Costul Centurii Metropolitane a Clujului crește exponențial: de la 150 mil € la 250 de mil €

Nici n-a reușit bine Dan Tarcea să anunțe că suma de 150 de milioane de euro nu va fi suficientă pentru realizarea Centurii Metropolitane a Clujului și iată că informația este confirmată de către reprezentanții unei platforme de monitorizare a infrastructurii. Astfel, conform calculelor efectuate, costul final al centurii, pe direcția localităților Gilău și Apahida, va urca cu mult peste suma vehiculată de viceprimarul Tarcea. Aceasta va ajunge la 250 de milioane de euro, după cum estimează reprezentanții platformei Pe Unde Merg (PUM).

CITEȘTE ȘICentura Metropolitană – un proiect cu fonduri fantasmagorice? Tarcea: “Lucrările de execuție vor costa mai mult de 150 de milioane de euro”

Unul dintre administratorii platformei de infrastructură a avut o întrevedere cu proiectanții de la Exaplan, responsabili de studiul de fezabilitate (SF) a viitoarei centuri ocolitoare.

“SF este on-track, proiectantul pare serios și intenționează să termine în 2019. După SF urmează licitație de design and build. Exproprierile pentru proiect vor fi mari, apoi la construire vorbim de tuneluri (la plural) și de viaduct înalt.

Proiectul începe dinainte de Gilău, apoi la intersecția cu Autostrada Transilvania (A3) va fi nod legat la actualele bretele, iar centura trece pe sub podul lui Tirrena Scavi, apoi la Cora ceva pasaj lung de tot. Mai departe tunel, viaduct, chestii faine. Categoria drumului încă nu e stabilită: câte benzi, viteză de proiectare.

Ei încearcă cea mai bună variantă, dar posibil ca cel puțin o curbă să aibă viteză de proiectare 60 km/h. Au proiectat drumuri de legătură mai multe decât trebuie, posibil și spre Baciu, vedem ce rămâne după aprobarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Nu e definitivat traseul în jurul aeroportului, fiindcă mai este și proiectul de extindere a pistei, implicit devierea Someșului. Toate intersecțiile sunt denivelate și va fi separator median. Costul de construire estimat anterior, de 160 milioane de euro, va fi cu siguranță depășit. Poate 250 de milioane, estimare grosieră”, notează acesta.

Conform estimărilor, centura ar trebui să fie realizată până în anul 2023. Membrii PUM susțin că principalele probleme pe care CMC va trebui să le rezolve se referă la traficul infernal din Gilău, Florești și Cluj-Napoca (axa est-vest), dar și traficul dificil de la ieșirea spre Dej (zona Aeroport – Apahida).

Termenul de realizare a procedurii de întocmire a SF final – etapele I și II – este de 12 luni de la data prevăzută în ordinul de începere. Perioada de realizare a studiilor și documentațiilor pentru etapele 1 și 2 se vor suprapune. Execuția centurii este prevăzută de Ministerul Transporturilor pentru perioada 2020-2023.

Asocierea Exaplan–Transinvest Budapesta–SpecialTerv–Cadsil a câștigat licitația pentru SF cu o ofertă de 17,1 milioane de lei (fără TVA). 

Obiectul contractului îl reprezintă întocmirea SF, a planului urbanistic zonal și a documentației tehnice pentru obținerea autorizației de construire pentru drumul Transregio Feleac (TR 35). Contractul presupune realizarea serviciilor pentru două etape: centura metropolitană și drumul de legătură.

În Master Planul General de Transport al României, CMC (etapa I) este prevăzută cu patru benzi de circulație și cu o lungime de 38,8 km, dintre care 31,3 km drum nou, iar 7,5 km, modernizare de drum existent sau drum nou. Drumurile de legătură (etapa II), propuse conform planului urbanistic general (PUG), sunt de 33,6 km drumuri noi sau modernizare de drumuri existente.

Urmează să fie efectuate studiile și analizele necesare pentru ambele etape, astfel încât în urma acestora să fundamenteze recomandarea unei soluții fezabile pentru beneficiar și să le detalieze în cele două SF solicitate (etapele I și II). Prestatorul va prezenta minimum trei studii alternative de traseu, în corelare cu PUG și condițiile impuse de către emitenții avizelor de specialitate.

Reprezentanții platformei de infrastructură rutieră au realizat și o serie de observații cu privire la dificultățile pe care le poate întâmpina acest proiect:

- “După Borhanci următorul nod este în zona Sopor (după Iulius Mall), iar ultimul segment se termină în zona Selgros – spatele Parcului Logistic Transilvania. Aici trebuie și o trecere peste calea ferată”.

- “Legătura dintre Bd. Muncii (varianta nord-est) și centura de sud se va realiza (cumva) pe lângă Parcul Logistic Transilvania, probabil traversare peste str. Traian Vuia (drumul spre aeroport), pe lângă serele existente, pod peste Someș și conexiune în capătul bulevardului, după depoul de tramvaie (…) Se propune lărgirea la patru benzi a drumului existent Bd. Muncii până la Apahida”.

- “Pare foarte complicată. Dacă fac o grămadă de legături va funcționa mai degrabă ca o stradă, nu ca o centură. Poate era mai OK să aibă legături la Gilău, A3, Cora, Feleacu, Traian Vuia și Bd. Muncii. Dacă poți intra de pe toate străduțele pe ea nu va avea rol de centură”.

- „Au legat-o zdravăn de oraș. Sunt curios dacă va avea trei benzi pe sens pe alocuri. E clar făcută pentru a prelua traficul de navetiști. Din orice zonă ești, urci pe centură și cobori mai spre destinație”.

- „Capătul dinspre Cluj e prin curtea (să nu zic prin magazinul) Cora. Undeva am citit chiar așa, „trece prin parcarea magazinului Cora”. Apoi intră în zona verde din Făget, presupunând defrișări masive. Tuneluri, oare, în România? Am sentimentul că nu o să apuc să merg pe ea prea curând, finalizarea o văd departe, dincolo de 2030”.

- “Și după ce trece de Cora e la fel de înghesuit, probabil vor expropria Praktiker… Apoi trece prin depoul de tramvaie, autobuze și troleibuze – aici va fi suspendată. Și când începe să urce dealul… vai de pădure, scade suprafața verde per cap de concitadin!”.
 

 

sursa: aici.

Adauga comentariu