Compania de Transport Public măsoară „performanța” controlorilor în numărul de amenzi: „E o chestie de conduită internă”

În timp ce o bună parte a autobuzelor sunt lipsite de aer condiționat, iar controlorii de bilete intimidează călătorii, reținându-le în mod ilegal buletinele, Compania de Transport Public din Cuj-Napoca, un serviciu public, a cărei flotă auto a fost achiziționată pe banii clujenilor, răsplătește „performanța” acestor controlori prin „bonusuri în funcție de realizări”. Ce semnifică aceste realizări și cum măsoară CTP „performanța” angajaților săi? 

Să fie vorba de numărul de amenzi aplicate într-o zi, prin apel la orice mijoace, doar pentru a spori venitul companiei?  

Cu această întrebare l-am deranjat pe directorul acestei entități, subvenționată anual din bugetul public, Liviu Neag. 

Dincolo de obiecțiile privind calitatea serviciilor publice, trebuie să spunem că noile autobuze ale flotei auto sunt dotate cu câte un ecran pe care rulează în continuu diverse mesaje cu caracter electoral privind mărețile realizări ale municipalității clujene:

despre digitalizarea serviciilor publice

despre funcționarul-model Antonia

sau despre alte pseudo realizări

Cum ar veni, în unele autobuze nu funcționează sistemul de încălzire/aer condiționat, iar în altele se găsește suficientă energie pentru reclamă.

Tot de aici ne-a fost dat să aflăm că CTP Cluj-Napoca angajează controlori:

adică băieții ăia puși pe harță, oricând gata să obțină amenda de la un călător onest.

Condițiile de angajare sunt minime: fermitate, exprimare clară, capacitate de gestionare a conflictelor. 

Altfel spus, din două vorbe să-l „faci” pe călător și să-i iei banii. 

La asta s-ar reduce cerințele de angajare. 

În schimb, Compania de Transport Public oferă „bonusuri în funcție de performanță”. 

Cum se măsoară această „performanță” dacă nu prin numărul amenzilor?

Directorul CTP, Liviu Neag, a fost evaziv în răspunsul său, susținând că „realizarile” se referă la respectarea programului sau dacă controlorii își fac bine treaba și respectă regulile de conduită internă. Cam în acești termeni a apreciat „performanța” controlorilor plătiți din bani publici. 

CITEȘTE ȘIAutobuze noi, angajați vechi. CTP Cluj se confruntă cu un deficit de personal, deși anunță achiziții spectaculoase

Ei bine, pentru aceste relizări minime, controlorii sunt răsplătiți cu un anumit procent... Altfel spus, condiții de lux, în cadrul unei structuri subordonate Primăriei Cluj-Napoca.

Despre amenzi și numărul maxim al acestora, adică despre adevăratele „realizări” ce pot fi cunatificate și la care se reduce munca controlorilor CTP, directorul companiei a fost destul de evaziv... 

„Nu știu dacă exprimarea... adică, cum să zic?, dacă ei dovedesc că activează în cele 8 ore foarte...

li se dă un program, trebuie să lucreze pe anumite linii, li se spune de dimineață pe ce linii sunt, și dacă respectă programul și dacă își fac treaba ca lumea, ei primesc un procent în plus.

Adică, pot să primească undeva 10-15% în funcție de realizări și de modul cum respectă programul, aceasta fiind în baza Contractului Colectiv de Muncă”, a declarat directorul CTP.

Concret, în ce se pot traduce aceste „realizări” dacă nu în numărul de amenzi zilnice întocmite?

„Poate fi și numărul de amenzi, poate fi și respectarea programului, poate fi și dacă are sau nu reclamații, dacă nu are comportament neadecvat față de publicul călător. E o chestie de conduită internă și niște reguli interne ale companiei”, a adăugat Liviu Neag.

Ori, aici trebuie să fim de acord că aceste reguli interne vizează un serviciu public, adică transportul. 

Concret, l-am întrebat franc pe directorul CTP Cluj-Napoca dacă există acest criteriu pentru controlori: numărul de amenzi ca „realizare” răsplătită prin bonusuri.

Bonusuri în funcție de performanță. Cum măsoară CTP Cluj-Napoca, adică serviciul de transport public, performanța?

Răspunsul a fost unul evaziv:

„Nu, acolo este altceva. Dacă au niște depășiri, dacă au niște realizări mai mari, li se dă un anumit procent din realizările alea, dar asta este o chestie contabilă și nu pot s-o detaliez la telefon exact...”, a susținut Neag.

Pe deplin satisfăcuți de un răspuns atât de clar și concis, prin care am înțeles încă o dată, indirect, că „performanța” controlorilor CTP este apreciată nu în funcție de calitatea serviciilor oferite, ci este cuantificată în funcție de numărul de amenzi, ne-am referit chiar la cazul evocat ieri, în care un controlor plin de sine le reține pasagerilor actul de identitate, amenințându-i că nu le returnează buletinul doar dacă primește suma de 50 de lei – e și asta o metodă de aplicare a amenzilor prin intimidare și hărțuire în transportul public – directorul CTP, Liviu Neag, a afirmat că dacă regula internă a companiei este încălcată, atunci controlorul se face pasibil de anumite sancțiuni

CITEȘTE ȘIBoacterii de la Compania de Transport Public se cred gangsteri de mâna a treia. Călătorii îi reclamă degeaba la șeful instituției?

„Nu poate reține buletinul. Și dacă a produs o faptă nelegală, pentru asta se pedepsește. Nu poate reține buletinul nimănui. 

El are obligația de a oferi două șanse călătorului: fie să plătească un bilet cu suprataxă, care e 50 de lei, în mijlocul de transport în comun, fie cetățeanul nu agrează situația asta sau poate nu are bani și atunci întocmește un Proces Verbal. Atât. Aceasta e procedura de lucru. 

Dacă iese în afara acestei proceduri, încalcă regula și dacă se dovedește că-i adevărată reclamația, el va fi sancționat pe linie administrativă cu avertisment, cu diminuarea salariului, chiar până la desfacerea contractului de muncă”, a conchis directorul CTP Cluj-Napoca.

Cu acest prilej, ne-am permis să precizăm că, în cauză, controlorul CTP încalcă legea, nu regulamentul intern al Companiei de Tranport Public, după cum a apreciat, neinspirat, Liviu Neag. 

Recent, un clujean a postat pe pagina sa de socializare un mesaj prin care atenționa asupra abuzului la care a fost supus de către un controlor CTP, care solicită cartea de identitate a călătorilor și o returnează numai contra unei sume de 50 de lei, adică contravaloarea amenzii. 

O formă perversă de a-și atinge targetul impus de Compania de Transpor Public, „performanță” răsplătită prin intermediul bonusurilor în funcție de numărul amenzilor aplicate.

 

Adauga comentariu