In vizor

Clujul, blocat de zapezi. Municipalitatea, blocata de contractele de deszapezire

Doua ore de ninsoare au blocat complet, ieri seara, orasul de cinci stele al Ardealului. Pe parcursul zilei de ieri s-au inregistrat blocaje in trafic, accidente, iar mijloacele de transport in comun au circulat cu intarzieri considerabile. Municipalitatea clujeana nu a aplicat nicio sanctiune pentru activitatea prestata de cele doua firme care se ocupa cu deszapezirea orasului, Rosal si Brantner. Ultima data, aceste companii au fost sanctionate in anul 2011, cu amenzi ce totalizau 100.000 de lei. 

Orasul a fost paralizat luni noapte si marti dimineata pentru ca firmele care executa deszapezirea nu au actionat la timp. Strazile, chiar si cele principale, au fost greu circulabile pentru ca nu s-a intervenit prompt. Pe langa blocaje, s-au inregistrat intarzieri si la transportul in comun, astfel ca oamenii au asteptat zeci de minute fie in statii, fie blocati in trafic. 

Inspectoratul de Politie Judetean a luat masuri pentru sanctionarea contraventionala a firmelor care se ocupa cu deszapezirea drumurilor publice, pentru neindeplinirea obligatiilor de intretinere a carosabilului. Conform unor surse din cadrul IPJ Cluj, firma Brantner s-a ales deja cu o amenda de 2.200 de lei, iar reprezentantii firmei Rosal urmeaza sa se prezinte astazi la sediul politiei. Cel mai probabil, sustin sursele Ziar de Cluj, si acestia vor fi sanctionati cu amenda. 

Cine e vinovat pentru situatia creata

Din octombrie 2013, adica de aproape doi ani, contractele pentru salubrizarea stradala din Cluj-Napoca sunt prelungite, iar o noua licitatie nu se va organiza prea curand, o confirma chiar reprezentantii Primariei. In tot acest timp, Brantner si Rosal, ale caror contracte sunt prelungite de doi ani, nu fac investitii in reteaua de salubrizare, iar de suferit au clujenii. Reprezentantii Primariei sustin ca acest serviciu nu va mai fi scos la licitatie pana ce nu se va schimba legislatia nationala, din cauza careia au fost anulate, pana acum, doua proceduri de achizitie publica pentru acest serviciu.

In septembrie 2013 si in februarie 2015, Primaria a scos la licitatie, de doua ori, serviciile de salubrizare stradala si deszapezire, insa de fiecare data, procedurile au fost anulate. Apoi, Primaria a declarat ca nu va mai scoate la licitatie contractul de concesionare pentru urmatorii opt ani a serviciilor de salubrizare stradala si deszapezire. Adica pana nu se va schimba legislatia nationala care reglementeaza oganizarea acestor proceduri.

“Cineva trebuie sa vina, la nivel legislativ national, sa clarifice aceasta problema. Pana atunci, in Cluj-Napoca avem o hotarare de Consiliu Local, adoptata in 2012, care spune ca prezentele contracte de salubrizare se prelungesc peste termenul initial pana la intrarea in vigoare a unui nou contract”, declara Oana Buzatu pentru Ziar de Cluj in luna septembrie a anului trecut. 

In baza acestor legi, Primaria a organizat, pana acum, doua proceduri de achizitie publica, insa de ambele dati licitatiile au fost anulate. Prima licitatie a fost lansata de Primaria Cluj-Napoca in 24 septembrie 2013. Initial, licitatia a fost castigata de firma Supercom, insa a fost contestata, iar instanta a dispus refacerea licitatiei. Apoi, Primaria a anuntat un al doilea castigator: lotul 1 – asocierea RER Ecologic Oradea si Retim Galati; lotul 2 – asocierea RER Ecologic Buzau si RER Ecologic Bucuresti.

In 17 februarie 2015, Primaria Cluj-Napoca a refacut caietul de sarcini si a lansat o noua licitatie, care a fost, din nou, anulata. In acest context, vechile contracte, semnate in urma cu zece ani cu Brantner si Rosal, sunt prelungite la nesfarsit. Totusi, din cauza incertitudinii, cele doua societati nu fac investitii pe termen lung in infrastructura. Clujul a ramas fara cosuri de gunoi pe strazi, masinile care se folosesc la ridicarea gunoaielor sunt depasite din punct de vedere tehnic, iar interventia pe strazi in caz de zapada este deficitara.

Paradoxul zapezilor

Conform caietului de sarcini intocmit in februarie 2015, „arterele de circulatie cuprinse in Urgenta I in planul de deszapezire vor fi practicabile in termen de 2 ore de la inceperea ninsorii, strazile cuprinse in Urgenta II in termen de 3 ore de la inceperea ninsorii, iar cele din Urgenta III in termen de 4 ore de la inceperea ninsorii”. 

Pe de alta parte, in regulamentul Serviciului de salubrizare a municipiului Cluj-Napoca, adoptat prin Hotararea 350/2015, scrie ca „Strazile trebuie sa fie practicabile in termen de maximum patru ore de la incetarea ninsorii”. In plus, „incarcarea, transportul, descarcarea si depozitarea zapezii si a ghetii trebuie sa se realizeze in maximum 12 ore de la terminarea activitatii de deszapezire”. 

Ultimul contract pentru salubrizare si deszapezire a fost estimat de primaria clujeana la 32 de milioane de euro, pentru o perioada de opt ani. In Cluj-Napoca, actiunea de pluguit costa 9,29 lei pe metru patrat, in timp ce curatatul, incarcatul si depozitatul zapezii se taxeaza cu 7,59 de lei, conform tarifelor aprobate pentru activitatea de salubrizare si deszapezire pentru Rosal si Brantner. 

In programul de deszapezire sunt cuprinse 671 de strazi din Cluj-Napoca. 

sursa foto: Facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *