Cu gunoiul în fața porții, numa’ bun pentru a fi sancționat

Situația este mai mult decât absurdă: clujeanul care stă cu sacul de gunoi în fața porții, întrucât firma de salubritate nu și-a făcut datoria, este sancționat. Practic, înainte de a beneficia de un serviciu public, pentru care achită lunar taxe tot mai mari, cetățeanul este amendat. Culmea este că nu vorbim de un scenariu închipuit, ci de o situație cât se poate de reală. 

Reprezentanții administrației Bazinale de Apă Someș-Tisa informează prin intermediul unui comunicat cum că Primăria comunei Florești a fost sancționată contravențional cu suma de 75.000 de lei pentru “neasigurarea de către autoritățile administrației publice locale a curățării cursurilor de apă, a bălților și a malurilor acestora de pe raza localității, precum și neluarea măsurilor operative privind verificarea stării de salubritate a cursurilor de apă”.

C-o amendă nu se curăță apa Someșului

Și Emil Boc, ascuns mai ieri în spatele unui microfon prietenos, anunța măsuri fără precedent:

firmele de salubritate Brantner Veres și Rosal Grup au fost amendate cu câte 20.000 de lei. 

CITEȘTE ȘIDupă ce a făcut publicitate virtuală procesului de colectare selectivă, Boc aruncă deșeurile în curtea firmelor de salubritate: „Acum au intrat echipele în teren...”

Fără precedent. Dar și fără rezultate.

De ce putem afirma acest lucru? Întrucât până de curând, Emil Boc s-a baricadat în lumea virtuală a aplicațiilor și înaltei tehnologii. De acolo, din văzduhul inovațiilor, mirosul de la Pata Rât este imperceptibil.

De sus, din eterul virtual al aplicațiilor, Centrul de Management Integrat al Deșeurilor - de altfel, inexistent - nu e decât o mică pată de culoare în comparație cu muntele de gunoi de la Pata Rât. 

Iar firmele de salubritate sunt aceleași de 15 ani de zile. Dar abia acum, când colectarea selectivă trebuia să duduie din toate încheieturile, Emil Boc s-a supărat. Și a sancționat firmele Brantner Veres și Rosal Grup.

Un mizilic.  

„Nu avem ce face” – întrebări simple, măsuri imposibile

Înainte de a-i aprecia pe clujeni drept cetățeni indisciplinați, numa’ buni de plată, să ne întrebăm împreună ce a făcut Consiliul Județean Cluj pentru a face colectarea selectivă a deșeurilor un proces reușit?

Sau de ce Instituția Prefectului Județului Cluj a continuat să urmărească de pe margine acest fiasco al deșeurilor care se sparge în capul contribuabilului clujean? 

Însă nu doar tarifele pentru salubritate au fost majorate. Cetățeanul onest, cel care-și va curăța deșeurile din plastic, va avea implicit și costuri mai mari pentru serviciile de apă-canal.

După cum ne așteptam, înainte de a plăti pentru cât aruncă (colectare selectivă), cetățeanul va plăti mai mult, iar aceasta încă pentru mult timp.

CITEȘTE ȘITarife mai mari pentru gunoi din cauza „colectării selective”

Cu alte cuvinte, întrucât județul Cluj nu este încă pregătit să își prelucreze propriile deșeuri (din 2011 încoace proiectul Centrului de Management Integrat al Deșeurilor a stors din bugetul public județean cca 100 de MILIOANE DE EURO.

CITEȘTE ȘIVremea deșeurilor, luna lui Cuptor: 1 IULIE bate la ușă cu amenzi pentru clujeni, fără logistică pentru colectare selectivă și cu un CMID nefuncțional

Și tot nu este funcțional. Proiectul a fost „refazat”, după cum ne informa recent președintele CJ Cluj, Alin Păunel Tișe, astfel încât a fost stabilit un nou termen pentru finalizarea lucrărilor - anul 2023.

CITEȘTE ȘICând va fi pregătit județul Cluj să-și prelucreze deșeurile? TIȘE: Nu suntem în întârziere. Conform refazării acestui proiect, avem termen anul 2023

Prin urmare, este nevoie de 12 ani pentru ca județul Cluj să-și poată prelucra deșeurile).


În aceste condiții clujenii nu au cum să achite taxe mai mici pentru serviciile de salubritate, aspect ce ar fi putut deveni realitate dacă județul Cluj își putea trata propriile deșeuri. 

Cetățenii sunt obligați, mai degrabă, să facă cu migală selecția gunoaielor, să curețe pet-urile de plastic și să-și depoziteze corespunzător, pe culori, deșeurile. În saci achiziționați din propriul buzunar. 


„Creșterea tarifelor propuse, de la 7,18 lei/pers cu TVA, (tarif  aprobat prin HCL 1026/2017), la 9,88 lei/pers cu TVA, respectiv de la 45,11 lei/mc la 61,82 lei/mc la agenții economic se datorează:

creșterii consumului de combustibil, respectiv a celui de lubrefianți și piese de schimb, datorită creșterii frecvenței de colectare cauzată de necesitatea introducerii colectării pe 4 fracții”, stă scris în hotărârea de consiliu local adoptată în unanimitate de aleșii locali.

„Efectiv plătim facturi mărite pentru un serviciu mai prost”.

Exact despre asta e vorba.

„Pentru a încuraja populația să colecteze selectiv deșeurile, luând în considerare suma obligatorie care trebuie achitată pentru economia circulară este de 30 de lei/tonă de deșeu destinată depozitării, propunem menținerea unui pachet de 25% la tariful de gestionare a deșeurilor menajere reziduale, astfel încât să se poată acoperi cheltuielile de gestionare a deșeurilor în cazul în care populația nu respectă condițiile de colectare a deșeurilor pe patru fracții”, se precizează în referatul semnat de city managerul Gheorghe Șurubaru.

Până și reprezentanții Apelor Române arată cu degetul spre cetățeni, chiar dacă au sancționat contravențional Primăria comunei Florești:

„În ultimii ani s-au organizat numeroase acțiuni de verificare și salubrizare, dar din păcate acestea au fost zădărnicite de lipsa de educație a cetățenilor care locuiesc în zonă”, notează aceștia într-un comunicat.

Până la urmă, adică până când județul Cluj va avea un centru funcțional de prelucrare a deșeurilor, responsabilitatea în privința eșecului colectării selective va reveni cetățenilor.

CITEȘTE ȘIVoi selectați, Voi plătiți taxe, Voi sunteți buni de amenzi. De ce clujenii vor plăti din buzunar eșecul colectării selective?

Celor care colectează selectiv, celor care plătesc taxe mai mari pentru ca firmele de salubritate să se joace de-a protecția mediului, bătându-și joc de colectarea selectivă.

  

 

Adauga comentariu