Anchete

Cresc tarifele pentru ridicarea gunoiului. Clujenii vor plati cu trei lei mai mult pe luna

Incapacitatea administratiei locale si judetene de a gestiona criza gunoaielor va fi suportata de buzunarul cetatenilor. Pentru urmatoarele trei luni costul transportului deseurilor menajere la Oradea da gaura in bugetul firmelor de salubritate in cazul in care nu se va aproba de catre Consiliul Local majorarea tarifelor sau subventionarea cheltuielilor. Pentru a evita colapsul financiar, cei doi operatori din Cluj-Napoca vor propune miercuri majorarea tarifelor catre populatie. Clujenii vor trebui sa scoata lunar din buzunar inca 3 lei pentru a le fi ridicat gunoiul.

Au mai ramas doua zile pana cand deseurile clujenilor vor fi transportate la Oradea. Primaria Cluj-Napoca a anuntat in 8 iulie, prin intermediul unui comunicat de presa, ca a incheiat un parteneriat cu Primaria municipiului Oradea in vederea depozitarii, pentru urmatoarele trei luni, a deseurilor rezultate din gunoiul menajer si stradal in depozitul ecologic gestionat de Eco Bihor. Transferul deseurilor catre depozitul ecologic de la Oradea va incepe miercuri si vor fi depozitate acolo timp de trei luni aproximativ 27.000 tone de gunoi produs de clujeni.

Ziar de Cluj a solicitat sa ii fie pus la dispozitie protocolul dintre cele doua primarii pentru a informa cat mai corect cetatenii cu privire la obligatiile municipalitatii clujene fata Eco Bihor. Surprinzator, acest protocol nu exista fizic, fiind de fapt mai mult o intelegere verbala la nivel de partid intre Emil Boc si Ilie Bolojan, primarul municipiului Oradea. Lipsa unui document scris intre cele doua institutii a fost confirmat azi de catre reprezentantii Biroului Mass-Media.

“Am primit solicitarea voastra, insa nu exista acest protocol. Este o intelegere verbala intre Cluj si Oradea in vederea acceptului din partea celor de la Oradea ca sa transferam deseurile la ei. Reprezentantii firmelor de salubritate urmeaza ca pana miercuri sa incheie contractele cu Eco Bihor pentru depozitarea gunaoielor. In momentul in care operatorii vin si se adreseaza in scris in fata Consiliului Local cu un document clar in care se fie specificate modificarile tarifare care apar in urma faptului ca ne-am schimbat rampa de depozitare, atunci automat avem o problema pe masa. Pretul pe care il vor plati pentru depozitare poate fi mai mic sau mai mare fata de cat se platea la Pata Rat, in functie de negocierile operatorilor cu cei de la Bihor. Variantele propuse sunt ca Primaria Cluj-Napoca sa suporte in intregime sau partial costurile transportului deseurilor la Oradea, fapt ce nu va afecta populatia. Exista si variante prin care o parte sa suporte operatorii, o parte Primaria si o parte populatia”, a afirmat Oana Buzatu, purtatorul de cuvant al Primariei Cluj-Napoca.

Pana in prezent, operatorii de salubritate din Cluj-Napoca nu au stabilit propunerea de tarife, deoarece inca nu au gasit coaboratori in randul transportatorilor care sa asigure transferul deseurilor la Oradea. Distanta este aproximata de catre reprezentantii firmelor de salubritate ca fiind de 180 de kilometri pana la depozitul ecologic din judetul Bihor. Marea problema, insa, nu este distanta sau pretul pe kilometru, ci faptul ca transporatorii din zona sunt implicati in campania agricola din sudul tarii ceea ce face ca numarul masinilor de mare tonaj si volum disponibile sa fie foarte redus.

In cel mai scurt timp, potrivit reprezentantilor operatorilor de salubritate, municipiul Cluj-Napoca se va alinia la preturile din marile orase din tara, exemplu fiind dat Brasovul, unde cetatenii platesc lunar 9,06 lei pentru ridicarea gunoiului.

“Dupa ce vom face cursa exacta vom sti exact care sunt costurile. Este mai complicat pentru ca masinile trebuie sa iasa pe la Garbau pe ruta de tiruri si asa mai departe. In mod normal pe ruta de tiruri sunt cam 180 de km, nu putem estima cat va costa transportul gunoaielor la Oradea. Prima data vom face cateva curse si trebuie sa vorbim cu transportatorii. Ne trebuie utilaje de mare capacitate, de volum, nu de greutate. In functie de cat sunt de mari masinile, asa se stabileste si tariful. Ne intereseaza masini de mare volum pentru a fi cat mai putine drumuri, ceea ce inseamna costuri mai mici.
In functie de preturile pe care le vor stabili transportatorii noi vom inainta Consiliului Local  propunerea noastra de tarif. In momentul de fata este si campania agricola in sud si sud estul tarii si trebuie sa vedem ce masini mai gasim in zona. Daca nu gasim, atunci e groasa treaba. Pot spune ca am avut o problema cu transportul gunoaielor la Alba fiindca nu s-a putut intra pe rampa cu masini de capacitate mare. Tot ce se va discuta la Primarie este cat se poate de clar. Noi trebuie sa prezentam contracte cu pret pe kilometri, numar de curse, numar de masini. Nu vor creste foarte mult preturile, mai mult ne vom alinia la pretul pe care il platesc majoritatea oraselor din tara. Pana la urma cu tot ce inseamna transportul, vom ajunge la ceea ce inseamna pretul tarifelor normale din Brasov si alte orase mari”, a afirmat Ioan Zlati, directorul Brantner Veres.

Reprezentantii Rosal au fost contactati telefonic prin secretariatul firmei, insa nimeni nu a dorit sa raspunda intrebarilor ZIar de Cluj. Potrivit unor informatii, vineri firma Rosal a fost amendata de catre Garda de Mediu Cluj pentru depozitul de transfer al deseurilor de pe Calea Baciului, despre care am scris AICI.

In prezent, la Cluj-Napoca, cetatenii platesc pentru ridicarea deseurilor un tarif de 6,25 de lei de persoana pe luna, in timp ce in municipiul Brasov populatia suporta lunar suma de 9,06 cu TVA inclus pentru acelasi serviciu. Daca e sa ne aliniem la municipiul Brasov, pretul platit de fiecare clujean pentru ridicarea gunoaielor se va majora incepand cu 15 iulie cu 2,81 lei. 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *