In vizor

Cum te "amendeaza" noul Cod Rutier

Noul Cod Rutier face victime colaterale. Nu este vorba doar de cresterea amenzilor de circulatie sau de dosarele penale deschise mopedistilor fara permis, in conditiile in care permise specifice acestei categorii nu se emit inca. O alta categorie de cetateni afectati de normativul proaspat adoptat este cea a cursantilor care au incheiat scoala de soferi, insa nu au apucat sa dea examen si valabilitatea scolarizarii le expira.

Bani pierduti, in asteptarea normelor

Asa cum ne-au obisnuit guvernantii, normele de aplicare a legilor apar la mult timp dupa adoptarea normativelor. Noul Cod Rutier a intrat in vigoare in 19 ianuarie, iar metodologia aferenta se lasa inca asteptata. Astfel, multi cursanti se gasesc in situatia in care au platit scolarizarea, au terminat cursurile,  dar acum nu mai pot da examenul.

“Nu putem face inscrieri sau pregatiri  pentru categoria A. Am primit o instiintare in 16 ianuarie de la Autoritatea Rutiera Romana sa sistam inscrierile, asa ca totul este blocat, nu putem face nimic. Este nedrept fata de cei care s-au inscris inainte de aceasta data, au ramas cu scoala facuta si nu au avut cand sa dea examenul. Scolarizarea are valabilitate un an si multora le expira. Cred ca cei care s-au inscris pe timpul vechiului cod trebuiau sa aiba posibilitatea sa dea examenul pe acel sistem“, a declarat pentru Ziar de Cluj Cristian Mathe, directorul scolii de soferi Auto Rally.

Si cei carora nu le vor expira dosarele pana la aparitia normelor metodologice si deblocarea examinarilor au mari sanse sa trebuiasca sa mai scoata bani din buzunar pentru ore suplimentare de condus.

“Au cheltuit banii, au fost pregatiti pe vechiul sistem, si vor da examenul pe noua lege. Este foarte posibil sa trebuiasca sa se pregateasca in plus”, considera Nicolae Chereches, directorul scolii de soferi Rodna.

 3 ani de asteptare pentru permis

Probleme mari ridica si cresterea limitei de varsta la categoria C, pentru camioane, de la 18 la 21 de ani si de la 21 la 24 de ani la categoria D, pentru autobuze.

“Am platit scoala in octombrie pentru categoria C+E, am dat sala in ianuarie pe 10 si ar fi trebuit sa dau examenul pe 25 ianuarie si nu se mai poate. 30 de milioane, cat m-a costat scoala, se duc aiurea”, scrie Stefan pe un site de profil.

“Sunt multi care si-au platit si au facut cursurile pentru categoria C si acum nu mai pot da examenul, trebuie sa astepte trei ani, sa faca 21 de ani, iar scoala e valabila doar un an. Au dat 1.500 – 1.600 de lei pe cursuri si sunt bani pierduti. Daca traiam intr-o tara normala, trebuia sa se dea un termen pana la care sa se poata examina cei care au terminat scoala si noua lege sa se aplice pentru cei inscrisi acum. Dar guvernantii nici nu isi pun problema de ce efecte are o astfel de lege asupra populatiei”, a explicat Chereches, directorul scolii Rodna.

 

La scolile clujene, tarifele pentru categoria A sunt in jur de 4-500 de lei, iar pentru categoria C ajung si la 1.700 de lei.

Ce se poate face?

Specialistii dau dreptate cursantilor din punct de vedere juridic. Mirel Ionescu, avocat al Baroului Cluj spune ca legea nu se aplica retroactiv. De asemenea, avocatul Sergiu Bogdan spune ca legea trebuie sa stabileasca dispozitii tranzitorii pentru astfel de cazuri.

„Daca e lege, e complicat, dar daca exista in normele de aplicare o prevedere prin care se spune  ca acele cursuri nu vor mai fi valabile,  Hotararea de Guvern fiind act administrativ, poate fi atacat in instanta si poate fi declarat nul. Trebuie vazute normele de aplicare”, a precizat Bogdan.

 

Foto: soferulvip.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *