inaltime prin realizarea unor dispozitive de stingere pe caile de acces (scari interioare sau exterioare), in principiu cu furtunuri de inalta presiune, insa timpul de realizare a acestora si efortul personalului care intervine difera in comparatie cu utilizarea unor mijloace mecanice, iar unul dintre principiile interventiei de stingere pentru a avea eficienta, este acela de a actiona la aceeasi inaltime sau pe un plan superior fata de cel la care se manifesta incendiul”, au aratat acestia. 

De asemenea, acolo unde este posibil, se poate actiona pentru stingere folosind autotunurile din dotarea autospecialelor, inaltimea de refulare in plan vertical fiind de pana la 30 metri.

Pentru salvarea unor persoane de la etajele cladirilor, atunci cand nu se pot utiliza scarile interioare sau exterioare, se utilizeaza alte tipuri de scari, cele culisabile, scari de imperechere sau scari de fereastra, precum si alte dispozitie si tehnici de salvare.  Inaltimea maxima pe care o poate atinge o scara culisabila este de 10.40 metri. Scarile manuale din dotare pot fi utilizate si pentru amplasarea dispozitivelor de interventie.

“Au existat interventii la care am fost nevoiti sa adaptam si sa improvizam, pentru ca in meseria de pompier trebuie sa gasesti solutii in orice situatie si de cele mai multe ori situatiile sunt imprevizibile, de cele mai multe ori nu ai timp sa stai sa analizezi foarte mult posibilitatile sau efectiv nu ai prea multe posibilitati la indemana”, arata oficialii inspectoratului clujean.

Cu toate acestea, mai este nevoie de investitii.  

“Pentru ca actiunile noastre sa aiba eficienta maxima, este necesara dotarea cu autospeciale de salvare si interventie la inaltime, cel putin trei, si, in acest sens, institutia noastra face demersuri pentru achizitionarea unor astfel de mijloace, al caror pret variaza in functie de performantele tehnice ale autospecialei si de faptul ca acesta este stabilit in conditii de licitatie conform procedurilor. Un cost aproximativ pentru o autospeciala de nivel mediu ca performante este de aproximativ 500.000 de euro”, au precizat reprezentantii ISU Cluj. 

La inceputul acestui an, cele mai vechi autospeciale aflate in dotarea Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Cluj erau din 1974, iar cele mai noi intrasera in parcul auto al institutiei anul trecut. Relicva parcului auto al ISU Cluj este o autospeciala de interventie cu apa si spuma din 1974, urmata de autospecialele de interventie cu pulbere din 1979 si 1980. ISU Cluj are si o motopompa din 1960, alaturi de una din 2006. Cea mai veche ambulanta e din 2005, iar cea mai noua din 2012.

Foto: monitorulcj.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *