Cum s-a gândit Boc să facă regulamentul pentru autorizațiile de taxi și cum ar fi trebuit să procedeze?

Noul regulament pentru acordarea (sau prelungirea) autorizațiilor de taxi, aflat în consultare publică, i-a lăsat pe taximetriști mască. Ce-i drept, un astfel de proiect care nu doar că încalcă legea, dar și schimbă regulile în timpul jocului, nu poate decât să șocheze. În replică, Asociația Taximetriștilor Cluj a trimis spre analiză regulamentul modificat. Desigur, dacă taximetriștii ar fi fost dinainte întrebați la modul serios de sănătate nu se mai ajungea în situația penibilă în care viitorul taximetriei clujene să ajungă să fie incert.

 

Să vedem ce s-a întâmplat și să analizăm, deci.

 

Pentru început, Emil Boc s-a consultat cu „profesioniștii” săi, unii din cadrul primăriei, alții colaboratori. Pe taximetriști, adică obiectul acestui regulament, nu i-a întrebat de sănătate. Bine, să nu fim răi. Domnul Boc le-a trimis la un moment dat un chestionar pe care să îl completeze. Și în care să spună ce mașină au, câți km fac pe zi, câte ore muncesc, ce venituri au, dacă au gps, etc. Așa să vă imaginați că din cele peste 2.400 de taxiuri din Cluj, doar câteva zeci au completat acel chestionar. Din mai multe motive. Dezorganizare din partea primăriei, impunerea unui număr maxim de respondenți, sau care ar fi fost acele motive, nu mai contează. Realitatea e că nici 5% din taximetriști nu au răspuns, drept dovadă, noul regulament a fost fondat pe date incomplete.

 

Să mergem mai departe.

 

Taximetriștii i-au sărit în cap lui Boc. În fond, au discutat o treabă și alta a fost decizia. Recent, lui Emil Boc, aflat într-o emisiune la radio, un taximetrist i-a cerut socoteala. Redăm mai jos discuția dintre cei doi:

„Taximetrist: Sunt operator taxi, în legătură cu reglementarea care ați adus-o la cunoștință. Să vă întreb. Este vorba de mașinile care îs cerute acuma să fie EURO 5. Printre altele, îs mai multe cerințe acolo care după părerea noastră nu sunt aplicabile, sau nu sunt OK. Dar, principala problemă e asta, în primă fază, problema e că noi ne-am pregătit cu mașini care trebuie schimbate. Era vorba să fie mșsina cu anul fabricației 2009. Ne-am cumpărat mașini și multe mașini din astea care nu sunt euro 5, dar le-am cumpărat că asta era cerința, 2 ani de zile era pe ușa primăriei scris că din 2009 să fie masina, ne-am și inforamt de fiecare dată. Înainte să cumpăr o mașină am întrebat pe colegii dumenavoastră, e bun? Pot să cumpăr? Da e bun. 2009 va fi bun, cel mai sigur să cumpărați 2010, dacă vreți să fiți sigur. Am cumpărat 2010. No acuma, iese proiectul respectiv. Noi ce ne facem, cum procedăm?”

Aceasta a fost una dintre gravele probleme semnalate de taximetriști. Să explicăm și cum funcționează lucrurile. Odată la 5 ani, taximetriștii trebuie să își reînoiască autorizațiile de taxi oferite de primărie. În prealabi, primăria vine cu un regulament. Lucrurile nu se petrec de pe o zi pe alta. De obicei, dacă au loc schimbări în regulament, ele se anunță cu câteva luni bune înainte, așa încât operatorii de taxi să aibă timp să investească în mașini. Mașinile care sunt mai vechi de zece ani (în cazul nostru 2009), nu primesc autorizație de transport persoane în regim de taxi. Așa că, odată la 5 ani, toți șoferii care au astfel de mașini, trebuie să le schimbe. Până acum, regula era clară. Singura condiție pentru prelungirea autorizației de taxi, este ca mașina să fie mai nouă de zece ani. Așa că, cu două luni înainte de reînoire, oamenii au început să își cumpere mașini. Au întrebat la primărie, primăria le-a spus că e bine, că pot să își cumpere, că totul e sigur. Asta până la noul regulament care spune că mașina nu doar că trebuie să fie mai nouă de zece ani, dar trebuie să fie și minim EURO 5. Ce a răspuns primarul?

„Să vă spun cum stă situația. Potrivit legii, trebuie să emitem regulament pe următorii 5 ani, trebuie să fie valabil din decembrie înainte. Pentru asta am apelat la experți, au făcut un studiu, ținând cont de legislație, ne-au propus soluții. Nu au fost propuse de mine, au fost de specialiști, ținând cont de dimensiunea de evoluție europeană. Totul e în timp, nu de pe o oră pe alta, din ce știu eu. Cu privire la cerințele ce trebuie implementate, acest proiect a fost alcătuit în baza unui studiu fundamentat științific de specialiști. E studiu în dezbatere publică, culegem toate opiniile. În jurul datei de 15 septembrie va fi dezbatere publică cu privire la toate aceste propuneri, unde toți vor fi invitați să iși spună punctul de vedere. După care, va fi decizie în Consiliu Local de aprobare a acestui studiu. Se va aplica din decembrie când trebuie reînoite licențele de taxi. Mașinile electrice, taximetrele electrice vor intra pentru că nu iau locul la nimeni. 31 de taximetre electrice, după ce se va aproba în Consiliul Local regulamentul, sunt suplimentare, nu iau locul la nimeni. Restul de 2469, spune studiul că trebuie menținute, trebuie mai mult de 1 taxi la 1000 locuitori, dat fiind faptul că e centru universitar, turistic, centru medical. Se justifică mărirea numărului de taximetre. Nu se ia de la nimeni ca să se dea licențe pentru taximetre electrice. Distinse, nu vreau să intru, că nu stăpânesc sincer bine aceste date, dar acestea sunt cerințele în creștere pentru a avea o dimensiune nepoluantă în oraș, gradual. Pentru a se ajunge la a circula cu taximetrul eficient. Dimensiunea nepoluantă va fi încurajată în Cluj-Napoca, modul gradual cum se va face trebuie stabilit de specialiști. Nu putem continua la nesfârșit cu mașini care poluează. Nu pot să susțin mașini care poluează în oraș, într-un hal fără de hal. Suntem o metropolă europeană, în unele orașe din Europa sunt interzise mașinile diesel. ”

A spus Boc și s-a spălat pe mâini. Nici omului nu i-a răspuns la întrebare, nici pe cetățeni nu i-a lămurit. Apropo de țările alea europene. În Amsterdam există 450 de stații de încărcare pentru mașinile electrice. 450!!! Clujul câte are? Oare domnul Boc când a vorbit cu specialiștii lui a analizat impactul pe care cele 31 de mașini electrice le vor avea în Cluj? Oare au ele suficiente stații de încărcare? Mai departe, același Amsterdam a oferit o bonificație de 60% la achiziționarea de mașini electrice pentru taxi. Practic, i-a încurajat pe șoferi să își cumpere astfel de mașini. Pentru că știau și știu că o astfel de mașină include costuri uriașe de cumpărare și mentenanță, costuri care la o cursă de 2,25 lei pe km, nu le poți acoperi.

În replică la regulamentul dezastruos pe care primăria l-a supus, cică, dezbaterii publice, Asociația Taximetriștilor din Cluj a trimis la rândul său un regulament modificat. Din Adnotările aduse de Asociație observăm ilegalitățile pe care municipalitatea le forțează în încercarea de a transforma Clujul într-un oraș verde. Să le luăm pe rând.

 

Modernizare și nu prea

 

Primul lucru pe care îl observăm e faptul că primăria vrea modernizare, dar a rămas în urmă cu 20 de ani. Maimuțele care au realizat acest regulament, au uitat că în anul de grație 2019, taximetriștii folosesc pentru comenzi și aplicații mobile, nu doar stațiile de emisie-recepție. Iată ce spune Articolul 2, cel care definește termenii din Regulament:

„m) dispecerat taxi — activitate conexă transportului în regim de taxi care preia telefonic sau prin alte mijloace şi transmite comenzile clientului prin stația radio de emisie — recepție.”

Deci, nimic despre aplicațiile mobile. Aia e, mergem mai departe.

 

Csf, ncsf, am uitat de hybride

 

După cum spuneam și mai sus, Primăria vrea ca cele 31 de taxiuri în plus să fie electrice. În punctajul pe care taximetriștii îl primesc pentru licență, autovehiculul electric are 100 de puncte, în timp ce următorul în listă, cel euro VIII, are doar 30 de puncte. Asociația Taximetriștilor din Cluj consideră acest punctaj unul incorect, mai mult, atrage atenția primăriei că a uitat de o categorie de mașini. Cele hybrid. În expunerea de motive trimisă către primărie, Asociația Taximetriștilor spune:

„Motorizarea tip Hybrid este mult mai eficienta decât cea electrică, nivelul de poluare fiind aproape identic. Infrastructura actuală de stații de încărcare nu permite un număr ridicat de autovehicule electrice în regim taxi, autonomia fiind afectată drastic în condițiile traficului urban și regimului ridicat de exploatare.”

Pe scurt, taximetriștii, fără vreun specialist de renume, și-au dat seama că există soluții mult mai practice pentru dezvoltarea orașului și reducerea poluării, soluții pe care primăria le-a omis, nu știm de ce.

 

Mai avem Codul Muncii?

 

Mergem mai departe și aflăm că primăria oferă 4 puncte celor care vor asigura municipalitatea că vor lucra peste 8 ore și 2 puncte celor care vor lucra minim 8 ore. Practic, Codul Muncii nu mai există în Primărie. Dacă un funcționar public își permite să rupă ușa instituției în care lucrează vinerea, la ora 16:00, un taximetrist tebuie să lucreze peste 8 ore dacă vrea să primească licență. Nu știm încă, și cred că nici primăria nu cunoaște, cum va verifica ea cine, cât muncește. Unu, pentru că nu are bază legală să verifice astfel taximetriștii. Ei nu sunt angajați ai primăriei, ei doar semnează un contract de gesiune delegată. Apoi, vine problema orelor suplimentare. Cine le plătește? Tot Primăria? Pentru că orele suplimentare neplătite sunt ore lucrate la negru. Și nu cred că municipalitatea se înhamă la așa ceva.

 

Doi ani ne-am scărpinat pe stânga, apoi, brusc, ne mâncă în dreapta

 

Ajungem în final și la punctul arzător privind prelungirea autorizației de taxi. Dacă până acum era suficient să ai o mașină mai nouă de 10 ani, acum, primăria vrea ca aceste mașini să fie minim EURO 5, să fie dotate cu GPS și POS.

Ce spune Asociația Taximetriștilor din CLuj?

„Afișul de pe ușa Camerei 26, unde a fost amplasat serviciul destinat taximetriei, după care s-au ghidat toți transportatorii, menționa că pentru prelungirea autorizațiilor de transport și taxi,începând cu data de 01.01.2020, la sfârșitul  anului 2019 autoturismul pentru care se va prelungi autorizația de taxi trebuie sa aibă anul de fabricație cel puțin 2009, FĂRĂ INDICAREA NORMEI DE POLUARE. Operatorii autorizați NU mai au resurse financiare și timp să schimbe autoturismele cu norma de poluare E4 până la data depunerii dosarelor pentru prelungire, Octombrie2019, și să achiziționeze autoturisme cu norma de poluare E5.  
 
Referitor la dispozitivul GPS precizările sunt inexistente, tipul dispozitivului, modul de monitorizare, entitatea care efectuează monitorizarea și scopul acesteia. Referitor la dispozitivul de plată cu cardul (POS) timpul pentru dotarea cu acesta este prea scurt. O aplicare a acestei prevederi (condiție), inaintea vizării pentru anul 2021, este realizabilă din toate punctele de vedere.”

Și asta nu e tot. Primăria mai vrea dovada includerii tuturor taximetriștilor utilizați, în baza de date a unei autorități publice locale. Adică a lor. Bază de date care NU există momentan și nici timp pentru crearea ei, nu mai este. Dar e ok să visăm avioane. Pentru că, de ce nu?

Acum, desigur, taximetriștii sunt binevoitori. Au propus recent primăriei ca toate aceste modificări să se aplice de la data de 01.01.2021, ca să aibă timp să își schimbe mașinile, să le doteze cu POS și GPS, și ce mai visează Primăria. Că va fi sau nu de acord municipalitatea, asta rămâne de văzut.

 

Progam de muncă impus cu barda? Se poate, cum nu?

 

Apoi, municipalitatea vrea să le impună dispeceratelor un program continuu în care 60% din mașini să fie pe traseu între orele 07:00-18:00, 40% în intervalul 18:00-23:00, 35% în perioada 23:00-07:00 și 60% în weekend. Faceți voi o socoteală cât trebuie să lucreze un taximetrist ca să acopere aceste intervale orare? Nu mai spunem că municipalitatea nici măcar nu are habar că dispeceratele doar fac legătura între client și taximetrist. Ele nu pot impune un program de lucru. De ce? Pentru că nu au o bază legală în acest sens. Dar e ok, ca de obicei, facem regulamente pe genunchi.

Acum, desigur, aberații mai sunt multe și Asociația Taximetriștilor din Cluj a avut grijă să le treacă pe toate în amendamentele trimise către municipalitate.

 

Cum ar fi trebuit să procedeze Emil Boc dacă întradevăr își dorea un transport în regim de taxi modern și ecologic?

 

1. Ar fi trebuit să se consulte cu firmele de taxi, să vadă care sunt posibilitățile pe care le au și să analizeze împreună ritmul în care se pot dezvolta.
2. Ar fi trebuit să asigure condițiile pentru desfășurarea optimă a servicului de taxi verde (mai multe stații de încărcare pentru mașini electrice, bonificații pentru taximetiștii care își cumpără mașini electrice, etc)
3. Și cel mai important punct, ar fi trebuit ca aceste măsuri să fie anunțate cu cel puțin un an înaintea reînoirii autorizațiilor de taxi.
4. Un punct bonus. În condițiile în care până și Câmpia Turzii a mărit tarifele la taxi, ar fi fost oportun ca înainte să aibă pretenții, primăria să majoreze tarifele. La 2,25 lei pe km niciunui operator de taxi nu i se merită să umble cu mașini electrice în oraș. Așa să vă gândiți că doar atunci când staționează, un taxi consumă 36 de lei pe oră (taxe, impozite, consumabile, etc). Asta doar dacă stă și nu face nimic. Ca să i se merite unui taximetrist să muncească, are nevoie de curse de cel puțin 40 de lei pe oră. La tariful pe care îl practică acum Clujul, asta înseamnă că șoferul respetiv trebuie să aibă client în mașină constant, altfel ajunge să muncească și câte 12 ore.

Dacă Boc ar fi procedat ca mai sus, toți am fi avut de câștigat. Municipalitatea, că bifa un proiect important, taximetriștii că își modernizau flota și mai ales clienții că ar fi beneficiat de mașini moderne, ecologice și servicii de calitate.

Așa, în modul în care se gândește Emil Boc să schimbe lucrurile, nu știm ce se va întâmpla. Cel mai probabil, Clujul va rămâne fără taxiuri. Oricum, toți cei care și-au cumpărat recent mașini din 2010 cu EURO mai mic de V, vor fi eliminate din start din cursa pentru autorizații. Frica cea mai mare e să nu rămână prea multe locuri neocupate. Pentru că astfel, degeaba a mărit Boc numărul de taxiuri cu 31.

Adauga comentariu