Analiza

Cum e la școlile din Cluj-Napoca, unde copiii învață cu toată ființa. Învățământul alternativ este suprasolicitat

În județul Cluj, sunt cinci școli în care se predă după sistemul educațional alternativ Step by Step (două în Cluj-Napoca – una în limba română și una în limba maghiară, două în Gherla și una în Dej) și Școala Waldorf din Cluj-Napoca. Aceste școli sunt foarte solicitate, de multe ori copiii rămân pe dinafară, din cauză că școlile au prea puține locuri comparativ cu cererea. 

Părinții caută tot mai frecvent alternative la învățământul clasic, pentru copiii lor. Cei cu dare de mână pot să își înscrie copilul la o școală privată, unde ofertele sunt mai variate. Dar ce soluții sunt pentru cei care nu își permit să plătească lunar sume care uneori sunt mai mari decât un salariu minim pe economie? 
Învățământul alternativ este posibil pentru toată lumea, indiferent de valoarea conturilor bancare. În Cluj-Napoca există două școli de stat unde se practică învățământul alternativ. Acestea sunt Școala Waldorf și programul Step by Step din cadrul Liceului Teoretic Eugen Pora.  Cele două școli le oferă copiilor posibilitatea să învețe în sistemul alternativ clasele I-IV (la Step by Step), respectiv clasele I-VIII (Școala Waldorf). 

Cum e la Step by Step în Mănăștur

Aceste programe le oferă copiilor un stil de învățare diferit, comparativ cu rigorile de învățământul tradițional. Aici joaca nu este o pierdere de vreme, ci mai mult o modalitate de cunoaștere. La aceste școli copiii învață să devină independenți, să exprime mai ușor, să facă singuri alegeri și să devină, de mici, responsabili.
„Se merge mai mult pe încurajarea, implicării active a copiilor. Din punctul meu de vedere copiii sunt mult mai independenți, pentru că trebuie să facă singur alegeri. Sunt încurajați să-și aleagă ei centrul la care vor să-și înceapă activitatea în ziua respectivă. Sunt resposabili și își exprimă liber părerile, se ajută, cooperează, și au reguli pe care trebuie să le respecte pentru buna desfășurare a activităților pe centre. Au acces la biblioteca clasei, pentru că fiecare poate să-și aducă de acasă cărțile care vor să le citească, și să le lase la biblioteca clasei. Avem panouri unde sunt afișate regulile clasei, responsabilitățile clasei și tot materialul de care au nevoie la centre copiii îl au la îndemână”, spune Mihaela Cremene, profesoară în cadrul programului de învățământ Step by Step de la Liceul Teoretic Eugen Pora.

Cum reușesc copiii să învețe, la Școala Waldorf, cu toată ființa

A doua opțiune pentru copiii din Cluj este Școala Waldorf. Aici este important ca omul să învețe cu toată ființa sa.
„La noi există diferențe de orar, lucrăm în module, pe care le definim epoci. Asta înseamnă că trei- patru săptămâni la rând fac aceleași materii, de la opt la zece materiile de bază, cum ar fi matematică, limba maternă, fizică, chimie, biologie, istorie, geografie. Și după ora zece fac orele de aplicație, limbi străine artistice. Și atunci intervine o acomodare la orarul normal pe deoparte, și intervine o acomodare bineînțeles la colectivul nou, la alt program de lucru, și evident și la metodele de lucru.
Waldorf vine cu programe de învățământ specifice, acestea pot fi consultate pe site-ul nostru, vine cu metode specifice. Așa spus pe scurt, metoda cea mai pregnantă este că omul învață cu toată ființa lui. Învață făcând, învață cântând, sau lucrând ceva cu mâinele, învață cu capul. Și atunci cu cât copiii sunt mai mici cu atât învață mai multe făcând, și pe măsură ce cresc ei fac mai multe activități intelectuale, dar activitățile practice și activitățile artistice nu sunt lăsate deoparte niciodată, pentru că de fapt prin exersările acestea se poate dezvolta și matematica, geometrie, sau în mișcare și multe aspecte de genul acesta, care poate nu te gândești că faci ceva intelectual, dar de fapt sprijini acel lucru, o dezvolți. Acestea nu se învață numai cu pixul pe hârtie ci se învață făcândule”
, explică Alexandrina Pop, profesoară la Școala Waldorf Cluj-Napoca. 

Au aceleași manuale ca la școlile tradiționale

Ceea ce au în comun cu școlile din sistemul tradițional de învățământ sunt manualele. Deși învață după aceleași manuale, orele de curs sunt total diferite. 
“Alternativa derivă de la programul educațional american și din 1994 este activ în Europa Centrală și de Est. Alternativa educațională lucrează după același manuale ca și după același curriculum național al învățământului primar tradițional.
Ceea ce avem specific este programul care este de la ora 8.00 la ora 16.00 și faptul că sunt doi învățători la o clasă. Colectivul, numărul de elevi per clasă este mai restrâns. Se pune accent mai mult pe munca independentă, și chiar dacă la început nu se lucra și în învățământul tradițional pe sistemul de predare integrată, în alternativa de Step by Step metoda de integrare era predată. Un alt specific este faptul că copiii pot servi masa de prânz aici. 
Calificativele la noi sunt cele care se folosesc și în învățământul tradițional, acele calificative pe care le știe toată lumea, de la Insuficient la Foarte Bine. Încet vor fi convertite, ca să spun așa, în note”
, explică Mihaela Cremene de la Step By Step.

 La Waldorf mulți copii aleg gimnaziul

Dacă la Step by Step, copiii pot învăța doar până în clasa a patra, la Școala Waldorf pot studia până în clasa a opta, iar de anul viitor se va înființa și clasa a noua. 
„Avem clase de la grupa pregătitoare până la clasa a opta și avem grupe de grădiniță. Cu niște ani în urmă am avut și clase de liceu. Și atunci se întâmplă faptul că la clasele de început, la pregătitoare, clasa întâi, să vină și să plece copii, pentru că, părinții caută ceva anume. Noi încercăm să ne asigurăm prin discuții cu părinții, înainte de înscriere, prin întâlniri cu părinții cărora le prezentăm metodele pedagogiei noastre și modul de lucru din școala noastră. Încercăm să ne asigurăm că ei aleg în cunoștință  de cauză și că ceea ce noi oferim este ceea ce caută ei. Dar uneori, lucrurile nu se înțeleg așa, poate copilul nu se acomodează, și apar schimbări. Atunci unii vin alți pleacă. Sunt fluctuații. Într-un an școlar, la nivel de școală, cred că în medie avem vreo 5 copii, care vin și pleacă. În ultimii ani am înregistrat multe veniri pe gimnaziu, acolo fiind și clasele noastre ceva mai mici. Și din păcate în fiecare an trebuie să refuzăm foarte mulți la clasele de început, pentru că nu avem capacitatea de a-i cuprinde pe toți.
Acum, din toamna următoare, vom avea clasa a noua, și atunci practic acomodarea aceasta pentru plecare va mai rămâne dar într-o măsură mai mică. Dar în principiu lucrăm cu ei cu metodele pe care le avem.
Clasele mici nu primesc calificative. Ei primesc zilnic caracterizarea verbala a ceea ce au lucrat. Nu-și primesc în carnetul de note calificative. Asta e discuție de adulți. Copilul trebuie să afle ce a făcut bine și ce a făcut rău. Și atunci practic, asta este treaba învățătorului să se uite pe caietul lui, și să-i arate unde a greșit. Și atunci pe parcursul unei săptămâni fiecare copil primește feedback, macar unul foarte scurt”,
explică Alexandrina Pop.

Reușesc să se integreze copiii în învățământul tradițional?

Totul este frumos în sistemul de învățământ alternativ, dar una din îngrijorările părinților este integrarea copiilor la învățământul clasic, odată ce trebuie să iasă din acest sistem. 
Părerile sunt împărțite. Faptul că au un program diferit față de cel tradițional, poate pune pe copil în dificultatea de a se adapta noilor condiții pentru că toți știm că programul tradițional este mult mai riguros decât cel alternativ, începând cu numărul de elevi din clasă, calificativele altfel numerotate, și desigur activitățile practice mult mai rare.
Profesorii de la Școala Waldorf consideră că elevii reușesc să se adapteze, dar au nevoie de o perioadă de acomodare. 
„În general copiii reușesc să se integreze în învățământ, le trebuie o perioadă de acomodare în funcție de vârsta la care schimbă sistemul și în funcție de caracteristicele fiecăruia. Din ce am aflat noi de la părinții copiilor care s-au transferat le trebuie cam o lună și jumătate – două de acomodare, dacă schimbă în timpul anului școlar. Dacă schimbă la început de an școlar, poate chiar mai puțin că încep cu lucrurile de la început, cu toată clasa și atunci nu există probleme de acomodare”, afirmă Alexandrina Pop. 

La Step by Step încep acomodarea din timp

Și cei din programul Step by Step par să aibă un program bine pregătit pentru integrarea mai ușoară a copiilor. Din clasa a patra copiii sunt puși față în față  cu profesorii care urmează să le predea în anii următori.
„Copiii reușesc să se integreze pentru că în clasa a patra, sunt invitați profesorii, în special profesorii care vor preda limba și literatura română și matematică. Sunt invitați la clase și vor desfășura lecții în sistemul tradițional. Încet, încet introducem și sistem de notare în clasa a patra, tocmai pentru a le fi mai ușoară trecerea”, declară Mihaela Cremene. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *