Din oras

Clujul pietonal – intre terase inghesuite, parcari si abandon complet

Pietonalele altor orase sunt punctele principale de atractie pentru turisti, zone care forfotesc de viata, cu obiective de vizitat, locuri care ofera nenumarate optiuni de petrecere placuta a timpului liber. In schimb Capitala Europeana a Tineretului isi asteapta sutele de mii de turisti cu strazi pietonale murdare, pline de masini, unde nu te poti aseza nici macar pe o banca.  Ca multe alte proiecte ale administratiei clujene, pietonalizarea zonei centrale a orasului, inceputa in urma cu cativa ani s-a dovedit a fi un esec. Pietonalele nu au continuitate, nu sunt ingrijite si nu sunt exploatate. Ziar de Cluj va propune un tur al strazilor pietonale din centrul istoric, pentru a vedea pentru ce s-au cheltuit trei milioane de euro in ultimii ani pe piatra cubica si pe intretinerea strazilor devenite pietonale.

La Cluj-Napoca un circuit pietonal este imposibil pentru ca strazile s-au pietonalizat fara sa aiba continuitate intre ele. Chiar si cel mai mare proiect in acest sens – pietonala Eroilor cu Piata Unirii, nu s-a realizat in totalitate, cele doua fiind intrerupte de o artera cu trafic rutier. Administratia locala a anuntat  anul acesta ca latura vestica a Pietei Unirii va deveni, si ea, pietonala, dar asta nu va rezolva discontinuitatea.

Pentru acest proiect Primaria a incheiat un contract de 28 de milioane de lei cu firma maramureseana CMC Monumental, pentru furnizarea pietrei cubice.  In ultimii ani achizitia de piatra cubica utilizata in refacerea strazilor devenite pietonale s-a facut de la firma din Targu Mures, Astor Com, despre care presa  nota ca era apropiata PDL. Astor Com a incasat de la Primaria Cluj-Napoca nu mai putin de 3 milioane de euro pentru livrare de piatra naturala si lucrari de intretinere. Numele patronului firmei, Petrica Sala, apare in dosarul de coruptie al fostului primar Sorin Apostu. Procurorii au retinut in rechizitoriu ca edilul se intalnea in cadru privat cu furnizorul de piatra al Primariei Cluj-Napoca.

Pietonalele Eroilor si Piata Muzeului sunt ticsite cu terase. In Piata Muzeului acestea s-au extins atat de mult incat doar dupa culoarea meselor si a umbrelelor inghesuite iti dai seama cum sunt delimitate.

Obeliscul Carolina, monumentul central al Pietei se pierde printre terase. Piata Muzeului este unul dintre locurile cele mai frecventate din oras pe timpul verii.

In continuare, strada Matei Corvin este locul vesnicelor targuri de mestesugari, de obicei cu aceeasi marfa. Mai nou s-au inmultit terasele si aici, ingreunand fluxul pietonal relativ intens din aceasta zona.

Ajungand pe strada Memorandumului pietonala se intrerupe brusc si dai in harmalaia traficului din Centru.

Daca suntem mai exigenti, adevarul este ca orasul nu are pietonale deloc. Aceste zone ar trebui sa fie fara masini, in schimb multe dintre ele sunt folosite pe post de parcari.

Asta se intampla si pe pietonala Andrei Saguna de langa Canalul Morii, un esec rasunator al Primariei Cluj-Napoca. Municipalitatea a investit 1,6 milioane de lei in pietonalizarea strazii Andrei Saguna. Inaugurata in primavara anului 2011 investitia inseamna astazi bani aruncati pe apa Canalului Morii. Pe langa faptul ca arborii promisi si terasele cochete nu se vad pe nicaieri, pe pietonala sunt parcate masini frecvent. Mai mult, turistii care s-ar putea rataci pe aici pot vedea doar mizeria din apele Canalului Morii si iarba care creste printre piatra cubica.

O alta zona pietonala din oras s-a amenajat pe stradutele din apropierea Zidului Cetatii. Din pacate, un obiectiv turistic important precum acesta, reabilitat cu sute de mii de lei, nu este pus in valoare.

Pietonala e pustie, gasesti si aici masini parcate, iar cei care se aventureaza pe aici nu au nici macar o banca pe ce sa se aseze.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *