Din oras

Clujenii sunt creativi. Topul celor mai interesante propuneri din cadrul programului de bugetare participativă

 

Multe dintre proiectele propuse în cadrul programului de bugetare participativă există deja într-o formă sau alta. De exemplu, cei care au venit cu idei doresc piste pentru biciclete, montarea de camere de supraveghere, aquapark, parcare la Institutul Oncologic, demolarea garajelor și altele.

Un proiect interesant aparține lui Vlad Botos și face referire la monitorizarea în timp real a poluării cauzate de traficul auto. În condițiile în care nu există date clare privind nivelul de poluare al mașinilor care circulă zilnic în oraș, o monitorizare de acest gen ar fi utilă mai ales instituțiilor de stat abilitate.

“Proiectul prevede instalarea a 50 staţii automate de monitorizare a calităţii aerului pe arterele circulate ale oraşului dar şi în unele zone mai puţin circulate. Acestea vor monitoriza nivelul oxizilor de azot şi al particulelor fine lângă şosea şi vor transmite aceste informaţii în timp real printr-un portal internet (aercluj.ro). Portalul va prezenţa şi limita superioară admisă pentru aceşti agenţi poluatori. Oraşul Cluj-Napoca are nevoie de date pentru a înţelege amploarea problemei. Astfel putem să avem o dezbatere coerentă pentru identificarea de soluţii”, se arată în prezentarea proiectului.

O altă propunere pertinentă vine din partea lui Marcel Ionescu-Heroiu care ar vrea ca strada Iuliu Maniu să fie transformată în pietonală. Ideea sa este foarte plauzibilă în condițiile în care orașul este permanent vizitat de turiști, iar alte orașe precum Timișoara, Sibiu sau Craiova au reușit deja să transforme centrul vechi în pietonală.

Bogdan Goada propune construirea unui parking pe strada Lunii, la depoul de autobuze. Bărbatul aduce ca argument faptul că zona este extrem de aglomerată.

„Zona de intersecţie a străzilor Funzisului, Observatorului, Dima, Lunii şi Zorilor este una foarte aglomerată atât pe drum cât şi pe trotuar. Ca să fie problema şi mai complicată trotuarele şi străzile sunt ocupate şi de maşini parcate. De asemenea, vechile spaţii verzi şi spaţii de joacă au fost parţial eliminate sau micşorate masiv. O soluţie pentru întreaga zona este eliminarea acestor locuri de parcare invazive şi mutarea lor într-un parking sub/suprateran”, scrie în prezentarea proiectului.

Dana Pintea propune realizarea unui parc în cartierul Bună Ziua. Proiectul este simplu, dar foarte necesar pentru cei care locuiesc în zonă. Cartierul respectiv este printre puținele din oraș care nu au nici măcar un parc din cauză că mare parte din terenuri sunt private.

O idee simplă, dar necesară pentru pietoni este crearea unei treceri de pietoni semaforizată pe Calea Turzii nr. 72.

„Înfiinţarea unei treceri de pietoni semaforizată (semafor cu buton) peste Calea Turzii, între cele două staţii de autobuz (Silviu Dragomir şi Gheorghe Doja) şi limitatoare de viteză (asemănătoare celor montate în curbele de la cimitirul Eroilor până în sensul giratoriu din Observator) în faţa trecerii, pe ambele sensuri de circulaţie. În măsura în care este posibil, se poate înlocui trecerea cu un pasaj suprateran sau subteran (în funcţie de costuri, eficientă, siguranţă etc). Avem nevoie de o soluţie care să permită traversarea în siguranţă pentru locuitorii zonei”, scrie în proiectul propus de Alina Marcus.

Oamenii vor transparență în ceea ce privește urbanismul. Cineva propune ca orice modificare să fie publicată pe internet, într-un limbaj simplu, pe înțelesul tuturor.

„Planul Urbanistic General (PUG) al Municipiului Cluj-Napoca trebuie publicat într-o formă uşor accesibilă pe internet delimitând în detaliu fiecare Plan urbanistic zonal şi de detaliu (PUZ şi PUD), precum şi reglementările care se referă la fiecare zonă. La fel toate deciziile şi hotărârile Primăriei privind modificările PUZ, PUD şi autorizaţiile de construcție să fie publicate pe internet, localizate pe o hartă interactivă, cu fotografii aeriene şi de tip streetview actualizate”, scrie Jozsef Kuszalik.

Acum, toate cele 389 de proiecte depuse se află în etapa de analiză. Cele care vor fi câștigătoare vor fi puse în aplicare, cu susținere financiară din bugetul local.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *