Din oras

Clujul are buget: Investitii din pix pentru proiecte majore. Strada Sopor, studii și concurs de soluții de peste 1 milion de lei

Promisiunile nu se împlinesc nici în an electoral. Proiectul de buget al municipiului Cluj-Napoca a fost publicat spre consultare. Calculele sunt simple: cheltuielile depășesc veniturile preconizate, bugetul de funcționare este cu mult peste cel de dezvoltare. Unele proiecte majore, precum modernizarea străzii Sopor și dezvoltarea zonei beneficiază de sume infime, comparativ cu lucrările necesare și promisiunile lansate de municipalitate anul trecut.

Buget General Venituri – 1.254.076.337

Buget Gen. Cheltuieli – 1.547.035.246

Buget Funcționare – 901.698.000
Buget Dezvoltare – 645.337.246

PUZ, PUD, S.F., P.T., Div Studii Construire locuințe cartier Sopor: 945.000 lei.

PUZ, S.F., Div Studii, Conc Soluții str Soporului – 500.000 lei.

Prin urmare, în total, cartierul Sopor, cu cei peste 7 km de drum neasfaltat, va beneficia în acest an de cca 1.445.000 lei, puțin peste 300.000 de euro. 

Dacă luăm în considerare faptul că cetățenii care și-au achiziționat locuințe în „zona rezidențială” Sopor au atras atenția în nenumărate rânduri în privința subdezvoltării în care se zbate acest viitor cartier măreț al municipiului, atunci putem constata că aceste sume de bani sunt insuficiente pentru amenajarea și modernizarea zonei cu pricina. 

În fapt, o bună parte din bani se va cheltui, după cum este notat în Proiectul de Buget 2019, pe „Diverse studii” sau ”Concursuri de soluții”.

Astfel, realizările concrete vor fi la fel de îndepărtate și în acest an, chiar dacă discutăm de un an electoral.

Evident, aceste etape trebuie să facă parte din procesul de modernizare al unui cartier. Doar că modul în care sunt distribuite fondurile de către administrația locală relevă inadvertențe majore între promisiunile lansate la posturile de radio locale de către primarul Emil Boc sau de către Ecoul lui Boc, Dan Tarcea și rezultatele asteptate de cetățeni.

Nici vorbă ca zona Sopor să fie transformată peste noapte. Locuitorii vor trebui să se înarmeze cu răbdare în așteptarea lucrărilor propriu-zise de asfaltare, de lărgire a străzii, pentru construcția de grădinițe etc. Probabil, printre alte aplicații dezvoltate de către „specialiștii” municipalității și lansate cu emfază de Emil Boc, administrația va mai carpi câte o sută de metri din drumul rămas neasfaltat și va mai întinde coarda răbdării cetățenești până la un nou mandat al aceluiași primar. Sau poate nu. Poate al altuia.

CITEȘTE ȘIStrada Soporului: ca după război, pe timp de pace

Etapele în care se va dezvolta această zonă (apreciată de specialiștii imobiliari drept „zonă rezidențială”) au fost enunțate chiar de edilul clujean în iunie 2018:

CITEȘTE ȘIÎncremenită în timp, strada Sopor se „dezvoltă” cu o aplicație și o dezbatere publică

„Soporul, toată zona pe care o avem în Cluj, este un cartier de dimensiunea Mănășturului. Nu numai artera Soporului, ci tot ce înseamnă zona respectivă ca dimensiune, ca suprafață, este comparabilă cu Mănășturul. 

Și atunci am dispus în felul următor: Primăria trebuie să-și asume să facă un plan urbanistic integrat în parteneriat cu Ordinul Arhitecților, prin concurs de soluții, în care acum, când cartierul nu este constituit încă, să stabilim unde este drumul de patru benzi, cu servituțile existent, unde este centrul de cartier, unde sunt străzile care conectează diverse părți, unde e școala, unde e grădinița, unde e supermarketul, unde e spitalul sau centrul medical, unde e parcul și locul de joacă pentru copii, pentru că dacă lăsăm numai privații să-și facă PUZ-uri individuale ei pierd din ansamblu pădurea. 

Fiecare își vede copacul, dar nu vede pădurea. Obligația de a da o formă mare cartierului revine municipalității. Și de aceea acum am dat drumul la acest PUZ mare al Soporului care să stabilească foarte clar toate aceste dimensiuni și să se construiască după un plan prestabilit. Nu putem să mergem invers, să lăsăm privatul să vină să pună tot câte un bloc, câte o alee, un trotuar și după aceea să nu avem o viziune integrată. 

De aceea chiar dacă asta va însemna o anumită temporizare a lucrărilor fără a le opri, dar Primăria își asumă această sarcină de a face în cartierul Sopor, inclusiv de a lua acel credit pentru modernizarea străzii care va costa probabil peste 25 de milioane de euro. Este un drum cu patru benzi, unul principal pentru Soporului după care evident conexiunile și conectarea cu centura metropolitană”, a afirmat Boc.

Exact la această „temporizare” a lucrărilor ne referim. Cei 1.445.000 de lei reprezintă o picătură în mare, în contextul amplitudinii lucrărilor necesare în zona Sopor.

În plus, promisiunea unui împrumut în valoare de 25 milioane de euro pentru asfaltarea străzii este departe de a se concretiza în vreun fel. Deocamdată, zona Sopor, viitorul cartier măreț al municipiului, beneficiază de o sumă infimă comparativ cu lucrările anunțate și promisiunile făcute de către municipalitate. 

Da, pentru anul 2020, se preconizează că zona Sopor va mai beneficia de cca 845.000 lei la același capitol. Adică „Diverse Studii” și ”Concurs de Soluții”.

Rezultatele concrete vor deveni evidente, cel mai probabil, în termen de minim 5 ani, dacă luăm în considerare că în anii 2019-2020 municpalitatea este preocupată exclusiv de studii și analize. 

CITEȘTE ȘIPrimăria Cluj-Napoca ia credit ca să modernizeze strada Soporului. Nu se știe când

 

 

sursa foto: farablocuriinsopor/facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *