Colesterolul sangvin intre bine si rau

Ce anume poate transforma o substanta normala, utila si sanatoasa intr-un ucigas periculos? Cum este posibil ca ceva din care sunt sintetizati hormonii sexuali, care ajuta la cladirea unor oase puternice si care echilibreaza raspunsul organismului la stres sa poata reduce aportul de oxigen si sa lezeze organe si tesuturi vitale? Colesterolul poate fi atat erou, cat si raufacator. Desi nu putem trai fara el, in cantitati excesive ne ucide. Aceasta cand decizia ne apartine.

 

 

Nivelul colesterolului sangvin constituie, singur, cel mai important factor pentru determinarea riscului de imbolnavire a aparatului cardiovascular. Bolile acestui aparat se afla in capul listei cauzelor de deces pe plan national. O persoana cu un nivel al colesterolului sangvin de 260 mg%  (6,8 mmol/l) are o probabilitate de patru ori mai mare de a suferi un atac de cord mortal fata de o alta persoana al carei colesterol este sub 200 mg% (5,1 mmol/l).

 

 

Foarte putine persoane sufera de tulburari genetice ale nivelului colesterolului. In cele mai multe cazuri, acesta depinde de factori alimentari. In functie de ceea ce mananca oamenii, valoarea colesterolului sangvin poate sa creasca sau sa scada substantial in decurs de cateva saptamani.

 

 

In ce fel produce excesul de colesterol atacul de cord? Prin astuparea progresiva a arterelor vitale care hranesc inima, proces numit ateroscleroza. Majoritatea infarctelor sunt legate de existenta placilor ateromatoase – un fel de “rugina” arteriala, formata in principal din colesterol si grasime. Aceste placi seamana cu peticelele aplicate pe camerele rotilor automobilelor. Ele sunt o expresie a raspunsului organismului fata de zonele lezate ale peretilor arteriali. Ca reactie la persistenta acestei iritatii timp de ani de zile, placa se mareste, in efortul de a proteja zona respectiva. Aceasta se face insa cu pretul strangularii fluxului sangvin si poate, in cele din urma, sa obtureze complet artera.

 

 

Atunci cand nivelul colesterolului sangvin este sub 160 mg% (4,1 mmol/l), leziunea arteriala primara se vindeca de obicei repede, iar cicatricele sunt mici. Dar, cand nivelul colesterolului depaseste 200 mg% (5,1 mmol/l), LDL – colesterolul incepe sa se atasaze cu mai mare usurinta si sa se infiltreze in peretii arteriali, determinand ingrosarea si rigidizarea lor, ingustarea lumenului si formarea placilor ateromatoase.

 

 

Studii populationale de mare avengura au dovedit ca nivelul colesterolului sangvin constituie cel mai sigur factor predictiv al obstructiei arteriale prin formarea de placi ateromatoase.Cercetarile efectuate pe grupuri de emigranti au confirmat faptul ca acesta nu este o boala genetica, ci una care tine de modul de viata. Persoanele care au parasit cultura lor de bastina, cu obiceiurile ei alimentare simple si naturale, stabilindu-se intr-o cultura de tip occidental si adoptand excesele alimentare ale acesteia, au descoperit ca nivelul sangvin al colesterolului lor a crescut spectaculos si nu peste mult timp incep sa se imbolnaveasca de aceleasi boli arteriale ca occidentalii.

 

 

Fara nici o indoiala, organismul are nevoie de colesterol. Insa aceasta nu inseamna ca trebuie neaparat sa consumam colesterol. Ficatul fabrica intreaga cantitate de colesterol de care organismul are nevoie. Majoritatea persoanelor consuma in plus cca 400-500 mg colesterol pe zi. Si tocmai acest exces de colesterol este cel care produce necazuri.

 

 

Ce alimente contin colesterol? Colesterolul se gaseste numai in alimente de origine animala: lapte, branza, inghetata, peste, carne de pui/vaca/porc, creveti, galbenus de ou, ficat etc. Si uleiurile de palmier si de nuca pot produce cresterea nivelului colesterolului in sange. Aceste uleiuri tropicale nu contin colesterol, ci grasimi saturate. Acestea stimuleaza productia hepatica de colesterol.

 

 

Modalitati practice de scadere a nivelului colesterolului din sange:

 

 

-    Consumati mai putin alimente de origine animala, in special cel de carne, de organe (viscere), de mezeluri, de galbenusuri de oua si de produse lactate. Reduceti cantiaitea de colesterol din alimentatie sub 100 mg/zi.

 

 

-    Consumati mai putine grasimi saturate. Aceste grasimi se gasesc mai ales in produse de origine animala, insa sunt prezente si in uleiul de palmier si de cocos, precum si in unele margarine.

 

 

-    Eliminati excesul ponderal. Renuntati la alimentele inalt rafinate, bogate in calorii “goale”, cum ar fi grasimile si uleiurile vizibile, zaharul si alcoolul.

 

 

-    Consumati mai multe fibre. Alimentele bogate in fibre (alimente bogate in amidon, fructe, legume proaspete, cereale integrale, fasole, soia, cartofi) ajuta la scaderea nivelului colesterolului.

 

 

-    Faceti exercitii fizice. Mergeti pe jos in fiecare zi. Exercitiul fizic regulat scade nivelul colesterolului si ajuta la pastrarea greutatii ideale.

 

 

-    Medicamentele. Consultati-va cu medicul dvs. pentru a vedea daca este cazul sa incepeti sa folositi medicamente care scad nivelul colesterolului sangvin.

 

 

Cerecetatorii in domeniul cardiologiei afirma ca nivelurile colesterolului sangvin sub 160 mg% (4,1 mmol/l) asigura protectia fata de ateroscleroza. Nivelul colesterolului depinde direct de ceea ce mancam. O dieta foarte saraca in grasime (mai putin de 15 % din totalul caloriilor consummate) si bogata in fibre poate scadea nivelul colesterolului sangvin cu 20-35 % in mai putin de patru saptamani, in cele mai multe cazuri.

 

 

Daca nu va cunoasteti nivelul colesterolului sangvin, ar trebui sa mergeti, sau mai bine sa alergati, la cel mai apropiat punct de control. Iar daca este peste 160 mg% (4,1 mmol/l), este cazul sa luati lucrurile in serios.

 

 




Adauga comentariu