Din oras

Cum se pregateste Clujul pentru Youth Capital 2015

In anul premergator celui in care Clujul va fi Capitala Europeana a Tineretului responsabilii proiectului nu isi pot permite sa stea pe tanjala. Ochii Europei sunt atintiti pe Cluj inca din acest an, iar pentru a transforma orasul in “cel mai important pol si cea mai atractiva destinatie de tineret din Centrul si Sud-Estul Europei”, mai sunt multe de facut. Asa ca, daca in 2013 in cea mai mare parte s-a marsat pe crearea unui nivel ridicat de constientizare la nivelul retelelor de tineret si ale institutiilor de marca europene si nationale (chiar daca in unele cazuri s-a inceput de la punctarea Clujului pe harta), in 2014 responsabilii proiectului scot artileria grea. Anul acesta vor avea loc mult mai multe evenimente, menite sa trezeasca apetitul pentru ceea ce va avea loc in 2015. De asemenea anul acesta este cel in care tot mecanismul de functionare a Youth Capital trebuie pus la punct.

 

“2014 este desigur un an crucial. Obiectivul nostru este ca pana pe 19 noiembrie 2014 mecanismul de functionare, coordonare a capitalei sa fie setat la capacitate maxima. 19 noiembrie este ziua zero a Adunarii Generale a Forumului European de Tineret, eveniment gazduit de Cluj-Napoca, trebuie sa fim pregatiti sa primim cei mai reprezentativi lideri de tineret la nivel european”, a declarat Andras Farkas, directorul executive al Federatiei Share, cea care este responsabila de pregatirea si implementarea programului Youth@Cluj-Napoca 2015 (Capitala Europeana a Tineretului).

Pana in noiembrie sunt, insa, multe alte lucruri de pus la punct: planurile de comunicare integrata, campaniile de promovare sau ghidurile de parteneriat.

“Imaginati-va procesul de pregatire ca si o campanie de publicitate: prima data trebuie sa creezi un anumit nivel de constientizare intre acei stakeholderi, organizatii si institutii locale, nationale si europene, care pot fi co-creatorii capitalei. Creezi retele, explici cadrul, filosofia capitalei. Dupa aceea, impreuna cu ei in 2014 trebuie sa incepi sa „produci”, adica sa planifici si sa organizezi evenimente, faci publicitate catre „consumatorii finali”, care pana in 2015 trebuie sa fie convinsi de faptul ca locul lor este in Cluj. Daca ar fi sa enumeram cateva cifre, putem spune ca avem discutii si planificari avansate cu peste 120 de organizatii, institutii si companii (o companie poate fi de asemenea organizator de evenimente in spiritul Capitalei Europene a Tineretului). Avem in planificare deja aproximativ 300 de actiuni, proiecte in parteneriat. In aceeasi masura credem ca a venit timpul sa revenim catre public si sa-I incurajam sa se implice, sa participe, sa incepe sa intre in atmosfera capitalei”, a subliniat Farkas.

Pentru acest an Federatia planuieste peste 100 de activitati, “reintoarcerea la public” devenind din nou un obiectiv prioritar, necesar pentru a facilita crearea atmosferei de Youth Capital.

Parteneriat cu Microsoft

“Intre parteneriatele generaliste care privesc procesul de pregatire si implementare ca si un intreg, dorim sa mentionam prima contributie confirmata de peste 330.000 euro din partea Microsoft prin asistenta specifica de management a sistemelor informationale. Putem sa spunem ca avem software curat pentru capitala (ca si raspuns la imaginea Romaniei in ceea ce priveste piratarea), dar mult mai mult, avem acel sistem informational de management, care ne permite conectarea reala a mai multor sute de organizatii, echipe de proiect, voluntari. Cred ca nici acum nu ne putem imagina, cat de mare este valoarea reala a acestui parteneriat”, arata directorul executiv al Federatiei.

Farkas mai dezvaluie ca s-a confirmat si parteneriatul prin consultanta cu AAM Group, compania care a asigurat consultanta si pentru Pecs 2010 Capitala Culturala Europeana. De asemenea sunt in derulare negocieri cu alti sponsori mari.

“Per total valoarea estimata atrasa pana in acest moment pentru activitati si proiecte care aduc atingere atat anului 2014 cat si 2015 ajunge la 780.000 euro.  Dorinta noastra este ca bugetul local sa aiba o contributie procentuala cat mai mica la implementarea Capitalei Europene a Tineretului (o contributie proprie necesara in multe situatii) si ca sa aducem capital, fonduri din afara orasului care sa fie utilizate aici. Astfel vom putea sa tragem o concluzie in primul trimestru al anului 2016 si despre impactul economic al CET2015”, mai spun responsabilii proiectului.

Cele mai importante evenimente din 2014

Din martie incepe Passport for Cluj2015, Outpost for Cluj 2015, un proiect de networking pentru persoane tinere.

“Passport for Cluj2015 este chiar un format de pasaport. Contine informatii de baza despre Cluj, despre Capitala Europeana a Tineretului, atmosfera ei, lucruri interesante ce se intampla aici. Totodata pasaportul functioneaza ca si pasaport in sine, cu posibilitatea de a strange stampile, abtibilduri sau orice alte instrumente ce atesta faptul ca tinerii din Cluj ajung in toata lumea si aduc ceva de acolo inapoi in orasul nostru. Dorim sa avem peste 5.000 de astfel de mesageri. In completare, locatiile Outpost for Cluj2015 sunt locuri fixe la parteneri nationali si europeni, locuri unde informatia despre Cluj poate fi peluata atat de mesageri cat si de alte persoane interesate. 2014 este anul construirii retelei de mesageri si anul purtarii mesajului despre ceea ce se intampla in 2014 si urmeaza sa se intample in 2015.”, arata organizatorii.

Incepand din mai “Academia Voluntarilor” le va da ocazia doritorilor intre 16 si 40 de ani sa contribuie la pregatirea si desfasurarea programului de Capitala Europeana a Tineretului. Printre cele mai importante proiecte organizate in acest an se numara  si Connector +2014, dedicat invatarii non-formale. Evenimentul va avea loc intre 10 si 14 septembrie.

Cel mai important va fi, insa, Adunarea Generala a Forumului European de Tineret in 19-23 noiembrie.

“Forumul European de Tineret este entitatea care acorda titlul de Capitala Europeana a Tineretului. Adunarea Generala aduce la Cluj toti liderii de tineret din 49 de tari europene pentru intalnirea statutara a Forumului European de Tineret. Cele 100 de organizatii membre sunt consiliile nationale de tineret ale acestor tari precum si retelele europene de tineret consacrate in orice domeniu de la sport si pana la tehnologie. Adunarea Generala va fi completata de o intalnire a liderilor nationali de tineret, de un Youth Fair amplu prin care organizatiile locale de tineret se prezinta in fata liderilor nationali si europeni, dar si de ceremonia de anuntare a Capitalei Europene a Tineretului pentru anul 2017. Credem ca va fi un veritabil boost de imagine pentru Cluj-Napoca. Forumul isi va alege de asemenea  si noua conducere, implicit exista posibilitatea de crea cadrul de a retine Clujul ca si locul unde a avut loc un nou inceput”, spune Andras Farkas.

Pentru unele proiecte exista deja finantare conirmata, in timp ce pentru altele responsabilii sunt inca in discutii, dar sunt increzatori ca in prima parte a anului vor aparea si confirmarile.

“Putem sa va spunem ca unele proiecte testate in 2013 sau 2014, gen Cluj Never Sleeps, QR Code pentru o Cauza (si desigur imbunatatirea proiectului ca sa creasca si ca si codul sa poata fi citit din prima, fara ajustari), Connector, editia a doua, Day 15 cu 12 actiuni tematice cate una pentru fiecare luna, vor reveni si vor fi prezente in format extins in 2015. De asemenea, vom fi prezenti cu actiuni unice, proprii si in cadrul evenimentelor deja existente si consacrate din Cluj. si desigur, Anul Nou va fi o serbare unica de cinste. Pana la sfarsitul lunii aprilie vom putea prezenta deja prima arhitectura a anului cu actiunile de calibru mare care sunt planificate pentru anul de referinta 2015”, a incheiat Farkas.

Foto: citynews.ro, ziuadecj.realitatea.net, primariaclujnapoca.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *