Cum arată metroul în cel mai mic oraș din lume. În Cluj, construirea unei astfel de rețele de transport ar putea începe abia în 2038

De anul trecut, conducerea Primăriei Cluj-Napoca insistă mai mult ca niciodată cu realizarea unei rețele de metrou în oraș. Arhitecții consideră însă că un astfel de proiect nu ar putea începe decât peste 20 de ani. Orașe mai dezvoltate din punct de vedere economic care au deja metrou sunt în dubii dacă să își extindă liniile de metrou. Cel mai mic oraș din lume care are metrou este mai mic decât orașul de pe Someș.

Arhitectul Ionel Vitoc a declarat, joi seara, la emisiunea “Pentru Cluj” de la NCN, că primul pas în realizarea unei rețele de metrou în Cluj-Napoca este realizarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate, iar începerea efectivă a lucrărilor nu ar putea demara mai devreme de 2038.

“Studiul de fezabilitate stabilește exact locurile prin care va trebui să se facă legătura din subteran cu suprafața terestră, deci stațiile de metrou. Deci, astea trebuie stabilite în decursul celor 20 de ani până când să începi execuția metroului. Eu nu cred că se va putea începe mai repede, aceasta este părerea mea.Eu nu cred că se va putea începe mai repede, aceasta este părerea mea. Este absolut necesar să se facă studiul de fezabilitate și prefezabilitate”, a declarat Ionel Vitoc.

De asemenea, construirea propriu-zisă a unei rețele de metrou în Cluj-Napoca este o chestiune de ani de zile, mai ales că implică și sume mari de bani.

“Eu susțin ideea că această grabă aparentă e bine venită ca să facă studiul de prefezabilitate și fezabilitate. După aceea se pot lua hotărâri și se pot face planificări și demersurile care trebuie făcute. Nu poți, dacă 300 milioane euro este bugetul Primăriei și lucrarea costă peste 1 miliard euro, înseamnă trei bugete...Nu poți să dai tot  bugetul pe metrou. Aceasta este o lucrare de ani și ani de zile”, a mai spus arhitectul Ionel Vitoc la NCN.

Deși s-a pus problema că în Cluj-Napoca nu ar fi nevoie de un metrou din cauză că este un oraș mic, există orașe mai mici care au un astfel de mijloc de transport. Rennes din Franța este cel mai mic oraș din lume cu metrou. Populația orașului este de 210.000 locuitori, populația întregii regiuni metropolitane este de 690.000 locuitori, rețeaua extinsă de autobuze are 38 de linii. Are o linie de metrou de tip VAL (trenuri autonome fără conductor) de 9,4 kilometri, cu 15 stații și a cărei construcție a costat 500 milioane euro.

Toulouse este un alt oraș asemănător cu Cluj-Napoca din punct de vedere al populației și care are metrou. Acum se pune problema extinderii rețelei de metrou în Toulouse, oraș care este mult mai dezvoltat decât Cluj-Napoca, dar cu toate acestea autoritățile publice locale se gândesc dacă să înceapă sau nu acest proiect.

În Tolouse se discută acum dacă să se construiască sau nu a treia linie de metrou. Costul de bază estimat pe kilometru de linie de metrou este de 120 milioane euro, cost de bază pe kilometru de linie suprafață, 45 milioane euro, metroul este în proporție de 40% linie aeriană (16,8 kilometri cu linie subterană și 11,2 kilometri cu linie de suprafață). Costul total al extinderii rețelei de metrou în Toulouse este de 2,5 miliarde euro, din care 10% este subvenție de la Guvern. Stațiile sunt gândite la 300 metri una de alta. Sunt indeciși pentru că este prea mare costul, deși ei sunt o zonă industrială puternică.

Comentarii

Strimbul

26.01.2018 16:54
De ce nu se face un studiu pentru prelungirea liniei de tramvai pînă in Floresti? De fapt toți cei care locuiesc in Floresti muncesc sau fac scoala in Cluj. Ce metrou ? Cum va beneficia de metrou cel ce sta in Buna Ziua sau in Dealul Turcului (plătitori de taxe ) ? Aberații de Primar !

Strâmbul

26.01.2018 19:10

@Strimbul, Tramvaiul tot suprateran circula, nu avea avea nici un efect, va fii doar un tren ce sta si el blocat in trafic.Ieri veneam din floresti spre cluj: Ora 17.30, din sensul giratoriu din floresti (lidl) pana la Agronomia, la cativa kilometrii de centrul Clujului, era coloana de masini care se deplasa cu 5km/h. Adica si pe jos ai sanse sa ajungi mai repede. Adica o coloana de masini de aproximativ 7.3km.Metroul ar fluidiza enorm. Cum ar beneficia cei care locuiesc in Buna ziua si pe Deal ? Simplu.Nu vor mai exista atat de multe masini (ale florestenilor, manastureni, apahideni daca va ajunge pana acolo metroul), astfel vor putea circula mai usor. Mi se pare destul de corect. Nu ai masina si locuiesti in acele zone, tot vei circula mai usor cu autobuzul.Trebuie sa fii extrem de PSD_IST si COMUN_IST sa nu fii de acord cu un metrou.Succes !Apropo. In anul 2018 "Strimbul" se scrie  "Strâmbul"

razvan

27.01.2018 07:51

Cred ca are dreptul sa scrie cum vrea, strimb sau stramb....Legat de metrou, aici e vorba de cat de mult vrea clujeanul sa plateasca   costul fie ca e vorba de bani dar si timp (constructii la suprafata, trafic, nervi etc). Un metrou va fura din clientii de suprafata a lui CTP pe axa vest est si invers...cum ctp are subventii, nu e prea bine.Cum si in bucuresti metroul e cu subventii... Trebuie facuta o analiza economica serioasa si apoi se va cunoaste mai bine situatia. Poti sa dai sute/miliarde euro, si sa rambursezi (+dobanda) in zeci de ani cu IRR, NPV cel mai probabil negative (investitii mai putine) dar se va reusi o mai buna circulatie...Daca se merita, atunci tot inainte... 

Strambul(sic !)

27.01.2018 15:42
Daca va uitati pe Google map ,o sa vedeti ca ar fi posibil ce am scris mai sus. Cred ca nu trebuie sa amestecăm politica cu proiectile de viitor ale orasului.Eu am propus un studiu si nimic mai mult. Vedeti pe Google doua orase din Marea Britanie ( Birmingham si Wolvenhamton ) conectate de o linie de tramvai modernă cu parcare gratuită la fiecare statie.Dacă vrei să eviți aglomerația de pe autostradă si oras,lasi mașina in parcare pînă te întorci. Nu mai scriu despre siguranta copiilor care merg la scoala. Trebuie pusi specialistii sa facă studii de fezabilitate si nu politicienii. Asta are de facut un primar.Daca se poate metrou,nu am nimic împotrivă, dar tramvaiul pe la Iulius Mall, Metro pînă in cartierul de blocuri din Floresti ar fi pe termen chiar lung o solutie pentru decongestionarea traficului .

gogu

28.01.2018 10:41

Metrou? In Cluj? HA, Ha! Somes navigabil? Aberatii pentru hipsteri prosti! De fapt Piticu' are Runda a 2-a de cotizat si inventeaza motive pentru studii de fezabilitate( si pre') pe banii boului de contribuabil. Mai taie din benzile de circulatie mai pune niste pietroaie la asa-zise le "pietonale", mai face benzi de biciclete pe care le folosesc cativa hipsteri-looseri si iaca asa se sifoneaza catre cine trebuie banii clujenilor. Isi bate joc de contribuabili, dar asta merita(boul de contribuabil). Dupa ce o sa-l priponeasca sau va disparea "natural" din sistem o sa scoatem din buzunar o caruta de bani sa reparam aberatiile actuale! Apropo' in loc sa faca naibii o centura ocolitoare a Clujului si accesul la autostrada pe minim 4 benzi pana la Cora cand a fost priministru a facut stadion si o alta sala de sport. Ok! Vrem dic-stractie, ciu-ciu circulatie civilizata! O sa vada clujenii, de la Bucuresti, bani pentru centura la Sf-Asteapta. Sau mai stii, poate ajunge Cioleu presedinte si Piticu iarasi priministru...

x

29.01.2018 08:19

In momentul in care ai spus ca benzile de biciclete sunt folosite de hipsteri ai spus totul despre tine! Succes in folosirea masinii in continuare.

Adauga comentariu