Clujul nu are suficiente spații industriale pentru posibilii investitori. Rămânem și fără companiile din Tetarom III din cauza nepăsării autorităților?

Vor pleca investitorii Bosch și De Longhi din Cluj din cauza nemulțumirilor legate de accesul în parcul industrial Tetarom III? Angajații și tirurile care transportă marfa pierd și câte două ore așteptând la bariera de la calea ferată care trece prin comuna Jucu. De câteva luni instituțiile statului tergiversează soluționarea problemei. Acum li s-a umplut paharul reprezentanților companiilor din parcul Tetarom și au apelat la ajutorul Prefecturii.

Nu ne putem lăuda cu spațiile industriale pe care le avem în județ deoarece raportul cerere și ofertă este departe de a fi egal. Sunt prea puține spații industriale în care s-ar putea instala investitorii care dețin companii mari și sunt interesați să vină la Cluj. Companiile imobiliare primesc cereri pentru spații industriale și tot ce pot să ofere sunt fostele fabrici și platforme industriale, care nu sunt imediat ocupabile și în care investitorii ar trebui să investească sume cu multe zerouri. 

“Spațiile libere actuale sunt foarte puține în comparație cu cererea de pe piață. Au mai rămas spațiile libere din fostele platforme industriale și fostele fabrici care sunt total neamenajate și inutilizabile. Iar nivelul de investiție pentru a deveni utilizabile este destul de considerabil, prețurile sunt comparative cu  spațiile care pot fi funcționale imediat. Cererea depășește oferta și atunci prețurile au tendință de creștere. Nu sunt suficiente spații industriale în Cluj pentru moment”, a declarat agentul imobiliar Cătălin Bonte, de la Welt Imobiliare.

Unul din cele mai mari și importante parcuri industriale din Cluj, care ocupă o suprafață de 150 de hectare, este parcul Tetarom. Dacă firmele care își desfășoară activitatea în acest parc, cu sute de angajați, ar fi nevoite să se relocheze, le-ar fi imposibil să găsească un spațiu imediat ocupabil. Monitorul de Cluj a semnalat faptul că mai multe companii din Tetarom III, printre care De Longhi și Bosch, au apelat la Prefectura Cluj ca să le soluționeze problema - cu care joacă ping pong de mult timp autoritățile responsabile – și au ridicat întrebarea dacă Clujul va rămâne fără acești investitori.

Circulația mărfurilor și a forței de muncă se realizează greu, se pierd ore prețioase la bariera de la calea ferată. Pasarela și drumul cu acces rapid promise de autorități încă din 2007, au rămas la stadiul de proiect. Vor pleca investitorii din acest motiv, sătui fiind de faptul că sunt ignorați de organele abilitate?

”Nu pleacă nimeni din Tetarom III, cel puțin nu deocamdată. Gândiți-vă ca De'Longhi construiește în continuare. Și nu este singurul. Însă clienții noștri sunt într-adevăr supărați și pe bună dreptate cu privire la traficul din zonă. Mi-aș dori ca persoanele și instituțiile avizate să se implice mai mult în găsirea unor soluții. Noi am semnalat problemele respective, în nenumărate rânduri, în speranța că vom sensibiliza factorii de decizie. Sperăm că acum ne vom mobiliza cu toții să rezolvăm accesul în Tetarom III”, ne-a comunicat Adela Mîrza, directorul de marketing al parcului industrial Tetarom.

Reprezentanții parcului mai spun că, în acest moment, demersul de soluționare a problemei se află tot în același stadiu, cu care deja s-au obișnuit, acela al corespondenței între instituții. Consiliul Județean, CFR infrastructură, Drumurile Naționale și Tetarom SA sunt la curent cu problema și o pasează de la unul la altul. Este un meci în care toți vor să câștige împreună și să rezolve, dar nimeni nu înscrie.

De altfel, singurul care e abilitat să rezolve problema, care a depășit deja sfera de competență a autorităților locale, este Ministerul Transporturilor. Ministerul s-a obligat că va construi pasarela și drumul de acces direct în parc încă din stadiul de proiectare a parcului, în 2007, și s-a ajuns la situația în care, zece ani mai târziu, prefectul de Cluj trebuie să facă lobby la Minister pentru rezolvarea situației. Consiliul Județean, care administrează parcul industrial Tetarom au dat un comunicat de presă în care precizează că nu lor le revine competența legală ca să rezolve problema accesului dificil.

De asemenea, Alin Tișe, președintele Consiliului Județean a declarat pentru Ziar de Cluj că vor face tot ce depinde de ei, umăr la umăr cu Prefectura, ca să concretizeze promisiunea Ministerului. 

“Problemele dânșilor nu țin de Consiliul Județean. Traversarea la nivel de cale ferată ține de CFR. Pasarela și drumul de acces erau promisiuni făcute mai demult de Ministerul Transporturilor și de CFR. Se știe subiectul de mai mulți ani. Noi avem administrarea parcului în interior. Ce ține de pasarelă, partea de CFR era o promisiune făcută de Ministerul Transporturilor prin CFR. Nu e de competența Consiliului Județean. De aceea au și apelat la Prefectură să intermedieze prefectul la Minister, că altminteri nu mai trebuiau să apeleze, că era în ograda Consiliului Județean. Ei au apelat la prefect pe acest considerent al faptului că obligația era a Ministerului. Și noi am făcut demersuri de-a lungului timpului către Ministere; noi avem administrarea parcului în interior. Ce e în afara parcului, nu mai ține de Consiliul Județean. Sigur, noi vom face tot ce ține și de noi, alături de Prefectură, ca să se  concretizeze o promisiune mai veche făcută de Ministerul Transporturilor. Din păcate, noi nu putem investi banii Consiliului Județean pentru un obiectiv în afara parcului”, a afirmat Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj. 

Rămâne de văzut dacă dincolo de vorbe și promisiuni, autoritățile se vor uni și vor face mai ușoară viața profesională a angajaților din parcul Tetarom, un parc industrial care a început deja să piardă din angajați din cauza problemei cu bariera de cale ferată.

Adauga comentariu