In vizor

Consiliul Judetean are proiecte blocate de peste 110 milioane de euro

Odata cu arestarea fostului presedinte al Consiliului Judetean Cluj, Horea Uioreanu, de catre DNA Cluj, pentru fapte de coruptie, o serie de proiecte strategice ale judetului au ramas blocate. Valoarea acestora se ridica la peste 110 milioane de lei. Fie ca este vorba de groapa ecologica a judetului, povestea fara sfarsit a drumului Rachitele-Ic-Ponor sau proiectul de transport intermodal al aeroportului, institutia judeteana este singura in masura sa deblocheze lucrarile.

Cel mai valoros proiect ratat al Consiliului Judetean Cluj este Centrul de Management Integrat al Deseurilor, in valoare totala de 107,5 mil. lei (25 mil. euro), fara TVA. Lucrarile au fost, pana acum, realizate de Atzwanger SpA, ca si antreprenor general. Centrul de Management Integrat al deseurilor ar fi trebuit sa se intinda pe o suprafata de teren de 64 de hectare, aflata in proprietatea comunei Feleacu. Centrul ar fi trebuit sa deserveasca intreg judetul Cluj, fiind statia finala in care deseurile colectate din statiile de transfer, vor fi sortate, tratate mecano-biologic, rezidurile urmand sa ajunga in celula de depozitare.
Investitia prevede realizarea lucrarilor de proiectare si executie a zonei tehnice aferente centrului de management integrat al deseurilor din judetul Cluj compus din: statia de tratare mecano-biologica a deseurilor biodegradabile, statia de sortare a deseurilor reciclabile, infrastructura adiacenta (alimentare cu apa, energie electrica, retea de incendiu). Prin contract este prevazuta si executia celulei nr. 1 de depozitare deseuri, in suprafata de 7,76 ha, drumuri si platforme, cladire administrativa, zona de interventii utilaje, statie de combustibil, retele incinta, sistem captare gaz, lucrari de protectie impotriva inundatiilor, zona de receptie deseuri, monitorizare mediu. Proiectul este finantat din fonduri europene.

Numai ca, in luna octombrie, Consiliul Judetean Cluj a cerut rezilierea contractului. Despre motivele care au stat la baza solicitarii de reziliere si raspunsul antreprenorului Italian am scris aici.

In aceste conditii, cel mai probabil lucrarile vor fi scoase, din nou, la licitatie, insa nu inainte de un proces lung, care ar putea dura cativa ani.
Despre aceasta situatie, presedintele interimar al CJ Cluj, Vakar Istvan a declarat: “Procedura este de 14 zile, timp in care antreprenorul trebuie sa elibereze santierul. Ca este de acord, ca nu este de acord, ca vor fi procese, asta este!”

Un alt proiect ratat de autoritatile judetene este reabilitarea drumului turistic Rachitele-Ic-Ponor. Contractul obtinut de consortiul condus de MBS, in 2009, se ridica, initial, la circa 76 milioane de lei. O buna parte din suma, peste 40 de milioane, urma sa fie acoperita din fonduri europene. Pana in vara anului trecut s-a efectuat circa 60% din volumul de lucrari angajat in acest contract. Proiectul a intrat, apoi, intr-un blocaj pe care n-a mai reusit sa-l desfaca nimeni. MBS Group apartine fostului consilier local PDL din Turda Gabriel Silagy. Numele lui Silagy apare in dosarul de coruptie al presedintelui CJ Cluj Horea Uioreanu. Procurorii spun ca acesta i-ar fi dat lui Uioreanu prin intermediari peste 33.000 de lei, la inceputul lui 2013. Un an mai tarziu, in februarie 2014 Uioreanu a depus o plangere penala la DNA Cluj impotriva firmei MBS Group pe motiv ca si-a batut joc de lucrarile la drumul turistic Rachitele-Ic Ponor.
La aceasta lucrare, din totalul de 20,5 kilometri doar pe 600 de metri de drum s-a turnat asfalt, in contextul in care firma MBS Group a primit 33 de milioane de lei.
In prezent, Consiliul Judetean este nevoit sa scoata la licitatie restul de lucrari.

“Pana la sfarsitul lunii noiembrie, vom da drumul la licitatie pentru restul de lucrari. In aceasta iarna nu se va lucra. Per total, in 5 luni se poate termina, a ramas de executat 25% din lucrare”, a explicat Vakar Istvan pentru Ziar de Cluj.

Situatia este similara si in cazul proiectului Aeroportului Cluj, de transport intermodal. Acest proiect ar trebui sa asigure o legatura usoara si rapida atat pentru pasageri, cat si pentru transportatorii de marfa intre liniile ferate si cursele aeriene. Proiectul este evaluat la 71 de milioane de euro, din care pentru 85% s-ar putea obtine finantare din fonduri europene.

Cofinantarea de 15% ar trebui asigurata insa de institutiile partenere, Consiliul Judetean Cluj, Primaria Cluj-Napoca, cea din Apahida, Ministerul Transporturilor si CFR. Insa, proiectul s-a blocat chiar la Consiliul Judetean, conducerea aeroportului asteptand de aproape un an ca institutia sa semneze contractul de asociere care sa permita elaborarea si depunerea spre finantare a proiectului propriu-zis.
Despre aceasta situatie, Vakar Istvan a declarat:

“Acolo mai erau mici amanunte de adaugat la proiect, care vor fi remediate, legat de transportul persoanelor cu handicap sau statii de autobuz. Va trebui ca pana in maxim 15 februiarie 2015 sa incheiem protocolul cu CFR si municipalitate sis a vedem care cat are de contribuit acolo. Apoi, vom depune proiectul pentru executie. Nu stim exact cat este co-finantarea Consiliului Judetean. Dupa ce avem toate aceste date clare, ne asumam ca si co-finantare acest proiect. Oricum, mesajul este ca sustinem transportul intermodal de la aeroport”, a declarat Vakar.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *