Cum si-au furat Jobenul. Patronii localului isi aroga pe nedrept meritele pentru designul localului care a facut valuri in intreaga lume

Este, cu siguranta, cel mai cunoscut pub din Cluj-Napoca. E cel mai mediatizat local din Transilvania, dar ascunde o poveste pe care putini o cunosc. Joben Bistro, primul si singurul pub din Cluj-Napoca ce se afla printre cele mai spectaculoase localuri din lume, a atras atentia presei internationale, fiind in top-ul celor mai atractive pub-uri din lume, imaginea lui fiind publicata in diverse reviste de specialitate. Imagine care, putini stiu, a fost creata de doi designeri din Cluj-Napoca, Zoltan Zelenyak si Alexandru Tohotan. Numele lor nu apar, insa, in nicio declaratie data de managerii sau proprietarii localului. Pentru ei, designerii de la 6sense.ro nu exista, asa cum nu a existat nici munca lor de aproape 6 luni in realizarea unui proiect ce a facut inconjurul lumii.

Multa lume ne intreaba unde facem toate aceste lucruri. Noi in spate avem un depozit mare pe care ulterior am vrut sa-l folosim pentru bar, dar ne-am dat seama ca avem nevoie de un atelier, si acolo cream absolut tot ce se poate vedea in local. Avem trei baieti care ne ajuta si care dau viata ideilor noastre, impreuna cu noi”, a fost declaratia data de Andreea Boanfa, PR-ul localului manageriat de Vig Norbert, la cateva luni de la deschidere, pentru ziuadecj.realitatea.net.

Cei trei baieti au fost doar doi

Doar ca ei nu au dat viata “ideilor noastre”, ci sunt cei care spun au creat ideile de la bun inceput. Zoltan Zelenyak si Alexandru Tohotan nu doar ca au lucrat luni bune la designul pub-ului, dar spun ca au depus si munca fizica atunci cand ideile lor au inceput sa prinda viata. Iar acest lucru e dovedit de pozele facute in timpul lucrarilor in desfasurare.

Noi am facut conceptul, design-ul 3D, schite, documentatie si partea de manopera. Am muncit fizic trei saptamani in pub, le-am zis fiecaruia in parte ce sa faca. Am cumparat obiecte vechi de pe Oser, am taiat metale si lemn. Am cumparat pistol de lipit, cositor si surubelnite si munceam alaturi de barmani, pe care i-am mentionat in echipa de colaboratori, pentru ca si ei au muncit. Norbert (proprietarul localului n.r.) a facut vreo trei obiecte singur, printre care un cap de caprioara. Atat. Iar acum spune ca toata ideea a fost a lui”, mai spun designerii.

Acestia sustin ca ei sunt cei care, de fapt, au scris textul pe care managerul pub-ului si l-a insusit si l-a pus pe site-ul localului, la categoria “Despre noi”:

Credeati ca timpul curge ireversibil? Ei bine, puteti sfida legile timpului la Joben Bistro, un loc magic in care te poti intoarce in universul fascinant al romanelor lui H.G.Wells si Jules Verne. Initial pubul a fost gândit in maniera industrial design, insa obiectele aparent insignifiante, abandonate, practic ” junkuri”, ne-au facut sa ne dam seama care ar fi designul cu adevarat potrivit pentru acest spatiu.

Ludicul si-a facut loc in imaginatia noastra, indemnandu-ne sa ne jucam cu obiectele, texturile si mai ales cu lumina ambientala. Astfel, incet am deviat spre steampunk, stilul care si-a pus amprenta asupra acestui loc, insufletindu-l, facand posibila intoarcerea in timpuri fantastice”.

Mai mult, ei spun ca managerii de la Joben nu s-au oprit in a le fura munca intelectuala, ci au continuat sa isi insuseasca inclusiv munca propiu zisa.

Cand Andreea Boanfa, PR-ul Joben, a inceput sa declare in presa ca ea alaturi de Vig Norbert, proprietarul  localului, au fost “doi oameni cu viziune si initiativa” si ca “ Norbert, impreuna cu trei prieteni, au dat viata obiectelor de decor regasite in Joben”, Zoltan si Alexandru munceau deja la proiectul pentru Submarine Pub, care are acelasi proprietar - Vig Norbert - si acelasi purtator de cuvant - Andreea Boanfa. Atunci au decis ca vor inceta colaborarea cu cei doi. Dar proiectul pentru “submarin” fusese deja trimis.

Al doilea local cu design insusit

La “Submarine Pub” am observant ca au inceput sa mearga pe aceeasi reteta de creatie proprie: “Locul are o forma sferica, de aici a plecat si ideea. Forma sferica da forma de submarine" conform PR-ului Andreea Boanfa. Deci a fost ideea lor, nu a noastra. Si la Submarine au preluat pozele noastre cu watermark de pe site, le-au sters watermark-ul si si-au pus logo-ul peste, apoi le-au postat pe Facebook si le-au dat unor site-uri de stiri”, mai declara cei doi.

Andreea Boanfa: “Unde ati aparut voi pana in momentul in care ati dat de Norbi? Cu ce v-ati remarcat voi pana acum? Cu nimic!”

Acesta a fost raspunsul pe care PR-ul pub-ului Joben l-a trimis celor doi designeri in momentul in care acestia au cerut explicatii pentru pozele si ideile furate. Pentru Ziar de Cluj, Boanfa a spus ca designerii de la 6thSense nu au muncit mai nimic la conceptul “Joben”. Iar acum, cei trei prieteni care au muncit cu Vig la "Joben" s-au transformat in sapte prieteni.

In afara de faptul ca au facut niste schite minuscule, nu au nicio legatura cu localul. Au facut cinci schite – un scaun, un semi bar, un corp de iluminat si o bolta, facute din creion. Localul e facut in totalitate de Norbert Vig, care e si proprietarul, cu o echipa de alte sapte persoane. Am colaborat, pentru masuratori, cu cei de la Nado, nicidecum cu 6thSense”, a declarat Boanfa.

Ce fac ei acum e furt intelectual. Nu, nu ei sunt cei care au facut designul, nu ei s-au gandit la asta. Au apelat la o firma specializata, care s-a gandit si a performat. Afacerea lor e bazata si crescuta pe ideile altora, pe ideile noastre”, au declarat cei doi designeri de la 6thSense pentru Ziar de Cluj.

In portofoliul lor  sunt insirate locatii cu greutate, printre care Regionala CFR, Club Bamboo, Cofetaria Pralina, si Club Queens, Club The One sau terasa UpTown.

De 24 de ani, doar asta facem. Am urmat un liceu de arte plastice si o facultate cu aceeasi specializare. Iar astazi am ajuns sa fiim niste “baieti” care “i-au ajutat”, incheie cei doi.

Comentarii

giga georgel

26.05.2015 17:57

Nu va lasati! Luptati pana la capat! NISTE JEGOSI norbert si boanfa. 6th-sense e o firma de notorietate cu peste 10 ani experienta si sunt foarte talentati. Spun asta doar din analiza lucrarilor de pe site-ul lor. BOICOTATI JOBEN SI SUBMARINUL!

Salut

28.05.2015 01:46

:))) bate-ti coasa closetule :))

Tibi

26.05.2015 18:14

Imi pare rau pentru cei de la 6th Sense dar pe langa facultatea de arte plastice si celelalte, trebuiau sa faca si una de stiinte economice sa stie sa faca un contract, nu pe urma sa se planga de faptul ca li s-a furat intelectul. Daca era o firma specializata cu 24 ani in domeniu, si voiau drepturi intelectuale atunci contractul trebuia sa aiba macar un paragraf in acest sens...

Norbert

26.05.2015 18:33

Este pentru prima data cand citesc un ziar (online) cu adevarat echidistant. Felicitari!!! Cat despre subiect ar fi multe de zis dar nu merita atentia noastra acei "patroni"

Daniel

29.05.2015 12:04

esti un cacanar cu barul tau cu tot. jegosule

coro

26.05.2015 19:11

Rusine,  "patroni" de 2 lei!

Florin Muresan

26.05.2015 19:56

Nu disperati. Doi parveniti de patroni care vor face bani o vreme apoi nu m-as mira sa isi falimenteze afacerea tot din cauze asemanatoare.Avand aceste lucrari in portofoliu voi va puteti gasi oricand de lucru in design, in schimb dansii nu. Urmatorul intreprinzator va apela la voi.

Soren

26.05.2015 21:11

Bravo voua, ati ajutat la 2 chestii mishto, bucurati-va !

Silvana

27.05.2015 07:15

Mai Andreea draga...esti ceva bucuresteanca de doi lei?

Vlad Prodan

27.05.2015 17:31

Ce nu pricep eu e, totusi, care-i problema? Tipa de PR vinde o poveste, patronului localului i-a placut cum lucreaza baietii si i-a chemat din nou, pentru inca un proiect. Daca eu, ca designer, fac un proiect pentru un client, un proiect pentru care iau niste bani, ca nimeni nu-i prost sa lucreze pe gratis, eu am vandut proiectul respectiv. Proiectul e al clientului, n-are decat sa zica ca i-a venit ideea stand pe wc sau puscand seminte in spatele blocului, e al lui, face ce vrea cu el. Cand vrei merite, sponsorizezi un proiect, il faci gratuit, mai dai ceva de la tine, si toata lumea stie ca tu l-ai facut si e meritul tau, ca sa ai alti clienti ulterior, de pe care sa castigi.

lucian

28.05.2015 08:51

Daca tu pictezi un tablou pe care ulterior o sa mi l vinzi,al cui e tabloul?

Vlad Prodan

29.05.2015 15:56

Background-ul meu e in publicitate, nu in arta, dar la noi cam asa functioneaza treaba. Cazul cu designul nu a fost unul fictiv, eu sunt designer grafic.

Anton Carpaţi

16.06.2015 15:07

Vlade, ce-ai spus tu acolo cam este o aberaţie - persoana căreia-i cesionezi drepturile de autor nu-ţi poate nega acreditarea muncii tale decât dacă ai semnat un contract care să specifice în mod expres acest lucru. Şi asta ţi-o spune alt designer grafic.

Feldioreanu Paul

28.05.2015 12:42

Pai nu prea, ca nu vorbim de parchetari sau fainari sau zugravi aici. Si nu sunt niic doi baieti care fac ciubucuri, e vorba de o firma consacrata de amenajari interioare aici, du-te sa vezi ce portofoliu au. Este vorba de proprietate intelectauala, e ca si cum tu ai cumpara un CD si te-ai apuca sa povestesti ca tu ai scris muzica. Da, CD-u e al tau, faci ce vrei cu el, muzica de pe el insa este proprietatea intelectuala a artistului, casei de discuri, etc. Ideea ca trebuie sa prestezi munca gratuita pentru a avea d

Claudiu

27.05.2015 19:35

Daca designerii au fost platiti ca sa fava designul si munca, nu vad de ce ar trebui sa fie numiti ? Daca pubul ar fi iesit foarte urat, si ar fi fost criticat pt design, ar mai fi dorit ei sa fie scosi in fata ? :) E chiar simplu - ei au fost contractati si platiti sa faca o munca - proprietatea muncii si conceptului a devenit a celor care au platit. Articolul acesta pare mai degraba o reclama ascunsa la agentia de design...   

Irina

28.05.2015 01:18

@ Claudiu si @ Vlad Prodan: Asta e ca si cum ati spune ca, daca doctoratul meu a fost finantat prin fonduri europene, teza de doctorat apartine finantatorilor, nu mie. Incredibil.

Vlad Prodan

29.05.2015 15:54

Multe Universitati au drepturile intelectuale pe tezele de doctorat ale studentilor. Verifica-ti contractul de studii, poate o sa ai o surpriza...

Claudiu

28.05.2015 01:50

Buna exprimare !

alexandra

28.05.2015 10:28

Pai si Annie Leibovitz face pictoriale pentru Vogue, dar revista nu si-a insusit drepturile pentru ideile ei. La fel e si aici. E de bun simt sa creditezi creatorul.Daca ar fi iesit urat designul localurilor, numele designerilor ar fi fost primele publicate... 

oana

27.05.2015 22:29

una e sa faci o "poveste de PR" si alta e sa inventezi una fara baze reale. adica daca ai o cofetarie nu e ok sa zici ca la ea au lucrat, sa zicem, copiii din africa pentru a crea o poveste emotionanta si ca sa vinzi tu prajituri. bineinteles, nu e obligatoriu sa precizezi numele firmei, dar nici sa furi meritul cuiva. e periculos sa pui asa problema. reclama ascunsa? :) hai, no... 

micha

28.05.2015 07:42

Asa au procedat mereu. Exista o karma , ei si-ai construit fericire pe nenorocirea altora si ii ajunge din urma. Pe langa acesti doi designeri , au mai nenorocit ei pe multi, dar timpul este mut " tace si face" si totusi nu asa mut precum si-ar fi dorit ei, Parvenitiiiiiiii

Evelyna

28.05.2015 09:11

Aici este o mare diferenta pe care se pare ca multi nu au capacitatea de a o vedea. Una este sa prestezi un serviciu pentru care sa fii platit si un alt aspect foarte diferit este ca persoanele care te platesc pentru acest serviciu sa-si asume drepturile de autor asupra muncii respective. In plus, daca domnul Norbert Vig ar fi avut toate ideile proiectului singur, de ce ar fi fost nevoie sa angajeze designeri? Doar a presupus o cheltuiala in plus? In fine, problema este aceea a furtului de proprietate intelectuala si este cat se poate de reala. Sa dam un exemplu simplut: Ionel cumpara o carte de poezii de X-ulescu. Desi volumul pe care l-a cumparat ii apartine lui Ionel, poeziile din volum sunt tot ale lui X-ulescu. Cam asa stau lucrurile si in cazul asta. 

Evelyna

28.05.2015 09:23

Se pare ca de prin 2012 acest PR se ocupa cu dezinformarea publicului, vorbind despre alt design realizat tot de cei de la 6thsense pentru clubul The One, design pe care i-l atribuie unui alt designer "Andrei". https://www.youtube.com/watch?v=LHaxPVULVU4&feature=youtu.be&t=3m10s (de la minutul 3:14) 

Mik

13.12.2016 21:55

Eu am vazut mai multe articole pe net, in romana si engleza, unde se spune clar ca ideea este a celor de la 6thsense, inclusiv numele lor. Lumea stie cine a fost cu ideea...acuma patronii pot sa spuna orice, adevarul e clar. Pe viitor, insa, le recomand celor care fac design, sa faca niste contracte mai clare, ca sa nu mai existe dubii.

Adauga comentariu