Clujenii si-au parasit Sora pentru luxul mall-urilor

Cel mai popular loc de cumparaturi al Clujului din ultimele decenii, centrul comercial de unde studentii isi cumparau haine cool, incaltaminte de firma, bijuterii, parfumuri si shaorma, iar lumea buna se afisa la cafeneaua de la etaj cu vedere la strada, a ajuns un loc parasit. Cea mai mare parte a spatiilor de la etaj sunt de inchiriat, iar anuntul a fost postat chiar pe fatada cladirii.  77 de magazine pe 3 nivele; cafenea, fast-food, pizzerie, restaurant, casino, supermarket. Asa este descris Sora Shopping Center pe site-urile cu informatii utilitare. La fata locului e mult mai trist. Desi strazile vuiesc si trotuarele sunt o fojgaiala continua de cateva zile, mai ales de la intoarcerea studentilor la Cluj, cand intri in Sora Shopping Center se face brusc liniste.   Nu se mai inghesuie nimeni in magazinele cu haine, cadouri, ceasuri si bijuterii de la parter, iar la etaj aproape ca nu are rost sa mai urci. Abia daca mai trece cate o tanara arareori sa se uite la rochii, iar daca se nimeresc mai multe persoane in acelasi timp, e vorba doar de persoane in varsta, clujeni care si-au facut obiceiul sa cumpere de la Sora lor. Altii folosesc centrul comercial doar ca loc de trecere intre strazile 21 Decembrie si Brassai Samuel. La parter sunt magazine cu imbracaminte de diverse stiluri. Unele au rochii si costume elegante, altele practica moda din urma cu 20 de ani, in vreme ce in multe locuri poti gasi doar haine in culori neon, mult sclipici, paiete si adidasi cu toc cui.   Mai mult succes au magazinele cu maruntisuri, fie ca este vorba de bijuterii de sticla si plastic, fie de lenjerie si costume de baie. Cu toate ca bate vantul prin tot centrul comercial, vanzatoarele pastreaza eticheta si nu recunosc ca mall-urile au pus in umbra toata activitatea de aici.
“Cine stie ce lucruri de calitate si la pret bun avem aici vine mereu. Avem clientii nostri care nu ne lasa”, explica o doamna de la un magazin cu lenjerie.
Solidaritatea de breasla e mai puternica decat niciodata, daca intrebi de vreun articol pe care nu il au in magazin, vanzatoarele nu ezita sa te trimita la cel din vecini unde se gaseste. Peste tot, manechinele sunt aranjate cu o arta bizara.     Farmacia ocupa un spatiu imens, cat trei magazine, chiar daca nu are prea multi clienti. La capatul uneia dintre galerii, dincolo de cele doua magazine de lenjerie cu ciorapi negri cu portjartiere etalate la usa, se afla o croitorie tapetata cu icoane. In cealalta galerie se afla magazinul Rose, al carui slogan este “Eleganta cu personalitate”, cu haine sobre si asimetrice. Dai apoi peste un adevarat monument marca Sora: vanzatorul de parfumuri “la vrac” cu miros identic cu al celor de la marile firme. Un panou cu flacoane transparente si sticlute de plastic cu nume gigantice: Chanel 5, Cacharel, Gabriela Sabatini, CK One si cate si mai cate.  
“Cel mai cerut parfum din toate timpurile e Kenzo Jungle. A fost preferat acum 10 ani, e preferat si acum. Vara mai scade vanzarea, ca pleaca studentii, dar din toamna iar se cumpara ca painea calda. Aparitii mai noi sunt Roberto Cavali si Lady Gaga”, marturiseste vanzatorul.
In capat se vinde paine “taraneasca”. In magazinul de alaturi, doua doamne barfesc cum o cunostinta a fost sanctionata intr-o sedinta la care nu a participat.
“Inc-asa ceva, draga!”, exclama vanzatoarea.
Standul de ziare e neschimbat, cu publicatii de toate felurile, reviste glossy cu cosmeticale cadou in tipla, reviste de barfe langa reviste de stiinta si cateva carti. Se gasesc si ultimele aparitii ale lui Dan Brown, dar si cateva volume din seria Dune. Scarile spre magazinele de la etaj, altadata neincapatoare, cu lume care se vanzolea in sus si-n jos acum sunt pustii. Si nici nu prea gasesti nimic la capat.  Siruri de magazine goale se intind intr-o parte si in alta.     In locul faimoasei cafenele de la Sora e acum o scoala de soferi. In zona de food court e un cabinet de cosmetica, un magazine de produse naturiste italiene si un restaurant fara clienti. Mai incolo e si mai dezolant: o aripa a galeriei de la etaj e complet goala. Un magazin cu articole electrocasnice si sportive s-a inchis, dar marfa a ramas acolo, neatinsa. “Comandati online”, scrie pe o eticheta lipita pe vitrina. Daca e ceva care merge bine la sora, e casa de schimb valutar. Ziua sau noaptea gasesti indivizi care schimba bani, dau bani, cer bani sau pur si simplu stau. La iesire, stai la coada la usile rotative care, parca, nu sunt facute pentru oameni si iesi in strada supraaglomerata de inceput de octombrie la Cluj. “Nu e domnul patron, nu va pot spune cat e chiria si de ce nu mai vine lumea. Sunati luni!”, a raspuns o femeie la numarul afisat pe anuntul de inchiriere pe un panou mare, rosu, deasupra intrarii la Sora.    

Adauga comentariu