In vizor

Complexul Sportiv Gheorgheni, construit pe locul fostului cartodrom, contrar legii, e pentru unii mumă, pentru alții ciumă!

Baza sportivă din Gheorgheni, mândria primarului Emil Boc, a fost construită pe terenul fostului cartodrom al Clujului, printr-o investiție comună, de peste 20 de milioane de lei (fără TVA) a Primăriei Cluj-Napoca și a Companiei Naționale de Investiții.

În ianuarie 2015, Consiliul Local Cluj-Napoca a predat terenul pe care exista cartodromul către Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, pentru realizarea lucrărilor de construire a noului complex sportiv, după care, la finalul anului 2016, MDRAP a predat amplasamentul  Bazei Sportive Gheorgheni Primăriei municipiului Cluj-Napoca. Complexul a fost inaugurat pentru publicul larg în luna decembrie a anului 2016. Totul pare însă a se fi făcut cu încălcarea legii.

Articolul 79 din Legea educației fizice și sportului (Legea nr.69 din 28 aprilie 2000) prevede:

„(1) Schimbarea destinaţiei sau desfiinţarea unor baze sportive aparţinând domeniului public sau privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale se va putea face numai cu aprobarea Ministerului Tineretului şi Sportului şi cu garanţia construirii altor baze sportive similare.

(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică, după caz, şi societăţilor comerciale care dobândesc active patrimoniale destinate activităţii sportive ce au aparţinut statului.”

Complexul Sportiv Gheorgheni, pentru unii mumă, pentru alții ciumă!

Construirea noului Complex Sportiv Gheorgheni a fost pentru unii mumă, pentru alții ciumă! Mumă, în special pentru locuitorii din Gheorgheni care au acum la dispoziție, aproape de casă, o bază sportivă și de agrement. Ciumă, pentru pasionații de automobilism și pentru sportivii din sporturile cu motor, care nu mai au deloc în Cluj o bază de antrenament, ei fiind nevoiți să se deplaseze pentru a se antrena la sute de kilometri distanță. 

Problema e că legea nu permite schimbarea destinației sau desființarea unei baze sportive fără construirea unei alte baze sportive similare. Dacă s-a desființat cartodromul, conform legii, trebuia să fie construit un altul în loc. Lucru care nu s-a întâmplat, ceea ce contravine legislației în vigoare.

În plus, Clujul nu este un oraș lipsit de automobiliști pasionați, ci, din contra, avem mulți campioni care participă în fiecare an la cele mai importante competiții de profil, ceea ce nu justifica desființarea cartodromului. Dacă administrația locală și centrală ar fi avut respect pentru lege și pentru toți cetățenii (nu numai pentru majoritatea votantă) ar fi construit noua bază sportivă Gheorgheni și, într-o altă locație, ar fi edificat și un cartodrom modern. Legea însă se pare că devine facultativă atunci când interesul electoral o cere.

Mărturiile automobiliștilor văduviți de cartodrom

Horațiu Savu, multiplu campion național la raliuri, a explicat pentru Ziar de Cluj ce a însemnat vechiul cartodrom pentru pasionații de automobilism și faptul că, prin desființarea sa, a fost încălcată legea:

„Nu știm chiar cum s-a încălcat legea. Sau cu tupeu sau prin ceva acte. Până la urmă, am aflat că era înscris cartodromul în registrul bazelor sportive, lucru foarte important. Asta înseamnă că era recunoscut ca și bază sportivă și atunci clar că se încadrează la Legea sportului, care spune clar că nu ai voie să desființezi o bază sportivă până nu faci alta în loc. Nu trebuie să aibă alt obiect de activitate. Dacă desființezi un stadion, trebuie să faci înainte un alt stadion. Deci, nu poți să desființezi un stadion și să faci o sală de șah! Sau, cum au făcut ei, desființezi un cartodrom și faci o bază pentru sportul pentru toți! 

Avem la Cluj foarte mulți campioni, se antrenau și la Cluj. Discuția trebuie pornită că acela a fost primul cartodrom din țară și a fost făcut de comuniști și a găzduit etape internaționale, adică, totuși, să arunci așa o bază sportivă… Mai sunt 3 cartodromuri în țară care au o acreditare internațională, ca să poți să faci curse, dar și acelea, de pe un an pe altul își obțin acreditările. Cel mai modern e la Târgu Secuiesc. Acum a fost făcut, de câțiva ani, și acela chiar corespunde, numai că acolo nu ai facilități. Adică, nu or să vină niciodată 700 de sportivi pentru că nu ai unde să îi cazezi, nu au unde să mănânce, nu au unde să facă nimic! Și un oraș ca și al nostru a rămas fără circuit și apoi ne mirăm de ce se omoară unii pe Dorobanților sau prin alte zone! Sau, pe de altă pare, în 27 octombrie sunt invitat la inaugurarea circuitului la Târgu Mureș, unde s-a făcut un circuit de motociclism. Deci, s-a putut face! De cine vrea să facă! 

Noi toți am debutat pe cartodromul de la Cluj în concursuri județene care se țineau acolo. Deci, de acolo am început. Și acum ce facem? Ce fac copiii? Noi mergem să facem antrenament înainte de etapă. De exemplu, mergem la București, sunt 1000 de km. Mergem la Bacău, sunt 700 de km și mergem la Târgu Secuiesc unde sunt 700 de km. Venim acasă și, în săptămâna cursei, mergem iarăși înapoi! Și copiii au 7-8, 9-10 ani. Pe când, un copil din București, de exemplu, iese de la școală și merge 2 kilometri până la șoseaua de centură unde e cartodromul și poate face cât vrea el, 500 de ture, dacă vrea! Și totuși noi scoatem campioni, dar numai noi știm cât ne chinuim și cum ne chinuim! 

Toată lumea spune de fotbal. Am înțeles, bravo, felicitări! Dar când te uiți la rezultatele de la fotbal și când te uiți la rezultatele piloților – sau, din orice alt sport, au luat canotoarele acum aur – noi suntem foarte văduviți de chestia asta! Pe lângă faptul că nu sunt bani, cronic, în sportul acesta! Dar și să distrugi o bază sportivă, singura care era, până acum, în zonă, totuși, nu știm cum s-a făcut! Bănuim, dar acolo a fost problemă și cu actele și cu școala de șoferi. Am înțeles că școala de șoferi e în judecată, în contencios administrativ cu Primăria, pentru că o parte din cartodrom era al școlii de șoferi. 

Cartodromul trebuia relocat în altă parte. Eu, de exemplu, umblu de 3 ani după un teren, am avut acces la niște fonduri de la minister, cu condiția să fac un parteneriat public-privat, și am găsit toate ușile închise, deși apoi am aflat că sunt terenuri sute de hectare. Am încercat și la Primărie și la Consiliul Județean, ei m-au trimis la Tetarom, că știu că sunt acolo 150 de hectare, cei de la Tetarom au trimis hârtie înapoi că nu se poate pentru că cartingul nu aduce profit și parcul Tetarom de-asta a fost înființat, să aducă profit. Și le-am spus, da, dar de 10 ani țineți 150 de hectare, nu faceți nimic cu ele! Și nouă ne trebuie 10! Mi-au zis că, da, dar poate o să vină cineva, cândva, să le ia! 

Noi acum marți plecăm la finala mondială din Italia, unde sunt 600 de piloți înscriși, de la copii până la adulți! Și, atunci, despre ce vorbim?!” 

Mihai Cornea, un prieten al sportului cu motor, a explicat, la rândul său, pentru Ziar de Cluj, ce a însemnat desființarea cartodromului pentru pasionații de automobilism:

„Nu se putea desființa o bază sportivă fără a fi construită sau relocată o alta. Legea e simplă. Deci e clar că s-a făcut un abuz, o încălcare a legii. Cine a făcut-o și care au fost interesele cred că s-a văzut. 

Eu mă gândesc că sunt terenuri pentru relocare, la cât e Clujul de mare, cum s-au primit alte terenuri și de la Armată ș.a.m.d., pentru altele, se putea da și pentru cartodrom! Dar nu îi interesează! De ce nu a fost relocat? Probabil din neglijență, din prostie, din răutate, cauzele cred că sunt mai multe. 

Cei mai mulți piloți de raliuri sunt din Cluj. Probabil, din toată țara mai sunt câți clujeni avem noi. Avem în campionate naționale, europene ș.a.m.d. La carting, ce să mai vorbesc! Avem doi vicecampioni naționali, avem un loc III în Campionatul Național de Carting, merg la Mondialele de carting. 

Acum sportivii se antrenează la Târgul Secuiesc, la Bacău și la București. Pentru antrenamente, vechiul cartodrom era bun. Pentru cei mici avem în continuare club de carting, avem o mică pistă, unde copiii mici, piticii, se mai antrenează. Dar e mică.”

Așadar, una caldă, alta rece, dacă peste lege se poate trece.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *