Criza de personal in localurile Clujului. Angajatii specializati si seriosi, pe cale de disparitie

In timp ce restaurantele devin tot mai rafinate, cu design spectaculos si oferte sofisticate, “oferta” de angajati pe piata Clujului este tot mai slaba. Fie ca este vorba de chelneri, barmani, de piccolo, bucatari sau ajutori de bucatar, oamenii calificati sunt tot mai greu de gasit. In plus, o data angajati, cei mai multi aleg sa plece peste vara la munca in alte tari. Cativa dintre cei mai importanti lideri ai acestei industrii pe plan local au dezvaluit pentru Ziar de Cluj cu ce probleme se confrunta si care ar fi posibilele solutii. Cea mai vehiculata ar fi infiintarea unei scoli de meserii. 

Dincolo de gasirea unor metode de atragere a clientelei, patronii localurilor se confrunta si cu o criza a personalului. De la bucatari, la barmani si ospatari, majoritatea sunt necalificati si adesea pleaca dupa o scurta perioada de timp.

"Exista o problema in acest sens, intrucat 99% dintre barmani si ospatari nu sunt pregatiti. Ei sunt "jobisti" intr-un oras precum e Clujul", a declarat pentru Ziar de Cluj Mircea Buteanu, patronul Diesel Events.

In ceea ce priveste deschiderea unei scoli profesionale care sa pregateasca ospatarii si barmanii pentru practicarea acestei meserii, parerile sunt impartite. Buteanu afirma ca s-ar putea ca o scoala profesionala sa nu aiba, totusi, succes in aceasta directie.

"Nu stiu daca ar imbunatati situatia o scoala profesionala, stiu ca scoli private sunt. Cred ca in primul rand ar trebui vazut daca ele vor functiona pentru ca nu stiu daca ei ar fi interesati de aceste cursuri", a precizat el.

Principalul dezavantaj, in opinia patronului Diesel Club, este acela ca majoritatea ospatarilor nu-si doresc cu adevarat sa munceasca.

"E o piata mare. In Cluj, in mod deosebit, as zice ca e o problema colosala. Pana la urma, e un handicap psihic in a cara tava daca n-ai mai facut-o. Mentalitatea unora e una deosebita, ca sa nu zic precara. Pur si simplu nu sunt pregatiti pentru a munci", este de parere Buteanu.

Mai mult, dupa ce semneaza contractul de angajare, multi se retrag, se plange el. 

"In plus, este o mare instabilitate pe piata fortei de munca in acest domeniu. Legislatia fortei de munca nu incurajeaza o relatie normala angajator-angajat, iar ei pur si simplu pleaca. Sunt neseriosi. In plus, sunt sunt unii care fac o presiune uriasa asupra angajatorului. Nu e usor, le faci contract de munca, ii trimiti la analize, iar dupa aceia ei renunta pentru ca au febra musculara. Acum nu vreau sa zic despre cat de oropsiti sunt crasmarii, dar asta e o problema, pe langa incercarea de a atrage clientii", a incheiat Buteanu. 

Studentii – ospatarii nostri

Majoritatea ospatarilor sunt studenti fara experienta, iar calitatea servirii lor e in legatura si cu harnicia sau lipsa de harnicie, afirma Calin Tiplea, patronul Nuka Bistro, Muura Steakhouse si Wonderful Time.

"Nu este strain pentru nimeni faptul ca cei care fac pe ospatarii sunt majoritatea studenti, mai rasariti sau mai moi. Acum, pentru cei mai rasariti, important este ca ei sa fie harnici si sa indeplineasca niste cerinte ce tin de primirea clientilor, de servire si de un “sa va fie de bine”. Acestea sunt lucruri foarte importante. Cine e harnic, e harnic indiferent de domeniul in care lucreaza", a apreciat Tiplea.

O solutie pentru a-i proteja pe viitorii angajatori de ospatari care n-au experienta sau care nu se descurca cu servirea, ar fi aceea de a da recomandari celor care pleaca, declara Calin Tiplea.

"Inca o problema legata de ospatari este nu faptul ca pleaca, ci ca pleaca de la mine la altcineva si tot rau serveste. Ar trebui sa existe o organizare a acelora care au un astfel de business, iar ospatarul care pleaca, sa plece cu o recomandare pentru a evita astfel de situatii", a spus el.

Problema lipsei de calificari poate fi solutionata, insa, de existenta unei scoli care sa acrediteze ospatarii sau bucatarii.

"Ceea ce lipseste este o scoala de ospatari, iar, personal, cred ca cine va face o astfel de scoala la niste preturi decente pentru a califica acesti studenti, va face un bine pentru toata lumea. Spun preturi decente pentru ca cei interesati sa isi permita sa urmeze cursurile. Oricum, contactul cu omul este cel mai important, dar de o scoala e nevoie. E nevoie de scoala de ospatari, de bucatari, e nevoie de scoala in general", a completat patronul Vertigo pentru Ziar de Cluj.

Patronul de la Marty crede ca HORECA ar trebui sa preia fraiele

Marcelus Suciu, administratorul lantului de localuri Marty crede ca ar trebui sa se puna la punct o scoala de pregatire pentru personalul din localuri, fie ca i se spune scoala culinara, scoala de meserii sau scoala de bune practici. 

“Nu o sa ne putem niciodata lupta cu 1.500 de euro, cu salariile din Londra, Din Germania, Italia sau Spania. Daca primesc si altceva pe langa salariu si de faptul ca pot sa stea acasa, sa fie alaturi de familii, sa poata sa evolueze, sa simta ca se investeste in ei, ceea ce acolo, afara, nu prea se intampla. Faptul ca stau la Cluj, unde sunt chirii si un cost de viata mai scazut aici cred ca ar putea, din punctul de vedere al HORECA, al industriei ospitalitatii, sa fie un factor decisiv in a-i convinge pe cei mai multi sa nu plece, sa renunte la munca sezoniera de acolo. Ei merg sase luni, apoi se intorc, cativa mai raman acolo. Exodul si criza aceasta este destul de puternica. Asta cred ca se poate face: HORECA sa organizeze intalniri in care sa se creeze niste institute care sa pregateasca la modul profesionist chelneri, ospatari, barmani sau bucatari. Cursurile care se intampla acum sunt niste glume obosite. E nevoie de scoli serioase, cu pregatire profesionista si practica, cu teste si informatie. Daca s-ar organiza asa ceva, cred ca ar fi sanse mari ca personalul sa ramana in localurile unde se angajeaza, daca se simte o valoare”. 

Un alt administrator al unui local din centrul Clujului, care doreste sa isi pastreze anonimatul crede ca nu mai avem scoli de meserii in domeniu pentru ca nu mai exista nici meseriasi care sa sustina cursuri. 

"Sunt copii care in momentul de fata ar vrea sa invete meserii cum e cea de ospatar sau bucatar, dar nu mai au unde. Cei care s-au priceput la asta au imbatranit, s-au pensionat, cei care i-au urmat au plecat in strainatate. O alta problema este ca meseria de ospatar, de pilda, nu mai este o meserie. Este considerata o ocupatie de tranzit, toti se gandesc ca fac asta pana termina facultatea si apoi se angajeaza in domeniul pentru care s-au pregatit", a spus acesta. 

"Nu exista bucatari creativi la Cluj"

Contrar aparentelor, nu este o zona in care salariile sa fie mici, asigura administratorul. 

"Nu e o rusine sa fii ospatar, mai ales dupa o anumita varsta. In marile orase ale lumii exista ospatari de 40-50 de ani si nu o duc rau, ba chiar dimpotriva. Un ospatar bun din Cluj castiga mai bine decat un doctor", sustine acesta, spunand ca venitul in acest caz poate varia intre 2.500 si 4.000 de lei. 

Administratorul de local considera ca este normala plecarea in strainatate pentru conditii mai bune. 

"In Italia, un ospatar poate castiga 1.500 de euro, adica 7.000 de lei, bani pe care nu ii poti face in Romania si nici un patron nu ii poate plati la noi. O alta problema este calitatea preparatelor din localuri. Isi pot permite sa dea salarii mari cand cel mai ieftin preparat din meniu costa 20 de euro. Eu daca am 20 de euro minim in meniu, maine inchid restaurantul. Trebuie sa luam in calcul clientela, materia prima, ospatarii, tara. Pentru salariile din Romania nu poti sa ceri mai mult unui angajat. Din aceste cauze, nu se poate schimba nimic. Datele de la ITM spun ca din 10 restaurante deschise la Cluj, 9 se inchid in primii ani de functionare. Asta spune multe", spune acesta.

Administratorul a mai vorbit despre initiativa unui prieten de-al sau, avocat in Arad, care lucreaza la un proiect pe fonduri europene in cadrul caruia cursantii la scoli de bucatari si ospatari din Italia si Romania vor fi instruiti si vor face schimb de experienta in ambele tari. 

"Va spun sincer: In Cluj, in momentul de fata nu exista nici un restaurant, indiferent cat de bine e pozitionat, nu are un meniu realizat de bucatarul sau. In Cluj, unde sunt sute de mii de oameni. Cele mai cotate restaurante aduc bucatari din Bucuresti sau Budapesta care vin, fac meniul, ii invata pe angajati ca pe niste robotei cum sa le prepare si apoi pleaca acasa. Nu avem un bucatar-sef inovativ in orasul acesta", a atras el atentia.

USAMV nu se ocupa de asa ceva

Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara (USAMV) nu organizeaza cursuri in acest domeniu. 

“Nu avem cursuri de bucatari si nici nu cred ca vom avea in curand, pentru ca nu au un specific academic. In cadrul universitatilor, orice program de studiu trebuie sa fie acreditat de ARACIS (Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior), iar cursurile de acest fel sunt meserii existente in Nomenclatorul Meseriilor si acreditate de alte organisme la nivel national”, a precizat Doru Sabau, purtatorul de cuvant al universitatii.


Proiectele din fonduri europene, o posibila solutie

Daniel Don, directorul Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM) Cluj este de parere ca piata de munca ofertanta din Cluj le ofera oamenilor din aceasta industrie ocazia atat sa isi schimbe locul de munca atunci cand nu sunt multumiti de conditii, cat si sa isi schimbe ocupatia. 

“La Cluj somajul a scazut foarte mult in ultima vreme, fenomen favorizat in mare parte de proiectele europene care se deruleaza aici. In aceste conditii, angajatii au o oferta variata pentru un alt job atunci cand conditiile in care lucreaza nu mai sunt pe masura asteptarilor. Se intampla si sa se recalifice, asa incat, un bucatar, de pilda, sa devina hair-stylist. Cei care isi deschid un business trebuie sa fie bine organizati. Nu poti sa iti deschizi azi o terasa si maine sa iti si angajezi personal specializat. O solutie ar fi ca administratorii de localuri sa se intereseze in privinta pietii muncii, sa tina legatura cu institutiile statului si sa acceseze oportunitatile pe care le ofera proiectele finantate din fonduri europene, in cadrul carora se instruiesc oameni tocmai in meseriile pe care le cauta, pot sa coopteze personal in practica si apoi sa aleaga persoanele care corespund cererii. Este normal sa plece in alte tari daca le ofera conditii si salarii mai bune”, a precizat Don.

Scoala de Bucatari a lui Adi Hadean isi selecteaza cursantii

La Cluj exista, in momentul de fata, proiectul unei Scoli de Bucatari lansat cu sprijinul USAMV Cluj de specialistul in domeniu, Adi Hadean. La data de 19 august, 2015, Hadean confirma pe blogul sau, www.adihadean.ro, ca programul este la a cincea editie inceput fiind in 1 iulie 2015. Prin initiativa Scolii de Bucatari, Hadean isi propune ca pe parcursul unui an sa instruiasca in aceasta cariera zece tineri care nu au posibilitati financiare. 

Etapa de selectie a urmatorilor cursanti este inca in desfasurare, ne-a informat Adi Hadean.

"Proiectul este momentan in stadiul in care facem selectia. Incercam sa facem o selectie cat mai riguroase deoarece proiectul se adreseaza tinerilor care nu au posibilitati financiare si isi doresc sa  invete meseria aceasta", a spus acesta.

Pana in prezent, numarul celor inscrisi este destul de mare, potrivit initiatorului proiectului.

"Avem un numar mare de aplicanti, as zice chiar zeci. Prin urmare, trebuie sa facem o selectie riguroasa, o ancheta sociala, desi nu este cel mai potrivit termen, si sa vedem cine are mai mare nevoie de acest program", a explicat Hadean. 

Scopul proiectului nu a vizat in special impactul asupra orasului, cat impactul asupra vietilor unor oameni. Hadean doreste sa ofere o sansa celor zece participanti ce vor fi selectati.

"N-am vrut sa obtin un impact asupra orasului, cat un impact asupra vietilor celor zece persoane. Nu-mi garanteaza nimic ca vor rezista toti sau ca vor ramane cu totii sa lucreze in Cluj-Napoca. Mi-ar placea ca acest proiect sa continue an de an si orasul sa se aleaga cu un numar considerabil de bucatari", a declarat Adi Hadean, cunoscut si ca bucatar al emisiunii Masterchef.

Comentarii

staff

24.09.2015 12:45

 haideti sa vedem cel putin cateva lucruri ca cei de mai sus care isi exprima doliantele sa aibe acei angajati care ii dorest..profesionistiLăƒudați-vă prima dată cu investițiile făcute în utilarea unei bucătarii și, nu în ultimul rând, în oamenii care vor lucra acolo. Aș vrea într-o zi un proprietar de restaurant care să îmi spună cât de mult a investit în oamenii săi, în traininguri, excursii culinare, motivări prin bonusuri, și nu cât de mult a plătit pe gresie și scaune. Motorul unui restaurant este bucătăria, iar motorul unui business sunt oamenii.Dacă nu aveți cunoștințe despre acest domeniu, angajați-vă oameni care au. Cele mai multe, dacă nu aproape toate restaurantele care merg prost în lume, au un proprietar care le știe pe toate. Iar ele mor, dau faliment și sunt înlocuite de alte restaurante cu aceeași tipologie de patron, care nu a învățat de la precedentul, și ghiciți ce? Și ăsta dă faliment. Și tot așa. Asta se întâmplă de ani buni în România.Așa cum prevedeam acum 2 ani, criza de personal în domeniul HORECA a început și se va intensifica. Un sfat ar fi ca toată lumea să se gândească la o metodă eficientă de a-și păstra staff-ul. Fără el veți da faliment. Deja știu, personal, vreo două locații care suferă cumplit pentru că nu s-au trezit la timp.O afacere sănătoasă este aceea în care câștigăm amândoi, nu numai tu. A doua variantă se numește JAPCĂ. Sunt conștient că ați investit bani, dar angajații investesc timp. Dacă nu creați o echipă și dacă întrețineți o atmosferă ostilă, nu veți reuși! Dacă nu aveţi încredere în cineva, nu-l angajaţi. Dacă tu, ca proprietar, trebuie să fii prezent în restaurant 24 din 24, ăla nu e un business, e un chin.Ingredientele și băuturile de cea mai bună calitate, la un preț corect și rezonabil, îți vor asigura succesul. Respectul față de client trebuie să fie maxim. Când cumperi cele mai ieftine roșii de pe piață, că ai făcut tu o afacere, eronată -de fapt- încet, încet o să-ți ruinezi businessul. Clientul tău nu e idiot, va observa asta și te va penaliza. Adică, mai simplu, se va duce la concurențăCâinii, pisicile și țigările nu au ce căuta în bucătărie. Este lipsă de respect față de tine, dovedește că nu ai cei 7 ani de acasă și este lipsă de respect și față de personal, și faţă de client, în primul rând . Chiar dacă ai plătit pentru ea, la bucătărie mă refer, banii nu îți dau dreptul la astfel de comportamenAdu-ți aminte că restaurantul nu este sufrageria ta de acasă, este un business, așa că data următoare când un „prieten” vrea să vină cu vinul lui, aplică taxa de dop. Personalul nu primește remuneraţie în vin.Când construiești o bucătărie, ia pe cineva care știe să construiască una. Eficiența unei bucătării e vitală pentru viteza de lucru. Nu vei înțelege niciodată de ce trebuie un cuptor mai scump și mai performant, dacă nu îți explică cineva; ceea ce vezi tu e o diferență de preț și atât. Asta nu e din cauză că unul arată mai frumos decât altul, ci se regăsește în opțiuni mai multe și viteză de lucru mai mare. STOP JOC! Am văzut un caz în care în bucătărie aveau un cuptor de 11000 de euro, dar nu aveau decât două tăvi, deci puteai folosi acel cuptor la valoarea de 2000 de euro.Nu neglijați niciodată partea de desert, reprezintă 20 % din afacerea dumneavoastră și este cel mai eficient mod de a aduce clienții înapoi. Asigurați bucătăriei dumneavoastră un buget pentru cercetare și inovație, acele cifre se vor întoarce înzecit înapoiNu introduceți un amalgam de produse în meniu, de teamă că nu au ce mânca clienții. Ei nu mai vin pentru că se gătește prost sau pentru că nu dispun de servicii pe măsura pretențiilor, nu pentru că meniul nu este stufos. 

Dany

25.09.2015 22:45

 complimente!!!Sunt in italia din 99 si de 9 ani fac CHEF aici.... Restaurant /hotel/restaurant etc ...ai perfecta dreptate in toot ceea ce ai spus !!! Organizeaza orice (scoala de bucatari cursuri etc si vorbim ) eu sunt pro !   

din franta

26.09.2015 21:18

staff, imi pare rau sa te contrazic, dar sunt anumit punct unde nu sunt de acord.patron investesc bani da, dar sa nu aburest lumea cu angajatii investesc timp, angajatii sunt platit cat timp sunt la munca fi ca sunt clientii fi ca nu sunt clientii, a investi insemneaze a risca, unde e risc la un angajat?tu ca patron cand angajeaze un asa zis profesionist , nu prea vad dc trebe sa mai investesc in tot felur de cursurile care teoretic daca esti profesionist nu le ai nevoie, si mai ales cat timp la orice moment angajat pot sa nu se mai prezint le munca, si tu ca patron nu pot sa fac absolut nimik decat sa tac si sa caut inlocuitor.si legat de salar, din cate stiu eu , in ziua de azi un bucatar adevarat au salar mare( nu ma refer la ala cu diplomele din carton). dupa intradevar sunt extrem de putin ala calificat, dar asta e din cauza ca toate scolile de meseria sau desfintat.si cum ai zis foarte bine in comentarul, trebe sa ai respect fata de clientii, dar pana la urma in 99% din caz, cine are de facut cu clientii ? patron sau ospatar? eu personal cred ca daca un osaptar nu salut la clientii la 1000 lei pe luna, nu o sa le salut nici la 2000. salar mare nu o sa educ pe angajatii.oricum pentru majoritate tot e vina patron, patron trebe sa fac asta si asta si asta, dar angajatii sunt doar niste person traumatizat exploitat si asa mai departe. dar cand te duc la interview ma gandesc ca ti se zice alb pe negru conditile nu? daca nu iti convine dc acept postul pana la urma?oricum piata muncii in romania , este o piata complet imatur unde nimeni nu e responsabil de nimik, si unde oricat s ar face sau s ar da este o nemultumire complet.

adi

24.09.2015 15:39

Cine si-a gasit sa-si dea cu parerea?!?!..Ar trebui sa invatati voi ca ai patroni sa platiti si sa respectati personalul..Lucrez afara de cativa ani buni,stiu conversa in 3 limbi straine,dar voi nu stiti plati omeneste.Un barman cu experienta nu-ti lucreaza pt 800 lei,dar nici nu cere 1000€,sa fim seriosi.Nu aceti decat sa lucrati cu studenti,v-ati obisnuit sa platiti putin.atunci si culegeti putin..Multi patroni de restaurante din ziua de astazi se pot asemui cu vechii sefi de restaurante,de pe vremurile apuse..

Manager

24.09.2015 16:18

Prietene,tu ai scris articolul in favoarea angajatorilor,dar din punct de vedere al angajatilor te.ai interesat sa vezi ce parere au si ei ????iti spun eu cum sta treaba,pe langa faptul ca lucrez nenumarate ore,in jur de 240 pe luna,iti platesti mancarea in cele mai multe localuri sau in cel mai bun caz o primesti gratis da nu o poti manca sau de cele mai multe ori e aceiasi nenumarate zile la rand,pe langa faptul ca lucrezi "part time" in acte....te mai intrebi de ce pleaca lumea ????????????????????

Gabriel

26.09.2015 13:12

Buna ziua, in legatura cu bucatarii sefi si tot tam-tamul facut referitor la meniuri si robotei cred ca cel mai bine ar fi sa va documentati bine inainte de a scrie articolele sau exista noi conflicte de interese (cineva ar trebui sa vanda scump ceva(training),sau va aparea in curand o noua scoala de bucatari sau etc.).Va multumesc!

Join

26.09.2016 22:39

Eu personal am lucrat si afara si in tara. In afara esti dedicat, supus si lingau. Te intorci in Romania esti doar fitze si aere. Cred ca lumea e prea puturoasa si nu are chef de munca...asta e purul adevar. Toti vrem bani, masini, case fara sa facem nici cel mai mic sacrificiu.

Adriana

27.09.2016 07:47

Angajatii sunt cei pe care ii merita angajatorii. Cand angajatorii vor fi seriosi, atunci o sa aiba si angajati pe masura

Ospatar in Cluj

27.09.2016 11:37

Simt ca ar trebui sa ma prezint cu cv-ul la angajatorii acestia minunati ce se plang ca nu isi gasesc muncitori;asa pt a le putea spune de ce sunt in situatia cu pricina :) Oricum am convingerea ca oferta de munca e grozava, eventual un minim pe economie cu multe ore suplimentare neplatite, zile de sarbatori legale neechivalate etc etc; succes

Eu

27.09.2016 19:45

Intradevar generatia de dupa 90 nu ne ofera mare lucru cand vine vorba despre bucatari,ospatari,barmani,etc...nu ofera mai nimic dar in schimb au pretentii frate.Fara sa exagerez 70 % din cei pe care ii aduci acum intr-o bucatarie au doar pretentii si cand ii pui sa faca ceva concret dau din umeri. Din restul de 30% sunt si cei care nu stiu multe de la inceput dar accepta sa porneasca de jos si sa avanseze treptat pe masura ce acumuleaza cunostinte si experienta sau cei care au deja o baza cat de cat solida si care se asteapta sa fie platiti in consecinta. Dar nici de cealalta parte a baricadei lucrurile nu stau mai bine.Sunt restaurante in Cluj unde se lucreaza cu contract de 2 ore,4 ore iar angajatul sta la munca 13-14 ore pe zi si poate nu are vreme nici sa manance Fara concediu de odihna, iti dau liber cand nu au de lucru, o zi saptamana asta,una saptamana viitoare,3 luna ce vine si tot asa. Salariul normal minimum pe economie si restul banilor la negru.Toti vor profit maxim cu investitie minima in angajati, ati fi surprinsi sa vedeti ce oameni lucreaza la multe din marile hoteluri si restaurante din Cluj.Sunt multe de spus si cei care lucreaza in domeniu stiu despre ce este vorba...vom vedea unde se va ajunge

Ospatar

28.09.2016 01:47

Ma mir ca au dat interviu 2 dintre cei mai mari teroristi angajatori din Cluj, Bunteanu si Tiplea. Nu mai vin angajati buni la voi deoarece ii mintiti la interviuri, le dati salarii de mizerie, va comportati cu ei ca si cu ultimii oameni, ii amenintati, ii injurati si va bagati peste munca lor. Asteptam sa vad ca dau interviuri pe astfel de teme niste angajatori mai realisti, mai civilizati si mai maturi din Cluj. Vai de voi.

bibicu

04.10.2017 15:16

 La noi un barman castiga 2500 lei +bonuri pt.Treaba merge brici in 2 ani investitia recuperata angajati multumitim ,,,nimeni nu a plecat de la noi si suntem 15 in total ! Daca vrei cu adevarat poti ! 

Adauga comentariu